חב' מטאו-טק: לשירות המטאורולוגי אין כלים לספק תחזית גשמים עונתית אמינה

חברת שירותי המטאורולוגיה הפרטית, מטאו-טק, אומרת, כי לשירות המטאורולוגי של מדינת ישראל אין את הכלים הדרושים לעריכת תחזיות גשמים עונתיות, וכל עוד לא יהיו בידיו כלים אלה הוא יתקשה לתת צפי גשמים עונתי מדוייק ואמין.

מנכ"ל מטאו-טק, ד"ר נח וולפסון, אומר, כי עריכת תחזיות עונתיות מדוייקות של כמות גשמים באזורים קטנים כמו מדינת ישראל, דורשת מודלים שונים מאלו שיש בידי השירות המטאורולוגי. "המודל של השירות המטאורולוגי מבוסס בעיקרו על שיטות סטטיסטיות. הוא אינו מקובל על שירותים מטאורולוגיים מתקדמים בעולם המערבי, וסיכויי הצלחתו נמוכים, כפי שהוכח גם השנה", אומר וולפסון.

לדבריו, מדענים בעולם פיתחו בשנים האחרונות מודלים אנליטיים המשלבים בתוכם ידע פיסיקלי רחב, אשר על פיהם נערך הצפי והתחזיות ארוכות הטווח.

מנכ"ל השירות המטאורולוגי, צבי אלפרסון, מסר בתגובה: "אנו מריצים את המודל שלנו כבר 15 שנה, והוא הוכיח את עצמו בשיעור של %70, הנחשב לגבוה מאוד ביחס לתחזיות עונתיות. בניגוד לדברי ד"ר וולפסון, המודל שלנו אינו מבוסס רק על סטטיסטיקה, אלא גם על בסיס פיסיקלי.

"בעולם אין שיטה אחת וכל ארץ מפתחת את המודל המתאים לה, וגם אנו עוסקים כל העת בשיפור השיטות שלנו. אי אפשר לומר, שבגלל כישלון של שנה אחת צריך לפסול את המודל שלנו לחלוטין".

אלפרסון הוסיף, כי "בכמה מדינות מערביות החלו אכן להשתמש במודל חדש, המוגדר עדיין כמודל ניסיוני, ואנו לא פוסלים את האפשרות להשתמש בו גם כן"