ההר הוליד עכבר?

למה דווקא דו"ח התעסוקה ליוני שיתפרסם בסוף השבוע חשוב יותר מהחלטת הריבית והעברת השלטון בעיראק, ממה נבעו המחזורים הגדולים בפארמוס, קיריקס וסביינט בסוף השבוע, ומה עלול לקרות לפארמוס אם תוצאות הניסוי בדקסנבינול יהיו שליליות

ערב פתיחת שבוע המסחר החדש (לטבלת תיק ההשקעות) בו יתרחשו כמה אירועים דרמטיים שאמורים להוציא את השוק מטווח המחירים הצר בו הוא נסחר זה כמה שבועות, יש מי שחושב שההר יוליד עכבר. ה"וול סטריט ג`ורנל" בדק הבוקר מקרוב את השוק שמתמחר מראש את הציפיות, שוק האופציות, ומצא שסוחרי האופציות על מניות ומדדים צופים, כפי שנגזר ממחירי האופציות, המשך השעמום גם אחרי העלאת ריבית הראשונה מאז שנת 2000, העברת השלטון בעיראק, סיום הרבעון ומחצית השנה ופרסום דו"ח התעסוקה ביום שישי. למשל, מחירי האופציות לחודש יולי, אופציות "קול" וגם "פוט", על מדד הנאסד"ק 100 נמצאות במחירים הכי נמוכים שלהן מאז שנת 1996, מה שמבטא את ציפיות הסוחרים לתנודות קלות במדד הזה למרות האירועים החשובים.

על העלאת הריבית של רבע אחוז שצפויה ביום רביעי אמר אחד הסוחרים בסוף השבוע, "העלאת הריבית הכי צפויה ומתוקשרת מאז ומעולם ורק מי שחי במערות לא שמע עליה". על העברת השלטון בעיראק אמר סוחר אחר, "אירוע טקסי חסר משמעות והשוק צופה מראש שהפיגועים יימשכו ואף יתגברו". אולי דווקא דו"ח התעסוקה לחודש יוני שיפורסם ביום שישי ובו שוב צופים תוספת של לפחות 200 אלף מועסקים חדשים הוא בעל החשיבות הכי גדולה לשוק המניות מבין האירועים של השבוע משום שהוא יפתח את עונת הספקולציות מתי תהיה העלאת הריבית השנייה של רבע אחוז, ב-10 באוגוסט כשהבנק המרכזי מתכנס שוב, או רק אחרי הבחירות של נובמבר.

שבוע המסחר שחלף היה שבוע הנאסד"ק. המדד הזה טיפס בקרוב ל-2%, הנאסד"ק 100 עלה ב-2.4% בעוד המדדים האחרים ירדו מעט. מארק ארבטר, טכנאי השוק הראשי של סטנדרד אנד פורס, כותב הבוקר שמדד הנאסד"ק חצה בשבוע שחלף רמת התנגדות חשובה, ומה שיותר מעודד היא העובדה שזה נעשה תוך מחזורים גדולים, מה שאומר שמוסדיים החלו לחזור לשוק. לפני שהמדד יחזור לשיא של השנה האחרונה, 2,154 נקודות, ארבטר אומר שהוא צריך להתגבר על שני השיאים של חודש אפריל האחרון, 2,050 ו- 2,080 נקודות. ארבטר גם מזהה פוטנציאל לירידה יחסית דרסטית בתשואה של האג"ח לעשר שנים, מה שיעשה רק טוב למסחר במניות. התשואה נסגרה ביום שישי על 4.645%, ולדעתו שבירה דרומה מתחת ל-4.59% תביא את התשואה לרמות של 4.3% עד 4.4%.

בין העליות יוצאות הדופן של השבוע שחלף בנאסד"ק אפשר לציין את יצרנית מחשבי הכף יד והטלפונים החכמים, PalmOne (PLMO), שהדהימה בתוצאות שהיכו בגדול את התחזיות, רווח של 32 סנט למניה לעמת צפי ל-13 סנט, ושלחו את המניה לעלייה שבועית של 54%. מסתבר ששוק המכשירים הדיגיטליים המתקדמים לעסקים ולצרכנים פרטיים לא מראה שום סימני האטה אלא להפך, ונהנים ממנו לא רק היצרניות עצמן כמו פאלם ו-RIM (RIMM) שתפרסם תוצאות מחר, יום שלישי, אלא גם יצרניות השבבים. קפיצה שבועית של 63% עשתה גם מניית אקדחי ההלם טייסר (TASR) שמועכת מדי יום את השורטיסטים הרבים שלה. ביום שישי היא עלתה בלא פחות מ-19% אחרי דו"ח של אנליסט שטען שאקדחי ההלם שלה יימכרו לאנשים פרטיים מהקיץ ברשתות הגדולות. יהיה קיץ חם, תרתי משמע, השנה בארה"ב.

אחת מיצרניות השבבים הבולטות למגזר של האלקטרוניקה הצרכנית היא מארוול (MRVL) שמנייתה חצתה השבוע את רף ה-50 דולר לראשונה מאז שנת 2000 כשהיא הונפקה וזינקה רק לזמן קצר למחירים של מעל 50 דולר. גם המניה של מתחרתה, ברודקום (BRCM), שברה השבוע את השיא של השנתיים וחצי האחרונות כשעברה מעל 45 דולר. יש לשים לב שמארוול תבצע מחר ספליט של 2 ל-1 וגם ליפמן (LPMA) תבצע ספליט דומה ביום שישי הקרוב. שתי המניות מוחזקות כאן בתיק. טבע (TEVA) שאינה בתיק תבצע אף היא ספליט של 2 ל-1 ביום חמישי.

לספליט אין משמעות כלכלית והוא נועד להגדיל את המסחר במניה על ידי הכפלת כמות המניות של החברה (בספליט של 2 ל-1) ולמשוך משקיעים חדשים במחירים נמוכים יותר "אופטית". במקרה של טבע יכולה להיות לספליט משמעות כלכלית מסוימת כי היא, להבדיל מרוב החברות הישראליות בניו יורק, נוהגת לשלם דיבידנד, אם כי נמוך מאוד. אם טבע תמשיך לחלק דיבידנד זהה, בסנטים למניה, אחרי הספליט בדומה למה שחילקה לפני הספליט, אזי פירוש הספליט בפועל גם הכפלת תשלום הדיבידנד שעמד בשני הרבעונים האחרונים על כ-10 סנט למניה ברבעון ובשניים שלפניו על 7.5 סנט למניה לרבעון.

אחד האירועים שהשפיעו על המסחר בשבוע שעבר הוא הארגון השנתי מחדש של מדד ה"ראסל 3,000" שמכיל בתוכו את 3,000 החברות הציבוריות הכי גדולות שנסחרות בארה"ב, אבל רק אלה שרשומות כחברות אמריקניות. מי שלא יודע למה המחזור בפארמוס (PARS) היה ביום שישי, במסחר ואחרי המסחר סה"כ כ-9 מיליון מניות, שיידע שזה רק בגלל שהיא צורפה, אחרי המסחר, למדד הנ"ל וזה אמור להשפיע גם בימים הקרובים. המסחר בקיריקס (KERX) היה אף הוא עצום, מעל 2 מיליון מניות, בדיוק מאותה סיבה של צירוף המניה למדד הזה. לעומתן סביינט (SVNT) הוצאה מהמדד וגם בה היה מחזור עצום של 5.5 מיליון מניות. שלוש החברות הללו הן אמריקניות ולא ישראליות, והעובדה ששלושתן עוסקות בביוטכנולוגיה היא מקרית.

מעריכים שיש קרנות נאמנות מדדיות בשווי כולל של 365 מיליארד דולר שחייבות "ליישר קו" עם הארגון מחדש של 21 מדדי ראסל השונים שה"ראסל 3,000" הוא המדד הגדול שביניהם כי הוא מכיל 98% משווי החברות הציבוריות בארה"ב. שווי השוק של פארמוס וקיריקס עלה מאוד בשנה האחרונה ולכן הן צורפו למדד הזה, בעוד הקריסה של סביינט הביאה לגריעתה. הגיוני אפוא שמחיר מניית פארמוס גם עלה ביום שישי ב-9% וקיריקס עלתה לאורך כל השבוע ב-10%. סביינט איבדה לאורך השבוע 12%, אבל יש מי שכנראה מאוד רצה לקנות את החבילות הענקיות שנזרקו ביום שישי והמניה סיימה את היום הזה ללא שינוי.

בשבוע הבא, ב-6 ביולי, גוזרים מתוך מדד ה"ראסל 3,000" החדש את שני המדדים האחרים, ה"ראסל 1,000" של אלף המניות הגדולות ביותר לפי שווי שוק ואת ה"ראסל 2,000" שהוא מדד מאוד פופולרי של אלפיים המניות הקטנות. ייתכן שפארמוס ו/או קיריקס ייכנסו גם למדד ה"ראסל 2,000", מה שיגביר עוד יותר את הרכישות המוסדיות במניות הללו. פארמוס חזרה ביום שישי למחיר בו הייתה לאחרונה רק בתחילת מארס 2004. העניין בה הולך וגובר לקראת חשיפת תוצאות הניסוי הסופי של תרופת הדקסנבינול לטיפול בנפגעי ראש, חשיפה שצפויה בסוף השנה. המגזין "פורבס" צירף את התרופה, בשבוע שעבר, לראשונה לרשימת התרופות הנוירולוגיות שבניסוי מתקדם "המבטיחות ביותר" שיהיו תחת מעקב חודשי שלו.

"פורבס" פותח ואומר שהמוח וכלל המערכות שבראש הם מכרה זהב לחברות התרופות כשבראש הרשימה נמצאות התרופות נגד דיכאון, תופעה ממנה סובלים לפחות 20 מיליון אמריקנים. הוא רואה שוק פוטנציאלי שנתי של עד חצי מיליארד דולר מכירות לדקסנבינול של פארמוס, אם וכאשר יאושר. מבחינת החדשנות של התרופה הוא מקטלג אותה תחת הרמה הכי גבוהה של חדשנות משום שאין היום בשוק, ועד כמה שידוע גם לא בפיתוח, תרופה אחרת לטיפול בנפגעי ראש. כזכור, פארמוס מכנסת מחרתיים, יום רביעי, במשרדיה שבניו ג`רסי אסיפת בעלי מניות שנתית שבין השאר תאשר את הגדלת כמות המניות המאושרות של החברה ל-150 מיליון. היום יש לה קרוב ל-88 מיליון מניות רשומות. הגדלת המניות המאושרות תאפשר להנהלה לבצע מהלכים אסטרטגיים בחודשים הקרובים כמו רכישת חברות ו/או תרופות בפיתוח בעזרת 60 מיליון הדולר שיש לה בקופה ובעזרת מחיר מניה יותר גבוה שצפוי עם פרסום הצלחת הניסוי.

יש לחזור ולהזכיר למשקיעים ששום דבר לא בכיס אצל פארמוס ושיש בהחלט סיכוי מסוים שהניסוי נכשל ואז מניית פארמוס תקרוס בעשרות אחוזים. וול סטריט קבעה לאחרונה מעין כלל לא כתוב שחברת ביוטכנולוגיה קטנה שנשענת, כמו פארמוס, על תרופה אחת בשלבים מתקדמים ושמודיעה על כישלון עוברת "גילוח" לא נעים של 70%. למשל, ביום שלישי שעבר הודיעה חברה בשם אינטראביוטיקס (IBPI) על הפסקת ניסוי בשלבים אחרונים של תרופה שלה והמניה קרסה מ-13.68 דולר ל-3.95 ביום שישי, 71%. החברה הפסיקה את הניסוי בגלל תמותת חולים, בניגוד לניסוי קודם על 800 חולים בו זה לא קרה. בפארמוס מקרה כזה כבר לא צפוי כי הניסוי הושלם במלואו ועתה מחכים רק לתוצאות, אבל תוצאות שליליות של הניסוי יכולות לגרום לקריסה דומה במניה. דוגמה נוספת היא ג`נטה (GNTA) שנוהלה לפני כמה שנים על ידי מנכ"ל קיריקס, מייקל וייס, שקרסה מסוף אפריל, כשהודיעה על כישלון ניסוי בתרופת סרטן, עד היום ב-85%.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.