בנק ישראל: הבדלים של 0.63%-0.96% בריבית המשכנתאות שמציעים הבנקים

ממליץ לבדוק טרם לקיחת משכנתא: "ההבדלים משקפים גם מדיניות מחירים שונה בין הבנקים"

"קיימים הבדלים ניכרים בריבית על משכנתאות צמודות למדד בין הבנקים השונים. הפער בהלוואות בריבית קבועה בין הבנק הזול לבין הבנק היקר עמד על 0.63% בשנת 2003 ועל 0.69% ברבעון הראשון של 2004". כך עולה מנתוני הפיקוח על הבנקים שפורסמו היום (ב').

על-פי נתוני בנק ישראל, בהלוואות בריבית משתנה הפערים אף גדולים יותר, כנראה בשל העובדה שמדובר במכשיר פיננסי מורכב יותר, והם עומדים על 0.85% ו-0.96% בשנת 2003 וברבעון הראשון של 2004 בהתאמה.

הפיקוח על הבנקים מסר, כי על רקע ההבדלים בריביות על המשכנתאות שמציעים הבנקים, חשוב שלקוחות המעוניינים לקחת משכנתא יערכו השוואות בין הבנקים בטרם לקיחתה.

לדברי הפיקוח, "ביצוע סקר שוק חשוב במיוחד, שכן ככל הנראה ההבדלים בריביות על המשכנתאות בין הבנקים השונים אינם נובעים רק ממאפיינים שונים של הלוואות לרכישת דירת מגורים, כגון סיכון אשראי, תקופה לפירעון והרכב ההלוואה הכולל שלקח הלווה - אלא משקפים גם מדיניות מחירים שונה בין הבנקים".

מהשוואת המחירים בין הבנקים שערך בנק ישראל עולה, כי הבנקים היקרים שיווקו משכנתאות בריבית קבועה ובריבית משתנה במחיר הגבוה ב-0.6%-0.4% מהריבית הממוצעת של כל הבנקים, בעוד שהבנקים הזולים שיווקו משכנתאות במחיר הנמוך ב-0.3% מהריבית הממוצעת.

בחינת דירוג הבנקים לפי גובה הריבית מצביעה על יציבות בדירוג על פני הזמן, למעט מקרים חריגים. כלומר בנק "זול" נשאר "זול" לאורך זמן, ובנק "יקר" נשאר "יקר" לאורך זמן, עובדה המחזקת את הצורך בביצוע סקר שוק טרם לקיחת המשכנתא.