בג"ץ: הנחה של 90% בדמי חכירה לחיילים משוחררים היא אפליה

ארגון עדאללה: מדובר בהטבה קיצונית, המעבירה קרקע כמעט בחינם

"על פני הדברים יש כאן אפליה, והנטל מוטל על המדינה להוכיח שלא. נטל זה נכבד ביותר". כך אמר היום (ג') נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, שישב בראש הרכב של 7 שופטים בדיון בשלוש עתירות אשר התייחסו לתמיכה שנותנת הממשלה לחיילים משוחררים המתיישבים באיזורי עדיפות לאומית א' או ב'.

שתי העתירות הראשונות הן של ארגון עדאללה והאגודה לזכויות האזרח, אשר ביקשו לבטל את החלטת מועצת מקרקעי ישראל המעניקה הנחה של 90% בתשלום דמי חכירה של קרקע לבנייה ביישובים בנגב ובגליל לחיילים משוחררים.

ההנחה מוענקת ביישובים אשר מספר יחידות הדיור שבהם פחות מ-500. שני הארגונים העותרים טענו, כי מדובר בהטבה קיצונית, המעבירה קרקע לבנייה כמעט חינם לחיילם משוחררים.

עוד נאמר, כי ההחלטה היא שרירותית, וקיימים בה סתירות פנימיות. נטען עוד, כי החלטה זו היא בניגוד לפסקי דין בית המשפט העליון, אשר קבע, שחלוקת הקרקע של המינהל חייבת להיות שיוויונית ולכלל האוכלוסייה, ללא אבחנה כלשהי של לאום, דת או רקע תרבותי-חברתי.

נטען, כי ההטבות פוסלות מראש את היישובים הערביים, שכן בודדים היישובים הערביים שמספר יחידות הדיור בהם קטן מ-500.

לקראת הדיון בעתירה הודיע מינהל מקרקעי ישראל, כי הוא מוסיף לרשימת היישובים בהם מתקיימת הזכאות להנחות 14 יישובים ערביים קטנים העונים על הפרמטרים הגיאוגרפיים שנקבעו בהחלטה.

בדיון תקף השופט סלים ג'ובראן את מדיניות הממשלה, לאחר שב"כ המדינה, עו"ד דנה בריסקמן, אמרה, כי החוק בא לחזק את הפריפריה. ג'ובראן אמר, כי הפריפריה כוללת גם יישובים ערביים, ואם יש כוונה לתמוך בפריפריה, מדוע באים לפתח יישוב יהודי ולא מפתחים יישובים ערביים? לדבריו, זו אפליה זועקת לשמיים, המביאה תסכול. "אם הממשלה צריכה לדאוג לכל המגזרים, הרי שיש מצוקת דיור נוראה גם במגזר הערבי", אמר.

בדיון הציגה עו"ד בריסקמן לשופטים מפה המתארת את איזורי העדיפות הלאומית אשר מאפשרים את קבלת ההטבה לחיילים המשוחררים. בחינת המפה מראה, כי האיזורים הגיאוגרפיים כוללים בעיקרם יישובים יהודיים.

השופטים ברק וג'ובראן התייחסו למפה, ואמרו למדינה: "אם הייתם מורידים בסנטימטר אחד, ייתכן שהיו עוד יישובים ערביים נכללים במפה, והעניין היה מוריד את תחושת האפליה".

חשין פנה למדינה ושאל מה פירוש חיזוק הפריפריה. "האם זה שווה ערך ל'ייהוד הגליל'? אם זו הכוונה, דברו אמת", אמר.

לאחר שהתברר, שההטבה כולה לחיילים נעה סביב 12-11 אלף שקל, הציע ברק להכפיל את סכום הכסף במספר המקבלים ואת הסכום המושקע בהטבות להוסיף למשכורת החיילים, ובכך לפתור הבעיה.

העתירה השלישית היא של 39 יישובים במועצה האיזורית של עמק-יזרעאל, שלא נכללו באיזורי עדיפות א' או ב'. לטענתם, הקביעה הגיאוגרפית של חלוקת איזורי העדיפות היא שרירותית.

בג"ץ הודיע, כי פסק הדין יינתן במועד אחר. (בג"ץ 11163/03).