סונול תקים רשת חנויות נוחות בתחנות דלק תחת השם SO GOOD

כניסה ראשונה לסונול לתחום בו פועלות פז, דלק ודור אלון * הרווח הגולמי שהוצב כמטרה - כ-35% מהמכירות

חברת הדלק סונול, שבבעלות דדי ואיזי בורוביץ', עומדת להקים בתחנות הדלק רשת חנויות נוחות תחת השם SO GOOD. כך נודע ל"גלובס". מבחינת הקבוצה, עשויה הקמת רשת חנויות נוחות הפועלת גם בשבת לאפשר ערוץ מכירה שאינו קשור ישירות לקלאב-מרקט, ועם זאת מנצל את הפלטפורמה הנדל"נית והטראפיק הקיימים בתחנות הדלק.

רשת החנויות שתוקם תפעל גם בשבת, בהתאם לשעות ההפעלה של תחנות הדלק של סונול. בנוסף, מיועד מהלך זה לתרום להגדלת הרווחיות של סונול, שכמו שאר חברות הדלק סובלת מירידה במרווחים ממכר דלק. עד סוף 2005 מתוכננות 25 חנויות נוחות שבהן ימכרו מוצרי מכולת על בסיס הסכמי הסחר של קלאב-מרקט.

מהלך זה עשוי להשתלב בסינרגיה שמבקשת קבוצת בורוביץ, בעלת קלאב-מרקט, ארקיע, ניו-פארם ובקרוב גם אל-על, למנף.

זו פעם ראשונה שסונול נכנסת לפעילות בתחום חנויות הנוחות. פז כבר פועלת בתחום עם רשת YELLOW ומפעילה 70 סניפים, ועומדת להקים עוד 30 סניפים, ואילו דור אלון שבבעלות דודי ויסמן, פועלת עם 60 סניפי סופר אלונית ברחבי הארץ.

כניסתה של סונול לפעילות זו מבוססת על הפקת לקחים משגיאותיהן של תחנות הדלק בארץ בתחום חנויות הנוחות. ההתייחסות לתחנות הדלק כמתחמים קמעונאיים מאפשרת להשתמש בטראפיק (תנועת הצרכנים) שנוצר סביב ממכר הדלק כבסיס למינוף למכירת מוצרים אחרים.

המטרה של סונול היא להתייחס לדלק כאל מוצר נוסף שנמכר במתחם הקמעונאי במסגרת המוצרים שנמכרים על פלטפורמה זו. כיוון שהמרווחים בתחום הדלק נמוכים יחסית, נעשה ניסיון לייצר מוקדי הכנסות נוספים במתחמי הדלק. המטרה שהוצבה בחנויות הנוחות היא להגיע לשיעור רווח גולמי של כ-35%.

להבדיל מהניסיון של פז בחנויות הנוחות שלה, סונול מתכוונת ליישם מודל שבו ישולבו חנויות הנוחות בתחנות הדלק לתדלוק בשירות עצמי. הצרכנים שמשלמים עבור הדלק בשירות עצמי נדרשים לעשות זאת בתוך חנות הנוחות, המוכרת מוצרי מכולת.

במסגרת הסינרגיה מול רשתות השיווק שבקוצת בורוביץ, תנצל סונול את כושר הקניה של קלאב מרקט להשגת הסכמי סחר טובים יותר עבור רשת חנויות הנוחות, כמו כן היא תשען על הידע של קלאב מרקט בניהול החנויות.

יוסי אנטוורג, מנכ"ל סונול, שנכנס לתפקידו לפני כחצי שנה, אישר את המידע בדבר התכנית להקים את רשת חנויות הנוחות: "סונול טרם גיבשה עמדה סופית לגבי האם היא רוצה ללכת לחנויות נוחות, האם רק חנויות נוחות ובאיזה סגנון. אני, באופן אישי, חושב שלא נכון לתחנת דלק בכל מקום בכל תחנה צריך להיות אותו קונספט. עד סוף 2004 נקים עשרה סניפים ראשונים ואז נקבל החלטה לגבי המשך הדרך".

אז מה המודל שלך להפעלת קונפסט קמעונאי בתחנת דלק?

"אנחנו עושים עבודה די מקיפה בנושא במסגרת מהלך המיתוג שאנחנו רואים אותו קשור לכל נושא סובב הדלק. היעד ששמנו לנו הוא לגבש עד סוף השנה לפתח את המתחמים והנדל"ן שקיים בצמוד לתחנות הדלק תוך השתלבות במגמה של תדלוק בשירות עצמי. בחברות מתחרות ניסו ללכת לדגם אחיד בכל התחנות, אנחנו בניגוד אליהם לא משוכנעים שצריך בכל תחנה להקים חנות נוחות".

יש מי שסבור שזו היתה השגיאה המרכזית של YELLOW של פז, שלא קישרה בין נושא התשלום עבור הדלק בחנויות הנוחות.

"בטח יש בזה משהו. לא כל תחנת דלק מתאימה להקמת חנות נוחות. הייתי מנכ"ל חברת דור, ועם הקמתה מיד רצינו להקים חנויות נוחות. הקמנו שלוש חנויות שנקראו 'סטופ שופ' בשנות ה-90. הקמנו חנות נוחות בכל מקום שהיה לנו אתר. אחת היתה בבני ברק ומהר מאוד התברר לנו שזו שגיאה, כי זו סביבה שקונה מאוד בזול ואינך יכול להחזיק חנות פתוחה בשבת".

האם תשלבו ערוצי מכירה נוספים במתחמי הדלק?

"יש לנו מחשבות לפרויקטים קמעונאים נוספים בתחנות, כמו למשל שירותים לרכב. צריכים לחשוב מה הצרכים של הנהגים". *