ננעלה פסגת שארם: שרון ואבו מאזן הכריזו על הפסקת מעשי האלימות

(עדכון) - מצרים וירדן יחזירו את שגריריהן לישראל * שרון התחייב בנאומו כי ישראל תשחרר מאות אסירים פלשתינים

ראש הממשלה אריאל שרון וראש הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס, אבו מאזן, הכריזו היום בפסגת שארם א-שייח' על הפסקת מעשי האלימות. זאת, לאחר שהמתווכים הישראלים והפלשתינים סיכמו את ההסכם בפגישה של הרגע האחרון שהתקיימה ביום שני בלילה. בכך, הסתיימה רשמית האינתיפאדה שנפתחה לפני ארבע וחצי שנים. כמו כן, שרי החוץ של מצרים וירדן, שתי מדינות ערב היחידות שבשלום עם ישראל, הודיעו על החזרת השגרירים לישראל.

היום אחר הצהריים נשא ראש הממשלה, אריאל שרון, את נאומו בהצהרה המשותפת לארבעת מנהיגי האיזור בפגישת ועידת הפסגה בשארם א-שייח.

שרון פנה בנאומו למנהיגי ערב ואמר: "בואו, נשלב ידיים וניצור באזורנו אווירה חדשה של פתיחות וסובלנות. כך נוכל להציב סכר בפני הכוחות הרדיקלים שעשויים לסחוף את כולנו למערבולת של אלימות ושנאה. מי ייתן ונמצא כולנו ראויים להזדמנות הגדולה הזו שהגלגלה לידינו".

עוד אמר שרון כי שנת 2005 החלה כשנת ההזמדנות הגדולה לכל עמי האזור ובראשם הישראלים והפלשתינים, "כולנו מקווים שהזדמנות זאת לא תוחמץ". "יש לנו הזמדנות להינתק מדרך הדמים שנכפתה עלינו, לעלות על דרך חדשה. לראשונה מופיעה התקווה לעתיד טוב יותר לבנינו ונכדינו. זו הזדמנות שברירת עד מאוד. כולנו צריכים להכריז כאן היום כי האלימות לא תנצח, שהאלימות לא תורשה לרצוח את התקווה. לא להרשות לאלימות להרים ראש. לפרק את תשתיות הטרור, לפרק את נשקו, ולהכניע אותו, רק שבירת הטרור והאלימות תניע את השלום. אני מתכוון לבצע את תוכנית ההתנתקות שתסלול את הדרך לתחילת ביצוע תוכנית מפת הדרכים", אמר שרון.

נשיא מצרים חוסני מובארכ, המארח של הפיסגה, היה ראשון הנואמים ואמר כי המטרה היא שיהיו שתי מדינות שיחיו בשלום זו לצד זו. אבו מאזן שאמר בתחילת דבריו כי הוא ושרון הסכימו על הפסקת כל פעילויות הטרור נגד ישראלים ופלסטינים, הוא הוסיף כי "מה שהסכמנו היום הוא רק התחלה לגישור לחילוקי הדעות ביננו, אנחנו חולקים על הרבה דברים, ביניהם סגרים, ירושלים, התנחלויות".

אבו מאזן הוסיף כי הגיע הזמן שחייו של העם הפלסטיני יהיו נטולי בעיות, והוא יחיה חיים רגילים תחת שלטון וחוק. בסיום דבריו אמר אבו מאזן כי זוהי הזדמנות שאסור לפספס.