השכן השתלט על השטח?

חפשו פשרה, בלי בימ"ש, כי חלה הגמשה ביחס לשכנים פולשים

השתלטות על שטח משותף בבניין דירות היא עילה נפוצה לסכסוכי שכנים. עד לשנים האחרונות נהגו לחשוב שהשתלטות שכן על שטח משותף, בחניה, בחצר, בגינה וכדומה, אינה חוקית. שכנים, שחשו כי נגזלו זכויותיהם מיהרו לעזרת ביהמ"ש, בתקווה שזה ייאלץ את "הפולש" להחזיר את המצב לקדמותו.

עו"ד אילן גולדנברג, מומחה לדיני נדל"ן בבתים משותפים, אומר, כי לא תמיד ביהמ"ש יפסוק לטובת התובעים, היות שלא כל השתלטות על שטח משותף היא לא חוקית. "בתקופה האחרונה התקבלו בחיפה מספר החלטות ע"י 'המפקחת על בתים משותפים', שהעיקרון בהם היה, כי למרות ששכן פלש לשטח משותף, המבנה שבנה הוא חוקי ואין

לחייבו בהריסה. כך לדוגמה, חניה שנבנתה בשטח משותף באישור, אך לא במקום שתוכנן מראש, אושרה. במקרה אחר, שכנה בדירת קרקע בנתה פרגולה חוקית, אך בגודל כפול מהמתוכנן, וזכתה באישור ביהמ"ש. סדרת החלטות משפטיות, לרבות 'פס"ד רוקר', שנתן נשיא ביהמ"ש העליון, אהרן ברק, מראה שהשתלטות שכן על רכוש משותף אינה

בהכרח בלתי חוקית".

* מה יקבע אם תביעה תידחה?

"עקרון תום הלב. ביהמ"ש יבדוק אם יש סיבה אמיתית וכנה לעתירת השכנים. אם הוא יתרשם שזו צרות עין או שיקול לא ענייני,

כנקמנות, התביעה תידחה".

*איך יתייחס ביהמ"ש לסיפוח חצר להעלאת ערך דירה?

"סוגיית שווי הדירה לא תעמוד במוקד העניין. אם השכנים יטענו זאת, הם ייתפסו כצרי עין. אם למשל הגינה היתה מוזנחת, ורק 'השכן הפולש' השקיע וטיפח אותה, הרי שמהלך כזה דווקא יעמוד לזכותו. גם עיקרון המידתיות קובע. אם שכן ניכס לעצמו חלק קטן יחסית מחצר רחבת ידיים, שצמוד לדירתו, ולשכנים נותר מקום בשטח המשותף, ביהמ"ש לא יורה לו בהכרח לפנותו".

* זהו 'שטח אפור' הנתון לפרשנות. מה תציע לשכנים?

"בבתים משותפים מומלץ לחפש פתרונות של פשרה, במקום להתנצח בביהמ"ש, כי חלה הגמשה לשכנים פולשים. לתובעים לא מובטח ניצחון. בד בבד הם יכולים לשקול פנייה לפיקוח העירוני".