הפרקליטות החליטה שלא לפתוח בחקירה נגד אסי דיין בגין דבריו על נתניהו וירושלים

חנן פורת: "עמדתכם הופכת את חוק איסור לשון הרע לאות מתה בספר החוקים"

היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, ופרקליטת המדינה, עדנה ארבל, עצרו חקירה שנפתחה נגד אסי דיין, בחשד להסתה ולהוצאת לשון הרע נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונגד תושבי ירושלים. כך נמסר לפני מספר ימים ליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ חנן פורת.

רובינשטיין וארבל דחו את דרישת פורת לקיים חקירה ולהגיש כתב אישום נגד דיין בעבירה של הוצאת לשון הרע. זאת, בעקבות דברי דיין במהלך טקס פתיחת קולנוע בירושלים, כי "ירושלים היא עיר מזורגגת", ובפנותו אל אולמרט אמר: "אל תשכח לומר לחבר (נתניהו, י.י.) שלך שילך קיבינימט".

על ההחלטה שלא לנקוט נגד דיין הליכים פליליים הודיעה לפורת מנהלת המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה, עו"ד טליה ששון. "ההתבטאות גסת הרוח והבלתי עניינית בטקס המכובד פגעה הן באומר והן בקהל מאזיניו. עם זאת, ועל אף הסתייגותנו הברורה מאופן הבעת הדברים על ידו, אין בגסות רוח בלבד כדי לבסס עבירה," נאמר בתשובה.

ששון הוסיפה, כי "מדיניות התביעה היא לנהוג בריסון רב לגבי העמדה לדין בגין עבירות של העלבת עובד ציבור, או הוצאת לשון הרע המכוונת נגד נבחרי ציבור". את זאת נימקה ששון בצורך לשמור על עיקרון חופש הביטוי. ששון גילתה עוד, כי בעקבות תלונה שהוגשה למשטרת ירושלים בנושא זה, נפתחה חקירה, ואסי דיין אף זומן לחקירה. אולם, לאחר התייעצות עם הפרקליטות, נסגר תיק החקירה.

במכתב תגובה אל הפרקליטות, הלין פורת על מדיניותה של הפרקליטות. פורת ציין, כי "עמדתכם הופכת את חוק איסור לשון הרע לאות מתה בספר החוקים. עם הריסון הראוי יש גם לייצור משקל נגדי, על מנת לשמור על כבוד האדם ולמעט את הביזוי והשיסוי". פורת ביקש לבחון שנית את דרישתו, ולאור התשובה שיקבל, ישקול האם לעתור לבג"ץ