עדנה ארבל: רה"מ שרון ידע בבירור שהשכר שמשלם הקבלן דוד אפל לבנו גלעד הוא שוחד עבורו

מטיוטת כתב האישום: החשבון בו קיבל גלעד את הכסף - עומד גם לשימושו של שרון * מזוז: חילוקי הדעות אינם עילה להתערבות בג"ץ בהחלטתי

פרקליטת המדינה לשעבר, עדנה ארבל, סבורה שהוכח בבירור שראש הממשלה, אריאל שרון, קיבל שוחד מהקבלן דוד אפל. לדבריה, השוחד שולם במשך מספר שנים בשתי צורות עיקריות - תמיכה פוליטית והשכר לגלעד שרון בפרויקט האי היווני.

מזוז ארבל

הדברים כלולים בחוות דעתה של ארבל ממארס השנה לסיכום חקירת פרשת שרון, בה המליצה להעמידו לדין באשמת קבלת שוחד. חוות הדעת פורסמה היום (ה`) במסגרת תשובת המדינה לעתירות לבג"ץ נגד החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לסגור את תיק שרון.

ארבל מתארת באריכות את מערכת היחסים ארוכת השנים בין שרון לאפל וקובעת, כי אפל העביר מיליוני שקלים לחוות השיקמים במסווה של העסקת גלעד שרון כ"יועץ" (המרכאות במקור) לפרויקטים שבבעלותו במקומות שונים בעולם.

לדבריה, הבעיות העיקריות של אפל מול המינהל היו בקשר לפרויקט גינתון ושכונת גני אביב ב` בלוד. אפל סבר, ששרון - שהיה אז שר התשתיות - יוכל לסייע לו להתגבר על התנגדות המינהל.

בנושא האי היווני אומרת ארבל, כי לאפל היה ברור שסיוע של אישי ממשל יוונים - הן בדרג הממשלתי והן בדרג המוניציפלי באתונה - היו חשובים לפרויקט זה.

לגבי מודעותו של שרון לאינטרסים של אפל בקרקעות, קובעת ארבל, כי שרון נחשף "באופן בלתי אמצעי" לפרטי פרטיהם של אינטרסים שלו באיזור לוד. לדבריה, שרון אהד את האינטרסים של אפל אך לא כפה על הדרג המקצועי במינהל לפעול לפי עמדתו שלו.

ארבל מכנה את הסבריו של שרון במשטרה בנוגע לאינטרסים של אפל "בעייתיים". לדבריה, גירסתו היא "בעצם אמירה בעלמא של לא ידעתי, לא זכרתי, לא הפנמתי... גירסתו זו של שרון אינה ראויה לאמון".

ארבל מציינת, כי השאלה עד כמה ידע שרון על מודעותם של בניו גלעד ועמרי לעסקיו של אפל, היא שאלת מפתח. "שרון טוען, כי בניו אינם נוהגים לשתף אותו בדבר, למרות שממכלול החומר עולה בבירור קשר הדוק בין שרון ובניו ושיתוף גם בנושאים עסקיים וגם בנושאים פוליטיים".

גם בנושא האי היווני, קובעת ארבל, ידע שרון מהם האינטרסים של אפל ו"שהוא נקרא לשרת אותם" בארוחת הערב שערך אפל לכבוד תת שר החוץ היווני בינואר 1999.

מכאן עוברת ארבל לתיאור התמיכה הפוליטית שהעניק אפל לשרון. לדבריה, שיחות הטלפון בין השניים מוכיחות שהידידות ביניהם לא היתה "חברות אישית שאינה תלויה בדבר, אלא כזו שבסיסה פוליטי ואינטרסנטי. ניכר, כי במישור הפוליטי קיימת הזדקקות של שרון לאפל".

שאלה מרכזית בחוות הדעת היא העסקתו של גלעד שרון בפרויקט האי היווני. ארבל קובעת: "אפל הגיע עם גלעד להסכמה, שעיקרה תשלום סכומים מופלגים לבנו של שרון, על מנת להשיג את פעולתו של שרון, בתפקידיו הציבוריים, למען קידום עסקי הקרקעות שלו ושל מגדל הזוהר באיזור לו, ולמען השתתפותו בקידום פרויקט האי".

היא מוסיפה: "שרון ידע, כי אפל הסכים עם גלעד על העסקת גלעד בפרויקט התיירותי תמורת שכר גבוה, מתוך ציפייה לפעולתו שלו, בתפקידיו הציבוריים, למען קידום עסקי הקרקעות של אפל ושל מגדל הזוהר באיזור לוד, ולמען השתתפותו בקידום פרויקט האי".

ארבל קובעת, כי לגלעד הובטח תשלום עתק עוד לפני שהתחיל לעבוד עבור אפל בפרויקט האי היווני ועוד לפני שהוכיח את יכולותיו. שרון ידע על העסקתו של בנו, כשם שהיה מודע לכך שאין לו הבנה בתחום התיירות. "שרון היה מודע לכך שבנו אמור להרוויח כסף רב אצל אפל, וכי לאפל אינטרסים נדל"ניים רבי עוצמה שביכולתו שלו לשרתם", היא כותבת.

בנושא התמורה שהעניק שרון לאפל אומרת ארבל, כי שרון ניסה לשכנע את המינהל לשנות את עמדתו בנוגע לאדמות גינתון, ואף נזף ב-1997 במנכ"ל המינהל דאז, ברטי ברודו, על התנגדותו להפשרת קרקעות המושב עבור אפל.

עוד היא אומרת, כי שרון פעל להעברת קרקעות באיזור לוד, ובהן אדמות גינתון, לשטח העיר לוד במסגרת התוכנית להצלת העיר. שרון ידע שהזכויות על הקרקעות מצויות בידי חברת מגדל הזוהר, שהעיסקה בהן נעשתה שלא על דעת המינהל, ושהדבר יניב לאפל רווחים עצומים.

בנוגע לאי היווני אומרת ארבל, כי אין זה מתקבל על הדעת ששרון לא ידע מהו העניין האישי של אפל באירוח המשלחת היוונית בינואר 1999 (אירוח במהלכו השתתף שרון בארוחת ערב בביתו של אפל).

ארבל מסכמת את חוות דעתה: "לאחר קריאה מדוקדקת וקפדנית של חומר הראיות, ולאחר דיונים רבים, מצאנו כי המערכת הסבוכה של האירועים, ההתרחשויות והקשרים, אשר נחשפה בתיק, מתלכדת בסופו של יום לתמונה ברורה ועגומה, לפיה שרון, בתפקידו כשר התשתיות הלאומיות וכשר החוץ, מקבל מידי אפל שוחד; שוחד כספי, באמצעות שכר גבוה ששולם במישרין לגלעד, בנו של שרון; כמו גם הבטחות קונקרטיות לתמיכה פוליטית בעת הרגישה ביותר מבחינתו של כל פוליטיקאי - תקופת בחירות, ותיווך במגעים עם גורמים שונים להם נזקק שרון".

מזוז: חילוקי הדעות בתיק שרון אינם מהווים עילה להתערבות של בג"ץ בהחלטה

היועץ המשפטי תוקף בחריפות את העותרים, אשר הגישו בתוך יממה עתירה הבאה לנגח החלטה שהעבודה עליה נמשכה חודשים.

** טיוטת כתב האישום שהגישה ארבל נגד שרון: למסמך המלא

** תגובת היועמ"ש מזוז לעתירה לבג"צ: למסמך המלא

** חוות הדעת של פרקליטת המדינה לשעבר ארבל: למסמך המלא