החקירה מצאה: יום לפני מותו, אסר רפול על עובדיו להימצא על שובר הגלים

לדברי שר התחבורה, מאיר שטרית: "אין אשמים במקרה זה ואין צעדים דחופים שיש לנקוט בעקבות האירוע"

ועדת החקירה שמינה שר התחבורה, מאיר שטרית, לעניין התאונה בה נהרג שלשום (ג') רפאל איתן, הגישה היום (ה') את מסקנות הביניים. לדברי שטרית, אין אשמים במקרה זה ואין צעדים דחופים שיש לנקוט בעקבות האירוע.

לדברי שטרית, "יום לפני התאונה, טנדר, כלי מתכת כבד ומכולה נעלמו כתוצאה מגלי הענק שהיו במתחם שובר הגלים, שבו התרחשה התאונה. רפול הוא לא ילד או פקיד זוטר, והוא ידע על הסכנה כאשר הגיע באותו בוקר למתחם. אפילו רפול עצמו אסר על העובדים שלו להיות נוכחים במתחם בשל מזג האוויר הסוער והגלים הגבוהים. הוא פינה את כולם יום קודם לכן מהשטח".

רפול היה אחראי מטעם חברות אשטרום ודרגאדוס הספרדית על הקמת מתחם שובר הגלים החדש בפרויקט נמל היובל באשדוד. מנהל נמל אשדוד, שאול רותם אמר: "הדרך שמובילה למתחם שבו התרחשה התאונה, אינה טיילת. רק מספר מצומצם של בעלי הרשאות יכלו להיכנס למתחם, ביניהם רפול".

שטרית ציין, כי האחריות כולה על שטח שובר הגלים החדש היתה של אשטרום-דרגאדוס, ולא של הנהלת נמל אשדוד. הוועדה מאשרת את ההערכות הקודמות, לפיהן רפול נשטף בידי נחשול מים גדול שהפילו למים בעת שעמד על קטע שובר הגלים החדש.

לדברי הוועדה, הוא הגיע בבוקר האירוע בשעה 20:06 לשובר הגלים והחליט לנסוע עד סופו, למרות מזג האוויר הגרוע והגלים הגבוהים שהתנפצו עליו. "הוא יצא מרכבו, נעל אותו, התקשר טלפונית למנהל העבודה והודיע לו על נזקים שהוא רואה בשטח, כשלפתע נקטעה השיחה, ואז החלו החיפושים אחריו. בשעה 05:09 אותרה גופתו צפה במי הנמל", כותבת ועדת החקירה.

"האחריות על הבטיחות בעת הבנייה חלה על אשטרום-דרגאדוס, ואילו הפיקוח על איכות הבנייה מבוצע על-ידי רשות הנמלים". עוד אומרת הוועדה, כי אשטרום-דרגאדוס פעלה כנדרש בתחום הבטיחות, "אך יש לבחון לעומק את ההיבטים הקשורים לדרישות החוזה בתחום זה.

"למרות כל האזהרות והאמצעים שננקטו, והאיסורים שנקבעו על ידי אשטרום-דרגאדוס, בעל-פה ופיזית בשטח, יש מקום לשקול התקנת אמצעי אזהרה פיזי בשטח", קבעה.