"לצבא האמריקני לפחות חמישה בסיסים בישראל - כולל בנתב"ג והרצליה פיתוח"

ספר שהתפרסם אתמול בארה"ב חושף פרטים רבים על הנוכחות הצבאית הסודית של ארה"ב בישראל ועל השת"פ ביניהן

ספר חדש שפורסם אתמול (ג') בארה"ב, חושף מידע על נוכחות צבאית אמריקנית בישראל, לרבות קיום בסיסים של צבא ארה"ב במקומות סודיים, ומפרט שורה ארוכה של שמות צופן שמתארים ציוני דרך בשיתוף הפעולה האסטרטגי בין ירושלים לוושינגטון.

גילויי הספר על פעילות שוטפת של זרועות צבא ארה"ב בישראל, מקנים מימד חדש לאמירתו של הסנטור הרפובליקני המנוח, ג'סי הלמס, לפיה ישראל משמשת "נושאת מטוסים" לארה"ב במזה"ת, ושעובדה זו לבדה מצדיקה את הסיוע הצבאי השנתי שהיא מקבלת מארה"ב.

הספר, "שמות צופן" (Code Names), מאת ויליאם ארקין, עיתונאי עצמאי ופרשן צבאי ברשת אן.בי.סי ולשעבר אנליסט מודיעיני בצבא היבשה של ארה"ב, משמש, כהגדרתו, מפתח לפענוח עגת שמות הצופן שבשימוש זרועות הצבא.

במקביל, שופך הספר אור על הקשרים הצבאיים בין ארה"ב לרוב מדינות העולם ועל המתווה הארגוני של גופים פדרליים במגזר הביטחוני. כתבה בעמוד הראשון של "ניו-יורק טיימס" על אחד מגילויי הספר - הפעלת יחידות קומנדו של הצבא האמריקני בתוך ארה"ב, לפי תוכנית שמוגדרת כסודית ביותר - העניקה לספר תהודה רבה ומסד של לגיטימציה.

בספר מפורטת רשימת בסיסים של הצבא האמריקני בישראל. לפי הספר, מכונים בסיסים אלה "אתרים" (sites) והם ממוספרים כאתר 51, אתר 53, אתר 54, אתר 55 ואתר 56. מהנוסח עולה שיש "אתרים" נוספים, שלא נמנו, אך הדבר אינו מצוין במפורש.

"האתרים אינם מופיעים בשום מפה ומיקומם הספציפי מסווג ונחשב רגיש ביותר", נאמר בספר. עם זאת מציין המחבר, שחלק מה"אתרים" נמצאים בנמל התעופה בן-גוריון, בנבטים, בבסיס עובדה ואפילו בהרצליה פיתוח.

מהספר עולה, כי המתקנים הצבאיים האמריקניים בישראל משמשים בעיקר לאכסון תחמושת אמריקנית לשימוש בידי האמריקנים והישראליים בשעת הצורך. בעוד שבעבר פורסמו ידיעות על "הצבה מראש" של חומרים צבאיים אמריקניים בישראל, לא דווח מעולם שהם מאוכסנים בבסיסים של צבא ארה"ב.

"מדובר לא רק במאגרי תחמושת שארה"ב הציבה מראש בטריטוריה ישראלית. יש גם כלי רכב, ציוד צבאי ואפילו בית חולים צבאי בן 500 מיטות שמיועד לטיפול בפצועים של הנחתים, וכל זאת במה שמתואר בלשון נקייה כ'שיתוף הפעולה האסטרטגי בין ישראל לארה"ב'", כותב ארקין.

"ארה"ב מחזיקה בחשאי ציוד ותחמושת על אדמת ישראל לשימוש כוחות אמריקניים וישראליים", נאמר בספר. "תוכנית רשמית שקרויה 'רזרבות חומרי מלחמה לבעלות ברית - ישראל', המנוהלת ע"י צבא היבשה והצי, מקיפה בין היתר תחמושת בבעלות אמריקנית שמיועדת לשימוש בידי ישראל".

בספר נאמר עוד, כי "אתר מבצעי של חיל האוויר האמריקני בתל-אביב, חלק מהחיל האווירי ה-16, מנהל בישראל מערכת אתרי תחמושת וציוד משלו, וכן בסיסי אוויר לשעת חירום". לדברי המחבר, שווי כל התחמושת האמריקנית המאוכסנת בישראל מגיע ל-500 מיליון דולר.

לפי הספר, אלה ייעודי הבסיסים האמריקניים בישראל (כנראה רשימה חלקית):

אתר 51: תחמושת וציוד במחסנים תת-קרקעיים, בניהול חיל האוויר האמריקני.

אתר 53: מחסן תחמושת וכלי רכב כעתודה למלחמה בבסיסים של חיל האוויר הישראלי.

אתר 54: בית חולים צבאי לשעת חירום בן 500 מיטות ליד תל-אביב.

אתר 55: מחסן תחמושת.

אתר 56: מחסן תחמושת.