מספיחי פרשת פריצקי: המשטרה תחקור גם את עיסקת הטורבינות של חברת חשמל

פריצקי נחקר באזהרה בחשד ל"תפירת תיק" לפורז ובנוגע לעיסקת הגז; דוד ביטון נחקר גם הוא

המשטרה עומדת לחקור גם את עיסקת הטורבינות, עליה חתמה חברת החשמל עם קבוצת סימנס ועם קבוצה ג'נרל אלקטריק. כך נודע ל"גלובס". העיסקה כוללת בניית שמונה תחנות כוח לגז טבעי או סולר והיקפה נאמד ב-500 מיליון דולר.

המשטרה תחקור עיסקה זו בעקבות מידע שקיבלה באחרונה, ולפיו אישים הקשורים לגורמים בכירים בחברת החשמל קיבלו עמלות או דמי ייעוץ בתקופה שחברת החשמל חתמה על העיסקאות.

נודע, כי סוגיה זו נזכרה באחד הדיונים שקיימה מועצת המנהלים של חברת החשמל. אחד הדירקטורים אף ביקש להעלות הצעת החלטה, לפיה חברת החשמל תפנה אל סימנס בשאלה, מי הגורמים הישראליים שמקבלים דמי ייעוץ או עמלות בעיסקת הטורבינות. ואולם, הצעתו נהדפה בידי כמה גורמים בחברת החשמל והנושא לא טופל.

שר התשתיות המודח, יוסף פריצקי, נחקר משעות הבוקר (ד') באזהרה במשרדי יאח"ה בבת-ים. פריצקי נשאל בשני נושאים עיקריים.

האחד הוא דבריו בשיחה שהוקלטה על-ידי החוקר הפרטי יעקב אשל, ובהם הוא נשמע מבקשה "לתפור תיק" לשר הפנים, אברהם פורז, בעת ששניהם היו חברי כנסת.

הנושא השני: התנהלותו בפרשת פרויקט הגז הטבעי. יוסי מימן, בעלי מרחב, שזכתה יחד עם הקבוצה המצרית במכרז, טען, כי התנהלותו של פריצקי בעניין זה עוררה שאלות.

מימן דיווח על לחצים שהפעיל לכאורה פריצקי, לבטל את העיסקה עם ENG לטובת המתחרה, חברת בריטיש גז. כן דיווח על פגישות שקיים פריצקי בלונדון, שם התארח אצל בריטיש גז.

מימן נחקר השבוע במשטרה, לאחר שהגיע מיוזמתו למסור עדות. יחד איתו נחקר ראש המוסד לשעבר, שבתי שביט, העובד עימו. חקירתם של השניים החלה שלא באזהרה, ובמהלך החקירה נאמר להם, כי הפכו לחשודים. מימן ושביט נחקרו בחשד, כי שכרו את שירותיו של החוקר הפרטי מאיר פלבסקי, כדי להפעיל על פריצקי לחץ בפרויקט הגז.

מימן טען בחקירתו, כי התנהלותו של פריצקי היא הביאה אותו לשכור את שירותיו של פלבסקי, כדי שיתחקה אחרי מניעיו של פריצקי בנושא. מימן ביקש לברר באמצעות חקירה פרטית, אם לפריצקי יש עניין אישי בזכייתה של בריטיש גז. מימן הדגיש בחקירתו, כי שכר את שירותיו של פלבסקי רק בחודש יוני האחרון, לאחר שאושרה עיסקת הגז עם מרחב.

פלבסקי אמר השבוע, כי המשטרה חייבת לבדוק את התנהגותו של פריצקי בפרשת הגז, המעוררת לכאורה תמיהות שיש לבררן.

מלבד פריצקי, נחקר היום ביחידה גם ממלא מקום יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, דוד ביטון, ששב בלילה מחופשתו בארה"ב. ביטון נחת לפני בוקר ונלקח מנתב"ג הישר לחקירה במשטרה, גם הוא באזהרה.

ביטון חשוד, כי שכר את אשל. הוא נשאל לאיזה צורך נשכרו שירותיו של אשל, מי שילם על שירותיו וכיצד נרשמה ההוצאה בספרים.

עורך "מבט", בן-ציון ציטרין, מסר עדות ביחידה. ציטרין קיבל את הקלטת מפלבסקי, ומסר אותה לעיתונאית אילה חסון לצורך פרסום הפרשה.

בחקירתו של ציטרין, ביקשה המשטרה ממנו לאמת את גירסתו של החוקר הפרטי מאיר פלבסקי. פלבסקי אמר בחקירתו, כי הוא שמסר את הקלטת לציטרין. המשטרה טענה, כי היא אינה מבקשת מציטרין לחשוף את מקורותיו, אלא רק לאמת את גירסתו של פלבסקי.

ציטרין הגיע לחקירה ובידיו פסק הדין שניתן בבג"ץ לפני מספר שנים, ואשר קבע, כי קיים חיסיון יחסי לעיתונאי על גילוי מקורותיו. פסק דין זה ניתן בעתירה לבג"ץ שהגיש בזמנו ציטרין, באמצעות עו"ד חיים שטנגר.