דוד ביטון למקורביו: החוקר נגד פורז לא מומן מכספי ועד עובדי חברת החשמל

מ"מ יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, דוד ביטון, שאמור היה לחזור מחרתיים, דחה חזרתו לארץ

מ"מ יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, דוד ביטון, שהודה בסוף השבוע ממקום חופשתו בארה"ב, כי הוא זה שהזמין את החקירה שניהל החוקר הפרטי, יעקב אשל, נגד השר אברהם פורז לפני שנתיים, אמר בימים האחרונים למקורביו, כי החקירה לא הוזמנה מכספי ועד העובדים. כך נודע ל"גלובס".

בסוף השבוע הודה ביטון, כי על החקירה לא ידעו חברי המזכירות הארצית של ועד העובדים, שהוא הגוף העליון של ועדי העובדים בחברת החשמל. המזכירות הארצית, שקיימה בסוף השבוע ישיבת חירום בנושא, לא הצליחה להגיע למסקנה מהיכן היה המימון של החקירה.

"אוברקוביץ ביקש"

במהלך החקירה שנוהלה לפני שנתיים נגד פורז, נוהלו השיחות שהוקלטו בין החוקר לבין שר התשתיות, יוסף פריצקי, במהלכן ניסה פריצקי "לתפור תיק" לפורז, יריבו לתנועת שינוי. ביטון כיהן כמ"מ יו"ר ועד העובדים, גם לפני שנתיים, כאשר כיו"ר כיהן יורם אוברקוביץ ז"ל. מאז פטירתו של אוברקוביץ אין יו"ר קבוע לוועד, וביטון, שהוא גם יו"ר הוועד הצפוני, מכהן כמ"מ.

בסוף השבוע מסר ביטון את ההודעה הרשמית הבאה: "לפני כשנתיים ביקש ממני היו"ר המנוח, יורם אוברקוביץ, לבדוק האם היה לפורז אינטרס פוליטי או אישי בעניין קידום הצעת החוק הפרטית באופן שיגלה קיומו של ניגוד אינטרסים, וזאת, מכיוון שנראה לנו כי להיטותו חרגה מגדר הסביר.

"בסמוך לאותו פרק זמן, ביקש אותי אוברקוביץ לקבל את פניית החוקר הפרטי שהציע לשכור את שירותיו, וכך אכן עשינו. זאת, במגמה להגן על האינטרס של עובדי חברת החשמל, לנוכח פעילות פורז.

"אדגיש, כי לבקשתו של אוברקוביץ, נשמר הנושא בסודיות ולא הובא לידיעתם של ראשי הארגון כיום - מיקו צרפתי, ציון לוגסי ומשה לוי. וכך יש להבין את תגובתו והודעתו של צרפתי לתקשורת (צרפתי הודיע ביום ה' האחרון כי לוועד אין שום קשר להזמנת החקירה נגד פורז. צרפתי הוא כיום יו"ר ועד עובדי הדרום והמיועד לרשת את אוברקוביץ בבחירות בנובמבר הקרוב - ד.ח.).

"אין קשר לפריצקי"

"מעולם לא נפגשנו - אוברקוביץ ואני - עם פריצקי בעניין הזה, ואין לנו ולא היתה לנו כל מעורבות ביחס לפעילותו של פריצקי, ככל שהיתה, נגד חברו לסיעה, פורז, דבר שאיננו מענייננו, ולא היה לנו בו שום קשר.

מעבר לכך, משהובא לידיעתנו תוכן הדברים שנאמרו נגד פורז, משכנו את ידינו מהעניין והפסקנו לאלתר את הקשר עם החוקר. לנוכח השתלשלות הדברים, אני יוצא בדרכי מחופשה משפחתית מארה"ב לישראל, על-מנת לדווח בנושא לחברי המזכירות הארצית בישיבה שתתקיים ביום ג' הקרוב, ואז אעלה הצעת החלטה בפני המזכירות הארצית".

"ביטון התלהב"

החוקר לפריצקי: "ביטון התלהב בצורה בלתי רגילה מהרעיון בכלל שבא לעזור להם מישהו ואמרתי לו: תשמע, יש לי אינפורמציה חשובה שיכולה לעזור לכם".

החוקר מוסיף: "פגשתי אותו במסעדה ואמרתי לו: 'יש לי אינפורמציה, אל תשאל אותי מאיפה. כמו שלי יש אינטרס בקטע הזה, אני יודע שגם לך יש אינטרס. אפשר לעשות שיתוף פעולה בקטע הזה. הוא אישר שהוא מוכן לעזור.

"אמרתי לו: תשמע, אני, המידע שקיבלתי אותו זה מבחור נאמן עלי. הקטע שלי הוא להמשיך במלאכה, לעשות את העבודה. אני צריך את הקישור הסופי לסגור את הדברים. זה עולה כסף. לי אין את המימון הזה. הוא אמר: אני אעזור לך".

ל"לגלובס" נודע עוד, כי ביטון, בניגוד להודעתו בסוף השבוע, דוחה את חזרתו לארץ וממשיך את חופשתו כמתוכנן עד סוף החודש. לדברי גורמים בחברת החשמל, "ביטון כנראה עשה זאת כדי לחכות עד שיעבור זעם".

דיון סוער נודע, כי במהלך הישיבה היה ויכוח במשך יותר משלוש שעות לגבי ניסוח ההודעה שתצא לעיתונות. בישיבה השתתפו גם היועצים המשפטיים של הוועד לצורך פרשה זו - הח"כ לשעבר, עו"ד אלי גולדשמיט והיועץ המשפטי של מפלגת העבודה, עו"ד אלדד יניב.

נודע, כי מקורביו של ביטון במזכירות הארצית איימו כי חברי הוועד הצפוני של חברת החשמל יפרשו לאלתר מהמזכירות הארצית, אם תתקבל הודעה הרומזת לפגיעה בביטון. בתום הדיון הסוער הוחלט להוציא הודעה מינורית ואפילו תמוהה, כפי שהוגדרה על-ידי גורמים בחברת החשמל.

בהודעה נאמר: "אנו דוחים את כל הפרסומים שמפיצים גורמים אינטרסנטיים המנסים לקשור את עובדי חברת החשמל לפרשת פריצקי. לעובדי החברה ולמזכירות הארצית אין קשר לפרשה. יש לשתף פעולה באופן מלא עם כל בדיקה".

ביטון מסר היום בתגובה לידיעה זו, כי "אין לי מושג מהיכן הטענה כי אני מתנגד לישיבת המזכירות הארצית שתתכנס מחר. אין לטענה זו כל בסיס".