חצי שנה לאחר שהקפיאה פעילותה: מג`ינק השלימה סבב גיוס של 27 מיליון דולר

את הגיוס הובילה קרן VPVP האמריקנית, עם 20 מיליון דולר * בסבב השתתפו גם פורמולה ונצ`רס הישראלית ו-JAIC היפנית

חברת הסטארט-אפ מג`ינק (magink) הודיעה היום על השלמת סבב גיוס הון בהיקף של 27 מיליון דולר. את סבב הגיוס הובילה VPVP (VantagePoint Venture Partners) האמריקנית. פורמולה ונצ`רס הישראלית וקרן ההשקעות היפנית JAIC, שהשקיעה בחברה בעבר, השתתפו אף הן בסבב.

מג`ינק, מקבוצת סיקסאיי (SixEye), המחזיקה 53% ממג`ינק, נוסדה בשנת 2000 בידי רן פוליאקין. לחברה מרכזי פיתוח בישראל ובאנגליה ומטה שיווק ומכירות בארצות הברית.

מג`ינק מפתחת ומשווקת טכנולוגית דיו-דיגיטלי רפלקטיבית הנחשבת לפריצת דרך עולמית בתחום התצוגה. הטכנולוגיה הרפלקטיבית מאפשרת לראשונה שימוש בתצוגה דיגיטלית מחוץ לבית, במשרד או מקומות סגורים ללא צורך באנרגיה בזמן הצגת המסר ובעלות נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לטכנולוגיות תצוגה קיימות. הטכנולוגיה הייחודית פותחת פתח למגוון רחב מאוד של יישומים, לדוגמא ריהוט דיגיטלי, שלטי חוצות דיגיטליים חומרי בנייה ועוד.

רן פוליאקין, היזם והמנכ"ל, צופה שהטכנולוגיה של החברה תשנה את הסביבה האורבנית כולה. בשנת 2003 חתמה החברה על הסכם עם מיצובישי, הנחשבת לחברה הגדולה בעולם בתחום הייצור של מסכים שטוחים וגדולים בטכנולוגיית LED. ההכנסות מאותו חוזה הוערכו בכ-10 מיליון דולר. מוצרי מג`ינק מיוצרים בידי מיצובישי אלקטריק ונמכרים בעולם באופן מסחרי.

קירות שמשנים צבע

הטכנולוגיה של החברה היא למעשה דיו שיודע לשנות צבע לפי פקודת מחשב. כרגע החברה מתמקדת בשוק שלטי החוצות אבל החזון הוא לפנות לתחומים אחרים. פוליאקין: "תחשבו על צבע קיר שיכול להשתנות לפי הוראת מחשב, שקירות המשרד וחדרי הישיבות יוכלו לשנות צבע. בעתיד יהיה אפשר להעביר שידור דיגיטלי כך שלא יהיה יותר צורך במקלטי טלוויזיה. זה החזון".

ואיך זה עובד?

"זה דיו שלא מתייבש, כלוא בכרטיס פלסטיק ומשנה את התצוגה על פי הוראת מחשב. יתרון נוסף אחר הוא שהדיו לא צורך אנרגיה".

פוליאקין אומר כי כספי הגיוס יאפשרו לחברה לבנות מערך הפצה ושיווק בפריסה גלובלית תוך ביסוס מעמדה של החברה כמובילה עולמית בתחום: "החברה שמחה על הצטרפותה של VPVP, מהקרנות הגדולות בארה"ב. אני מאמין שהערכים המוספים שאותם מביאה הקרן ושותפיה יהוו את אחד המפתחות להצלחת החברה בעתיד".

על-פי פוליאקין, החברה נמצאת כיום במצב שבו הטכנולוגיה פותחה והמוצרים שווקו בהצלחה, בעיקר ביפן. כעת מבקשת החברה לחדור לשווקים חדשים: "האתגר שלנו הוא בעצם לעשות השקה גלובלית של המוצרים השונים. לשם כך צריך שותפים גלובליים והרבה כסף. מצד שני, הפוטנציאל הוא עצום, בהיקפים של מיליארדי דולרים. חשוב שהצלחנו לגייס בעיקר מקרן גדולה וחזקה בארה"ב שיש לה כיסים עמוקים כדי ללוות את החברה בעתיד".

איפה החברה תהיה בעוד שנה?

"בכל הצניעות, כבר תפסנו את הובלה של השוק. אנחנו שואפים להמשיך ולשמור על המקום הזה".

והאקזיט?

"הנפקה או מכירה של החברה היא פועל יוצא של הביצועים, שיבואו באופן טבעי ברגע שהחברה תעמוד ביעדים שלה. נראה לי שאם נפעל בתבונה המשקיעים שלנו ייהנו מהצלחה בדמות הנפקה או מכירה, אבל מוקדם לקבוע מתי".

הגיעו להסכמה

למרות העתיד המבטיח של החברה, בחודשים האחרונים היא נקלעה לסכסוך פנימי בין בעלי המניות שכמעט והשבית לחלוטין את עבודת החברה. פוליאקין אומר שהוא לא יכול להרחיב: "נכון שלפני כמה חודשים היה סכסוך בין בעלי המניות השונים, אך כחלק מסבב הגיוס הצלחנו להגיע להסכמות. אני לא יכול להיכנס לפרטים אבל עכשיו החברה יכולה להמשיך קדימה. בנוסף, גם כשהחברה היתה בקשיים, מוצרי החברה המשיכו להימכר ביפן".

כניסתה של VPVP, שהיא גם משקיעה (שותף מוגבל) בקרן ההון סיכון פורמולה ונצ`רס, התאפשרה בשל שיתוף הפעולה ההדוק הקיים בין הגופים. בעקבות ההשקעה יצטרפו נציגי VPVP ופורמולה ונצ`רס למועצת המנהלים של החברה.

מובילת הסיבוב, VPVP, היא אחת הקרנות הגדולות בארה"ב, המנהלת השקעות בהיקף של יותר מ-2.5 מיליארד דולר. הקרן נוסדה בשנת 1996 וכיום היא מקימה את הקרן הרביעית שלה, הצפויה לנהל השקעות בהיקף של 1.6 מיליארד דולר. הקרן משקיעה בחברות טכנולוגיות ומלווה אותן באופן פעיל מהשלבים הראשוניים ועד לשלבי הנפקה או מכירה.

דנקן דיווידסון, שותף ב-VPVP: "למג`ינק טכנולוגיה יוצאת דופן. הדיו הדיגיטאלית הצבעונית הראשונה בעולם, טומנת בחובה פוטנציאל שישנה באופן בסיסי תעשיות רבות, בתחילה את שוק שילוט החוצות. לצורך ביצוע ההשקעה הסתייענו ביחסים המיוחדים עם פורמולה ונצ`רס, שבוודאי יבואו לידי ביטוי גם בעתיד."

פורמולה ונצ`רס, המשקיעה הישראלית בסבב, מנהלת השקעות בהיקף של כ-200 מיליון דולר בשלוש קרנות. הקרן משקיעה בתחומי התוכנה, התקשורת והמוליכים למחצה. מאז תחילת השנה ביצעה פורמולה ונצ`רס שלוש השקעות.

שי בייליס, שותף מנהל ומייסד פורמולה ונצ`רס, אמר בעקבות ההשקעה: "שוק שילוט החוצות העולמי, אחד השווקים שבו פועלת החברה, נאמד כיום בכ-2 מיליארד דולר. עלות טכנולוגיית הדיו הדיגיטלי של מג`ינק נמוכה באופן משמעותי מעלות שלטי חוצות דיגיטליים מבוססי LED ויש לה יתרונות שיווקיים מהותיים, כגון רזולוציה טובה. אנחנו מעריכים שהפוטנציאל העסקי של מג`ינק, הנובע מיתרונות אלו הינו מרחיק לכת".