ארגון אמריקני טוען להתאכזרות קשה בחיות בבית המטבחיים הגדול בארה"ב לבשר כשר

בית המטבחיים טוען שהוא פועל לפי ההלכה; הרב הראשי לחיפה: ההליך - אכזרי ונגד הדין

ארגון אמריקני להגנה על בעלי חיים חושף התאכזרויות קשות בעגלים ובפרות בבית המטבחיים הכשר הגדול ביותר בארה"ב - אגריפרוססורס שבמדינת אייווה. לטענת הארגון, בהמות רבות נותרות בחיים זמן רב לאחר שנשחטו ומתייסרות ייסורים קשים.

החשיפה, שמקבלת היום (ד') תהודה ארצית ב"ניו-יורק טיימס", צפויה לעורר שאלות קשות בארה"ב לגבי השחיטה הכשרה, למרות שכמה רבנים אומרים, כי הליכי הטיפול והריגת הפרות באגריפרוססורס אינם עולים בקנה אחד עם ההלכה. לפי העיתון, אגריפרוססורס הוא המפעל היחידי הרשאי לייצא בשר כשר לישראל.

הארגון, פטה (PETA), נודע בעבר בפעילויות אלימות למחצה, כגון שפיכת צבע אדום על נשים לבושות במעילי פרווה. ואולם, בהדרגה הפך לחלק מהזרם המרכזי של ארגונים להגנה על איכות הסביבה, וקנה לו שם בתיעוד שיטתי של התאכזרות לבעלי חיים במפעלים לעיבוד מזון.

טל רונן, דובר של פטה, אמר ל"גלובס", כי הארגון הצליח להחדיר לבית המטבחיים חוקר מצויד במצלמת וידאו. החוקר התקבל לעבודה במחלקת הנקניקיות ולא התקשה להנציח את ההרג האכזרי של בהמות במפעל.

הארגון דרש אתמול ממשרד החקלאות האמריקני לפתוח בחקירה נגד בית המטבחיים ולהגיש קובלנות פליליות נגד מי שיימצאו אשמים בעבירות על החוק. בתלונה נאמר, שחוקר הארגון תיעד שחיטת 278 בעלי חיים, וכרבע מהם נותרו בחיים ובהכרה למשך זמן ניכר לאחר שנשחטו.

"איננו יוצאים למאבק בשחיטה כשרה; מה שקורה באגריפרוסס אינו שחיטה כשרה אלא התעללות", אמר רונן. הארגון מבקש גם להפסיק מיידית את פעילותו של בית המטבחיים.

הרב חיים קוהן מאגריפרוססורס, שמצוטט ב"ניו-יורק טיימס", אמר בתגובה, כי הבהמות אינן חשות דבר, גם כאשר הן מנסות לקום מהרצפה או מטיחות ראשן בקיר.

"האיחוד האורתודוכסי", המעניק חותם של כשרוץ למהדרין לחלק ניכר ממוצרי הבשר בארה"ב, לרבות מוצרי אגריפרוססורס, מצדיק את הליכי השחיטה בבית המטבחיים.

הרבנים ישראל בלסקי ומנחם גנאק אמרו, כי בעוד שקלטת הווידאו אכן מבעיתה, ההליכים שמתוארים בה נראים כשרים, מפני שהשוחט נראה כשהוא בודק אם הסערפת והקנה אכן הוסרו, כנדרש לפי ההלכה.

הרב בלסקי אמר, כי כמה מחקרים מצאו שאבדן לחץ הדם במוח, בעקבות השחיטה, גורם לכך שהחיה לא תרגיש כאב. וטרינר אמר ל"גלובס", כי אפשר לטעון שתנועות הבהמות לאחר השחיטה נובעות מעוויתות בלתי רצוניות של השרירים.

אולם הרב שאר-ישוב הכהן, הרב הראשי של חיפה, מתח ביקורת קשה על הליכי אגריפרוססורס. במכתב לפטה, שמופיע באתר האינטרנט של הארגון, הוא כותב: "על סמך סרט הווידאו שהראיתם לי, הליכי השחיטה אינם מקובלים על-פי התקנים ההלכתיים.

"הופתעתי לראות שלאחר שהשוחט שחט, קופץ עובד, שקרוב לוודאי אינו יהודי, לעבר החיה וקורע את כל גרונה. הופתעתי גם לראות שאפילו לאחר המעשה האכזרי הזה, היה נדמה שהחיה מוסיפה לחיות וצעדה כמה צעדים ואחר כך עברו ארבע דקות עד שנפלה ומתה. הליך זה אינו רק אכזרי ולפיכך אינו קביל לפי חוקי הדת היהודית, אלא גם אי אפשר לתת לו חותם כשרות".

הרב בארי שווארץ, מכוח המשימה לכשרות של הוועד המרכזי של הרבנים האמריקנים, כתב: "סבלן של החיות האלה במהלך השחיטה הוא מחליא. המוות אינו מהיר או רחום. אם זה כשר, אז יש לנו בעיה גדולה".