11/9 ברוסיה? שני מטוסי נוסעים שהמריאו ממוסקבה - התרסקו תוך 4 דקות

89 נוסעים ואנשי צוות ניספו * הערכות: המחתרת הצ`צ`נית עומדת מאחורי הפיגועים

פיגועי 11 בספטמבר ברוסיה? שני מטוסי נוסעים רוסיים, שהמריאו היום (ד`) לפנות בוקר מנמל תעופה "דומודבודו" במוסקבה ונעלמו במקביל ממסכי המכ"ם התרסקו בהפרש של ארבע דקות בשני מקומות שונים ברוסיה. 89 נוסעים ואנשי צוות ניספו בהתרסקויות, שעוררו גל חרדה של מיתקפת פיגועים אוויריים ברוסיה. אומנם ממשלת רוסיה מיהרה לטעון, כי אין הוכחה שמדובר בפיגועי טרור, אך לאור החקירות הראשוניות, החשש הוא שאכן מדובר בפיגועים מתוכננים הייטב, שבוצעו ע"י אנשי מחתרת צ`צ`נית.

סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, דיווחה, כי מטוס של חברת "סיביר איירליינס", שהיה בטיסה לסוצ`י ואשר נשא על סיפונו 46 נוסעים ואנשי צוות, שיגר למגדל הפיקוח התרעות חטיפה שניות לפני שהתרסק ליד העיר רוסטוב און דון בדרום רוסיה. המטוס השני, שהיה בטיסה ממוסקבה לוולגוגראד עם 43 נוסעים ואנשי צוות התרסק, ארבע דקות אחר-כך.

על רקע ההערכות המתחזקות, כי מורדים צ`צ`נים מעורבים בפיגוע, הורה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לשירות הביטחון הרוסי FSB לחקור את התרסקות המסוקים, ומינה את שר התחבורה, איגור לויטין לעמוד בראש הוועדה הממלכתית שתחקור את ההתרסקות.

גורמים רוסים רישמיים אמרו באחרונה, כי הם חוששים מאפשרות שמורדים צ`צ`נים ינסו לבצע פיגועי ראווה, בעקבות איומיהם לשבש את מהלכי הבחירות בצ`צ`ניה, האמורות להתקיים ביום א` הקרוב. 80,000 חיילים רוסים פרוסים בצ`צ`ניה, רפובליקה בצפון הקווקז, במערכה ארוכת שנים ועקובה מדם כנגד המורדים.

"העובדה ששני המטוסים המריאו מאותו נמל תעופה ונעלמו מהמכ"ם באותה השעה, מראה כי מדובר במעשה מתוכנן", ציטטה סוכנות אינטרפקס מומחה תעופה רוסי, שהוסיף: "במקרה כזה, אי אפשר לפסול על הסף פיגוע טרור".

עדים על הקרקע אמרו כי שרידים ממטוס הטופולב של חברת התעופה הסיבירית , שנשא 38 נוסעים ושמונה אנשי צוות לאתר הנופש סוצ`י בים השחור, התפזרו בכל איזור רוסטוב. שרידי הטיסה השנייה, אף היא של מטוס טופולב של חברת התעופה "וולגה אוויה אקספרס" בדרכה לוולגוגראד, עם 35 נוסעים ותשעה אנשי צוות, התפזרו באיזור טולה על פני שטח של 200 ק"מ.

אנשים על הקרקע שהיו עדים להתרסקות המטוס ליד העיר טולה, 140 ק"מ מדרום למוסקווה, מסרו, כי המטוס התפוצץ באוויר לפני שהתרסק לקרקע. "בסביבות השעה 11 בלילה, שמענו רעש מוזר מהשמיים, ומשהו שנראה כמו ספר קרוע נפל על הגרג` שלנו", אמר מקומי לרשת NTV, כשהוא מחזיק בידו ספר שדפיו קרועים.

"דקה לפני שהמטוס נעלם ממסכי המכ"ם, קיבל משרד הפנים דיווח מפקח טיסה על התרעת חטיפה שהתקבלה במגדל הפיקוח", ציטטה סוכנות אינטרפקס גורם במשרד הפנים, שהוסיף: "העובדה שאחד המטוסים שלח התרעת חטיפה וכי שני המטוסים יצאו מאותו שדה תעופה מצביעה על האפשרות של פיגוע טרור לקראת הבחירות לנשיאות בצ`צ`ניה", נכתב בנייר מחקר ששלח בנק ההשקעות ברונסוויק UBS הפועל ממוסקבה ללקוחותיו שעות ספורות לאחר ההתרסקות.

בבחירות ביום א` הקרוב אמור להיבחר נשיא חדש במקומו של אחמד קדירוב, שנרצח ב-9 במאי בגרוזני, בירת צ`צניה, במהלך טקס לציון הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה.

בראיון לתחנת הטלוויזיה NTV אמר שר שירותי החירום הרוסיים, סרגיי שואיגו, כי נמצאו כבר שתי הקופסאות השחורות של המטוסים. הוא ציין, כי שני המטוסים נעלמו ממסכי המכ"ם בתוך ארבע דקות.

ההתרסקות הכפולה היא אסון התעופה האווירי הגדול ביותר שפקד את רוסיה מאז יולי 2001, כאשר בעקבות טעות טייס התרסק מטוס TU-154 שניות לפני הנחיתה באירקוטסק, סיביר, בהתרסקות שהביאה למותם של 145 הנוסעים ואנשי הצוות.

וכל זה קורה כאשר בנמל התעופה דומודדובו ננקטו החל מאמש ביטחון קפדניים במיוחד, בעיקבות פיגוע אוטובוס במוסקבה, בו נפצעו שלושה בני אדם.

גם אם אכן יתברר כי ההתרסקות הכפולה מאמש היתה מעשי ידי המורדים הצ`צ`נים, לא יהיה הפיגוע האווירי הזה הגדול ביותר שביצעו המורדים. רוסיה סבלה בשנים האחרונות ממאות פיגועים, הגדול ביותר ביניהם היה התקפת הטרור מאוקטובר 2002 על תיאטרון במוסקבה שבו מצאו את מותם 129 בני ערובה, כאשר אנשי הביטחון הרוסים ניסו לחלצם באמצעות גז.

בפברואר השנה נהרגו 39 איש בהתפוצצות מטען בקרון רכבת תחתית במוסקווה. בזמנו טען פוטין, כי הפיגוע במטרו היה ניסיון צ`צ`ני לשבש את מהלכי הבחירות לנשיאות, שבהם זכה בסופו של דבר בתמיכה סוחפת של 71%.

עוד נודע, כי בטיסת "וולגה אביה אקספרס" נהרג יורי בייקין, הדירקטור הכללי של חברת התעופה, ששימש בטיסה כטייס ראשי.