הפיחות והמדד שחקו את התמורה ממכירת מת"ם לגב-ים ב-20 מיליון שקל

מועצת העיר חיפה אישרה אמש (ג') פה אחד את מכירת חברת מת"ם על ידי החברה הכלכלית העירונית של חיפה לחברת גב-ים, מקבוצת דיסקונט השקעות. גב-ים רכשה %50.1 במת"ם תמורת 240 מיליון שקל, ההצעה הגבוהה ביותר שהוגשה במיכרז.

ל"גלובס" נודע, כי בניגוד לרוב עיסקאות הנדל"ן, בוצעה עיסקת מת"ם על פי חישוב מדדי. זאת, למרות שלחברה הכלכלית היה ברור, שהתמורה המלאה בגין העיסקה לא תתקבל באופן מיידי, אלא בכפוף לקבלת אישורי מועצת העיר חיפה, רשויות המס ומינהל מקרקעי ישראל.

בעקבות הפיחות והמדדים הגבוהים הצפויים, הפסידה החברה הכלכלית חיפה %7 ממחיר העיסקה מאז חתימתה ב-13 בספטמבר. בהנחה שמדד ספטמבר יהיה כ-%1, הפסידה החברה הכלכלית 20 מיליון שקל כתוצאה מחישוב העיסקה על פי המדד, ולא על פי הדולר.

מנכ"ל החברה הכלכלית של חיפה, אבי גולדנברג, אמר אמש בישיבת המועצה, כי החברה הכלכלית העריכה לפני מכירת מת"ם, כי שווי החלק הנמכר הוא 65-62 מיליון דולר. על פי שער הדולר הנוכחי, תמורת העיסקה תהיה 60 מיליון דולר.

גולדנברג אמר ל"גלובס", כי החברה נוהגת לבצע את כל עיסקותיה בשקלים, על מנת למנוע ספקולציות. לדבריו, כך גם נהוג בדרך כלל בשוק הנדל"ן המניב, בגלל התחייבויות ארוכות טווח הקיימות בתחום זה. הוא הוסיף: "המצב יכול היה להיות גם הפוך, אם היה תיסוף בשער השקל".

הנכס העיקרי של מת"ם הוא פארק תעשיות ההיי-טק מת"ם, הכולל מבנים בשטח כולל של 150 אלף מ"ר. כמו כן, מת"ם היא הבעלים של מרכז הקונגרסים הבינלאומי, יזמית מלון הילטון שאמור לקום בדרום חיפה, וכן יזמית פרוייקט המרינה שאמור לקום בבת גלים.

ראש עיריית חיפה, עמרם מצנע, אמר בתום הדיון, כי בעתיד ניתן יהיה לשקול אפשרות של הפרטת כל החברה הכלכלית העירונית, שתתפקד מעתה ואילך הן כחברת אחזקות והן כחברה שתנהל הקמתם של מספר פרוייקטים עירוניים