זורקים אותה מהדלת, נכנסת מהחלון

לא יעזור כלום, בזק בצורה זו או אחרת כבר בתוך תחום האינטרנט. ועמוק בפנים. למרות המגבלות בחוק, על אפם וחמתם של המתחרים. איך תוך שבועיים השתנה שוק האינטרנט הישראלי מהקצה אל הקצה

"חברת האינטרנט מספר אחד בישראל", מכריזה על עצמה אינטרנט זהב, ממקום מושבה בראש העין. צפונה משם, בחיפה, יושבת המתחרה הגדולה, נטוויז'ן, שומעת, ויש לה, סביר להניח, מה להגיד על כך.

רק לפני ארבע שנים, לא להאמין, עדיין לא ידעו בישראל מה זה אינטרנט. ספקי האינטרנט היו ספורים ומבין כולם בלטו שתי חברות: נטוויז'ן ואלרונט. נטוויז'ן היתה חברה בת של נטמנג', הנשלטת על ידי צבי אלון ושותפה בה גם אלרון. את החברה ניהלה (ומנהלת עד היום) רות אלון, אשתו של צבי ובתו של עוזיה גליל, מנכ"ל אלרון. אלרונט היתה חברה בת של אלרון וניהל אותה אייב פלד, היום נשיא NDC של רופרט מרדוק. נטוויז'ן תפסה שליטה בשוק הביתי ואילו אלרונט התמקדה בשוק העסקי. המיזוג היה כל כך מתבקש מאליו כך שאף אחד לא הופתע כאשר קרה.

אלרונט נבלעה בתוך נטוויז'ן והחברה הממוזגת הובילה את שוק ספקי האינטרנט בישראל בלא שאף אחת מהמתחרות אפילו נשפה בעורפה. עד שהופיעה אינטרנט זהב.

זה קרה לפני שנתיים, בתערוכת פיס בגני התערוכה בתל אביב, כאשר הוצג לראשונה מותג אינטרנט זהב, בדוכן גדול יותר מהדוכן של נטוויז'ן. בעל הבית, שאול אלוביץ מיורוקום, עשה את מה שהוא רגיל לעשות - ללכת בגדול. הוא לא רצה להיות עוד ספק אינטרנט קטן והכריז מראש על היעד: להשיג את נטוויז'ן.

בדיוק לפני שנה, בראיון למוסף "כסף" בגלובס, פירט אלוביץ את משנת האינטרנט שלו: "אנו מאמינים שהפלטפורמה של האינטרנט, עם האינטרה-נט והאקסטרה-נט, תהיה הפלטפורמה הגלובלית העיקרית, אם לא הבלעדית, בשנים הקרובות. אנו מאמינים שהאינטרנט הוא שירות שבטווח זה או אחר ייכנס כמעט לכל המגזר העסקי והפרטי. אנו לא רואים מחשב שאינו מחובר לאינטרנט, כמו שאין כמעט טלוויזיה שאינה מחוברת לכבלים ואין טלפון שאינו מחובר לבזק".

אינטרנט זהב צורפה לקבוצת יורונט, שעסקה בעיקר בתקשורת בינלאומית ונוהלה בידי אלי הולצמן. כאשר הקבוצה אותה הובילה יורונט לא זכתה במכרז לרשיונות תקשורת בינלאומית, גוועה פעילות זו והולצמן לקח לעצמו את ניהול אינטרנט זהב, התרכז בתחום האינטרנט האסטרטגי והתקרב יותר ויותר לנטוויז'ן. אין ספק בעובדה אחת בולטת: קצב הגידול של אינטרנט זהב בשנתיים האחרונות היה מדהים והרבה יותר גבוה מקצב הגידול של נטוויז'ן ושל שוק האינטרנט בכלל.

עתה, משנטוויז'ן לא לבד, השאלה היא מי החברה המובילה ומהם, בעצם, הקריטריונים להובלה בתחום האינטרנט: מספר מנויים? היקף תמיכה? מספר מודמים? מספר ה'פופים'? בעקבות השבועיים האחרונים, עמוסי האירועים בתחום, השאלות הללו פתאום מתגמדות.

בשבועיים האחרונים, למדנו על כניסה צפויה של פלאפון לשוק האינטרנט על ידי רכישת חלק מאינטרנט זהב, על כניסה גדולה של בזק בינלאומי לתחום לאחר ברק וקווי זהב (רכישת פעילות הגישה לאינטרנט של ISDN-NET וקו מנחה), ועל עסקת הענק בה רכשה AT&T את רשת תקשורת הנתונים והגישה לאינטרנט הגלובלית של יבמ תמורת 5 מיליארד דולר, שיש לה גם השלכות על שוק האינטרנט הישראלי.

ובקיצור, תוך שבועיים, השתנה כל שוק האינטרנט הישראלי. מאיפה שלא מסתכלים על זה, עולה שמה של בזק, או תאגיד בזק. למרות שהחברה אם אינה מורשית לספק שירותי גישה לאינטרנט, הופך כל התאגיד לגורם המוביל בתחום, על אפו וחמתו של השוק.

עסקת רכישת פעילות הגישה לאינטרנט של ISDN-NET וקו מנחה על ידי בזק בינלאומי לא הפתיעה, גם מכיוונה של הרוכשת וגם מכיוונן של הנרכשות. זה לא היה סוד שגם קו מנחה וגם ISDN-NET העמידו את פעילות הגישה לאינטרנט למכירה - קו מנחה משיקולים אסטרטגיים ו-ISDN-NET בעיקר בגלל רצונה של מחזיקת המניות הגדולה, טלרד החזקות, למכור אחזקה זו ואחרות.

בזק בינלאומי אינה, כאמור, חברת התקשורת הבינלאומית הראשונה שנכנסת לתחום האינטרנט, גם בישראל וגם בעולם הרחב. הראשונה שהפכה את המדיום הזה להמוני היתה חברת התקשורת הבינלאומית האמריקנית AT&T כבר לפני שלוש שנים, כאשר הקימה את וורלדנט, אחת מספקיות האינטרנט הגדולות בארה"ב. לפני מספר ימים הודיעה AT&T על רכישת רשת תקשורת הנתונים והאינטרנט של יבמ, יבמ גלובל נטוורק, תמורת 5 מיליארד דולר.

אז נכון, בישראל עשו זאת קודם קווי זהב - על ידי שיתוף פעולה עם יבמ - וברק - שעשתה זאת עצמאית - ובזק בינלאומי, למעשה, החרתה החזיקה אחר שתי מתחרותיה, אולם עשתה זאת בגדול: בשתי עסקאות מקבילות, עשתה קפיצת מדרגה והפכה לספקית האינטרנט השלישית בגודלה בישראל. בדיעבד, היא מוצאת עצמה ממוצבת טוב מאוד בתחום זה מול מתחרותיה, הן בתחום העסקי והן בתחום הפרטי.

מדוע נעשה הצעד האסטרטגי הזה רק עתה? עמי אראל, מנכ"ל בזק, שלא היה מעורב בעסקה אבל מבקש שייכתב שהוא מברך עליה בכל פה, מסביר את שכולם יודעים: "אין ספק שהטלפוניה באמצעות האינטרנט תתפוס, ומי שייפגעו ראשונים ובגדול יהיו חברות התקשורת הבינלאומיות. לכן, הן חייבות להגן על עצמן על ידי כניסה לביזנס הזה. מצד שני, יש להן יתרון גדול בגלל היכולת לתת קישוריות טובה וגם זולה יותר לחו"ל".

כמובן שאין בתשובתו של אראל כדי להבין מדוע רק עכשיו. אולי מי שצריך לענות עליה הוא אורי יוגב, כמעט שנתיים בתפקיד בזק בינלאומי ורק עתה יזם כניסה לאינטרנט.

"שאלה טובה", נותן יוגב ציון. "אפשר היה לעשות את זה כמה חודשים קודם לכן. אבל אל תשכח שגם תהליך קבלת ההחלטות וגם המשא ומתן שבא אחריו לקחו את הזמן שלהם. בנוסף לכך, בחצי השנה הראשונה של התחרות, בדיוק לפני שנה, כל החברות היו עסוקות בה. רק אחרי כן זה בא".

בזק ניהלה ב-3 השנים האחרונות מאבק עם משרד התקשורת לתת לה להיות ספק גישה לאינטרנט. זה היה לכם גורם מעכב לעומת מתחרותיכן?

יוגב: "יכול להיות. אך היום אנחנו מדברים בדיעבד. זה נכון שלפני שנה ויותר בזק בינלאומי לא עסקה בזה בכלל ולבזק היו כל מיני מאבקים, דיונים וסיפורים בכיוון זה".

וזה מה שגרם לכם לשבת בצד?

"ממש לא. היינו מרוכזים בתחרות".

אתה צופה פגיעה בעסקי הטלפוניה הבינלאומית מצד הטלפוניה באמצעות האינטרנט?

"לא. דווקא בנושא הזה בזק בינלאומי עסוקה כבר הרבה זמן. היה לפני שנתיים ניסוי משותף עם כייבל אנד וויירלס ולפני חצי שנה הכרזנו על שותפות אסטרטגית עם ווקלטק. אני לפחות לא רואה את זה כתחליף לטלפוניה המסורתית אלא כשירות ערך מוסף. אני לא חוזה, לפחות לא בישראל, בטווח הנראה לעין, צמיחה של טלפוניה על האינטרנט. אל תשכח שאצלנו מחירי התקשורת הבינלאומית זולים מאוד".

שלוש חברות התקשורת הבינלאומית הן גם ספקיות בלעדיות של קווים פיזיים (סיבים אופטיים) לחו"ל לספקיות האינטרנט, ומתחרות בהן בקישור לרשת. אין כאן ניגוד עניינים מהותי?

"העובדה המתוארת נכונה. זה באמת טריאופול".

זה מקנה לכם יתרון גדול בתחרות עם ספקיות האינטרנט.

"אני חושב שבאופן בסיסי לחברת תקשורת בינלאומית יש יתרון גדול בתחום האינטרנט: יתרון הגודל. אנו רוכשים קווים בקיבולות גדולות וזה לא השימוש היחיד שאנו עושים בקווים. יש יתרון משמעותי לגודל ברכש קיבולות. לא אני נתתי בלעדיות לחברות התקשורת הבינלאומיות על הקווים לחו"ל. אני מאמין שהכל צריך להיות פתוח לגמרי".

מנכ"ל קווי זהב, רם בלינקוב, קרא לפני כחודשיים למשרד התקשורת לפתוח כבר עתה את שוק התקשורת הבינלאומי לתחרות פתוחה ללא הגבלה וללא פיקוח, ולא לחכות ל-2002. אתה מצטרף לקריאה זו?

"כן. אני מאמין בתחרות פתוחה ללא פיקוח".

בשנים האחרונות היתה זו דווקא בזק, החברה האם, שניסתה להיכנס לתחום זה בעצמה ונאבקה במשרד התקשורת בנושא זה במשך 3 השנים האחרונות. ללא הצלחה. במשרד התקשורת טענו שלבזק - כמונופול רב עוצמה השולט על מרבית תשתיות התקשורת בארץ - אסור להיכנס כמתחרה לשוק הגישה לאינטרנט, מחשש שתדרוס את כל החברות הקיימות בו עתה.

תמיד נאמר לבזק שהיא יכולה לעשות זאת באמצעות חברה-בת המתחרה בשוק החופשי, אך בבזק התעקשו להמשיך ולהתווכח במקום לגבש ראייה אסטרטגית לטווח רחוק על השילוב בין התקשורת הבינלאומית והאינטרנט. ולא שתמרורים לגיבוש ראייה כזו לא היו בשטח, כמו, למשל, תחילת הפעילות של קווי זהב בתחום האינטרנט לפני יותר משנה במשותף עם יבמ ישראל.

מנכ"ל בזק בינלאומי, אורי יוגב, העריך, ובצדק, שב-2002 יוותרו בשוק ספקי האינטרנט רק 3-4 חברות, לעומת כ-30 הקיימות כיום, וזה יקרה לאחר תהליך אכזרי של ברירה טבעית. אם בזק היתה נכנסת לשוק, זו לא היתה ברירה טבעית אלא מרמס פרוע של פיל בחנות חרסינה. והפיל הזה יכול היה לדרוס - אם על ידי רכישות, ואם באמצעות מחירי היצף - גם את החברות הנראות היום גדולות ושולטות בשוק, נטוויז'ן ואינטרנט זהב.

לעמי אראל, מנכ"ל בזק, עדיין יש חלומות להיות ספק אינטרנט: "בזק, כמו כל מפעיל תקשורת אחר, צריך שתהיה לו האפשרות להיות ISP. הסיבה שלא נתנו לנו עד כה להיות ISP היא בגלל שחשבו אותנו לכריש גדול שייכנס לים של דגיגים ויעיף את כולם עם הזנב מהמים. אבל עכשיו יש כרישים נוספים כמו ברק ובזק בינלאומי, ואלה כרישים קטנים לעומת חברות הכבלים שעומדות לקבל אישור לספק שירותי אינטרנט. האם יכול להיות מצב בו לא יתנו לנו אותם תנאים כמו לכבלים?"

אבל לבזק יש עוד נקודות השקה לשוק האינטרנט. אחת מהן היא החברה-בת הסלולרית, פלאפון. אם לחברות התקשורת הבינלאומית היה שוק האינטרנט יעד ברור והשאלה היתה של זמן, הרי בסלולר הדברים אינם כה נהירים. קיים, מסתבר, ויכוח אידיאולוגי: זה לא שממש מתווכחים, אבל לפלאפון ולסלקום ראייה אסטרטגית שונה על שוק האינטרנט.

הפרסומים על משא ומתן בין פלאפון לבין אינטרנט זהב על כניסה של החברה הסלולרית כמשקיעה וכשותפה בחברת האינטרנט, חשפו את הפן הזה באסטרטגיה העסקית שלה. בפלאפון כבר החליטו להיכנס, והשאלה היא איך. עתה בוחנים בחברה 3 חלופות: השקעה בחברה גדולה (אינטרנט זהב, למשל), רכישה של חברה קטנה, או הקמה של אופרציה עצמאית לקישור לאינטרנט, כאשר הנחת העבודה היא שמשרד התקשורת לא יעשה בעיות במתן רשיון להיות ISP.

הכי קל והכי מהיר זה להיכנס כשותף משפיע (%49-%26) בחברה גדולה. אלא שיורוקום, הבעלים של אינטרנט זהב, רוצה למעלה מ-500 דולר למנוי ומצהירה על למעלה מ-100 אלף מנויים. משמעות הדבר: שווי חברה של למעלה מ-50 מיליון דולר. לשם השוואה, בזק בינלאומי רכשה את פעילות הגישה לאינטרנט של ISDN-NET וקו מנחה בעלות של כ-250-300 דולר למנוי. בהשוואה לדרישות של יורוקום מפלאפון, זה היה מחיר מציאה.

פלאפון, מגלה בכיר בחברה, ניהלה גם מו"מ עם שתי חברות אינטרנט קטנות וגם בדקה את האופציה של הקמה עצמאית. כל שלוש החלופות יוצגו בפני ההנהלה והדירקטוריון, ואלה יחליטו. הכניסה לאינטרנט בוא תבוא.

סלקום, לעומת פלאפון, לא כל כך נלחצת להיכנס לאינטרנט. היא אמנם עשתה בדיקת נאותות בזמנו לחברת סטארנט וניהלה מו"מ עם ISDN-NET על שיתוף פעולה, אבל שום דבר לא בוער. בכל מקרה, אומרים בסלקום, אם מחליטים להיכנס לאינטרנט אין בעיה לקבל רישיון, להשקיע מיליון דולר ולהתחיל לספק שירותים, ולהציע חבילות משולבות ללקוחות החברה.

ברמה האסטרטגית, ברור לכל חברת סלולר שעוד מספר שנים, בעידן הדור הסלולרי השלישי, האינטרנט והדואר האלקטרוני יהיו חלק מהותי ביותר מחבילת השירותים הסלולריים. יש עדיין ויכוחים גדולים בעולם בין היצרנים השונים של תשתיות וטלפונים סלולריים על הסטנדרט של הדור השלישי, אך האיפיון המרכזי שלו כבר נקבע: תקשורת נתונים ומולטימדיה שתעבור במהירות של 2 מגהביט באזורים עירוניים, 384 קילוביט באזורי הפרברים ו-128 קילוביט באזורים כפריים.

מהירות של 2 מגהביט הופכת את הרשת הסלולרית לכזו בה ניתן לגלוש במהירות באינטרנט ולצפות בשידורי וידאו מורכבים. כל זאת, על מסך הטלפון הסלולרי הקטן, שיהיה כמובן צבעוני. אבטיפוסים של טלפונים כאלה מוצגים כבר על ידי יצרניות שונות בחדרי חדרים.

אולם עוד לפני עידן הדור השלישי, עדיין בדור השני, כבר היום שומעים על יותר ויותר מכשירי טלפון סלולריים המאפשרים גלישה באינטרנט, וקבלת ושליחת דואר אלקטרוני במהירויות מאוד מוגבלות. תקשורת נתונים בסלולר זה שם המשחק החם ביותר לשנים הקרובות, ושליטה של חברה סלולרית בחברת אינטרנט יכולה לקדם אותה רבות בתחום.

תפקידה של בזק בתמונת שוק האינטרנט הישראלי עדיין לא תם. עסקת רכישת רשת האינטרנט של יבמ על ידי AT&T מעוררת את השאלה מה יהיה עתידה של פעילות הגישה לאינטרנט של יבמ ישראל. כאן, נכנסת לתמונה חברה בת אחרת של בזק, בזק זהב, המתמחה באספקת שירותי מידע, כולל קישור לאינטרנט כמוצר נלווה לחבילת שירותים. יש היגיון בסברה, שרשת יבמ גלובל נטוורק הישראלית תועבר על ידי AT&T לבזק זהב, ואז תתחרה בבזק בינלאומי, שתתחרה בפלאפון, וכולן יתחרו, אולי, באמא בזק. בזק, כבר אמרנו?