צה"ל בוחן אפשרות לרכוש ספינת תקיפה אמפיבית שתוכל לשאת טנקים, חיילים, מסוקים ומל"טים

מיועדת למשימות במרחק 3,200 ק"מ מישראל * המתנגדים לרעיון: זו נושאת מטוסים קטנה שתחייב רכישת צי חדש של ספינות, להגן עליה ולתחזקה

צמרת צה"ל בוחנת יזמה של מפקד חיל-הים, אלוף ידידיה יערי, לרכוש ספינת תקיפה אמפיבית רב-משימתית במעמס 13 אלף טון, שתוכל לשאת טנקים, חיילים, מסוקים ומל"טים למשימות במרחק מרבי של 3,200 ק"מ מחופי הבית. ספינה כזו תוכל לשנות את מאזן הכוחות האסטרטגי האזורי. כך מוסר "דיפנס ניוז".

המצדדים ביוזמה טוענים, כי ספינה כזו תגדיל את פרישת עוצמתה של ישראל לכל רחבי המזה"ת. המתנגדים גורסים, כי מדובר בעצם בנושאת מטוסים קטנה שהפעלתה תחייב רכישת צי חדש של ספינות להגן עליה ולתחזקה.

בספינה כזו, אם אכן תיבנה לפי מפרט של צה"ל, ישרתו כ-115 מלחים והיא תוכל לשאת 600 חיילים. היא תגמד את שלוש הספינות הגדולות ביותר בחיל הים כיום, קבוצת סער 5 ("אילת"), במעמס 1200 טון, שבכל אחת מהן צוות של 64 מלחים.

אלוף יערי אומר, לפי דיפנס ניוז, כי ספינה כזו תחולל מהפכה ביכולת המבצעית של צה"ל בכך שתאפשר לו לפרוש כוחות קרקעיים וכוחות סיוע גדולים מעבר לטווחים הטקטיים בני-הביצוע כיום.

אסטרטג בכיר בצה"ל אמר לשבועון, כי הספינה האמפיבית החדשה תתמוך בתפיסה מבצעית שהולכת ומתגבשת עתה ושבמרכזה גיחות אסטרטגיות. "הרעיון הוא לזהות את הבעיה, להחדיר כוחות, לפתור את הבעיה ולצאת", אמר המקור. "אין לנו שום כוונה לכבוש שטחים, אך בה בעת אין לנו שום כוונה להתעלם מבעיות שעלולות לאיים על ביטחוננו הלאומי בעשרות השנים הבאות".

נוסף לביצוע גיחות, תוכל ספינה כזו לסייע בהדיפת התקפות אוויר, קרקע, צוללות וטילים, לרבות טילים בליסטיים, אמר המקור. הספינה תוכל לשמש גם בסיס לגרסת STOL (מטוסים בעלי יכולת המראה ונחיתה על מסלולים קצרים) של מטוס העתיד אף 35 (שמתוכנן להיות מטוס התקיפה המשותף לכל זרועות הצבא של ארה"ב). האסטרטג הודה, עם זאת, כי אופציה כזו תפתח חזית חדשה עם חיל האוויר, שצמרתו צפויה להתנגד לשת"פ כזה בצה"ל.

"באופק מסתמנים איומים, כרשתות טרור גלובליות, שישפיעו על מבנה הכוחות המסורתי ועל התפיסות המבצעיות שלנו", אמר המקור. "צה"ל חייב לפתח סוגים שונים של יכולות, עם תמיכה של מערכת ארגונית חדשה, שיאפשרו לנו ליישם תפיסה של פשיטות מבצעיות... לפתרון בעיות ספציפיות שיצוצו במדינות (רחוקות יותר)".

אך המתנגדים טוענים, כי התכנית המוצעת תיצור למעשה גרסה ישראלית של חיל נחתים, בלי דרישה ספציפית להקמתו, בלי תפיסה מבצעית וחשוב מכל בלי תקציב להצדקת יזמה גרנדיוזית כזו. הם אף אומרים שהוא מתעלם מלקחים היסטוריים, ובמיוחד הטבעת משחתת חיל-הים אילת ע"י המצרים באוקטובר 1967.

אם המטכ"ל יאשר את יזמת יערי, היא תסיר מסדר היום את תכנית סער 5 II, יזמה לבנות אוניית מערכה חדשה בעלות של 700 מיליון עד מיליארד דולר, שנמצאת בגיבוש כבר חמש שנים. לוקהיד מרטין ונורתרופ גראמן, ששואפות להתמודד במכרז עתידי על בניית הספינה המתוכננת, מכינות עתה הצעות ראשוניות לפרוייקט.

אבל התכנית לבניית אוניית המערכה הוקפאה לאחר שאלוף יערי העלה במפתיע את יזמת הספינה האמפיבית. יערי סירב להרחיב את הדיבור על התכנית בנימוק שדיון ציבורי לפני החלטת המטכ"ל יהיה מוקדם מדי. המטכ"ל צפוי להחליט לקראת סוף יוני. גם קצינים אחרים, תומכים ומתנגדים, סירבו לדבר על הנושא כדי לא לעורר את זעמו של יערי, אומר דיפנס ניוז.