מהומה בבית הרכב: האם "מרוקנת" וולפסון קלור מאיר את נכסי החברה?

כמעט שני עשורים לאחר שנמחקה מהמסחר בבורסה, טוענים מחזיקי מניות המיעוט בחברת בית הרכב לקיפוח, כתוצאה מהעברת עיקר נכסיה הנזילים לחברה האם * היועץ הפיננסי של וולפסון איתן רף, יו"ר הדירקטוריון של בנק לאומי, קיבל אשתקד שכר בעלות של 314 אלף שקל מהחברה

ישנן חברות שספק אם חלק גדול מהמשקיעים בשוק ההון נתקלו בשמותיהן אי פעם. וולפסון קלור מאיר היא אחת מהן. החברה, שכ-%77 ממניותיה מוחזקים בידי רינה מאיר, לא גייסה הון מהציבור מאז הונפקה לראשונה בשנת 62'. הפעם האחרונה ששמענו עליה היתה בשנת 93', עת רכשה מבעלת השליטה את מניותיה בחברה התעשייתית קיסריה פולימרים.

את ההיסטוריה המשפחתית שמאחורי החברה קשה יותר להצניע: באמצע שנות ה-80 חילקו האחים משה ומרדכי מאיר, אולי המשפחה העשירה ביותר בארץ באותה תקופה, את נכסיהם. מרדכי קיבל כסף ונכסים באזור מגדל שלום (שנבנה על ידי האחים ונקרא על שם אביהם שלום), משה נשאר עם עסקי נדל"ן, תעשייה ופיננסים בארץ ובחו"ל.

זמן קצר לאחר הפיצול חילק משה מאיר הקשיש את נכסיו בין שתי בנותיו, כנה ורינה. כנה, הנשואה לשגריר ישראל בארה"ב, זלמן שובל, קיבלה, בין היתר, את מניות השליטה בחברת ההשקעות יצוא, שעם עסקיה נמנים בנק ירושלים למשכנתאות, חברת הברוקרים יוניטרסט ויצרנית הבטון המובא רדימיקס. יצוא שווה בבורסה כ-25 מיליון דולר.

רינה מאיר לא קופחה. היא קיבלה מניות שליטה בחברת בנייה ותיקה, שמשפחת מאיר נמנתה עם מייסדיה, ובמהלך השנים רכשה את מניות יתר המייסדים, צ'ארלס קלור ואייזיק וולפסון.

לא מדובר בחברה קטנה. בידי וולפסון קלור מאיר הון עצמי של כ-136 מיליון שקל, הגבוה ביותר מכפליים לעומת שווי השוק שלה.

נראה שהשוק מקפח את החברה. בבעלותה נכסי נדל"ן אטרקטיביים, בתל-אביב ובירושלים. הללו כוללים את מחצית משטחי החנייה, המסחר והמשרדים במגדל שלום בדרום תל-אביב המושכרים במלואם; קרקע צמודה למגדל המיועדת לבניית 5 קומות משרדים להשכרה; מרכז מסחרי בקרית יצחק וולפסון בירושלים וזכויות בשכונת מגורים, הנבנית באותה עיר. כל הנכסים הללו רשומים בספרי החברה בעלות סמלית כמעט.

אשתקד הניבה חברת ככר הרצל (%88), באמצעותה מחזיקה וולפסון קלור מאיר את נכסיה במגדל שלום, רווח נקי של 3.3 מיליון שקל. רווח שהתקזז כולו בהפסד כבד שרשמה החברה האחות, קיסריה פולימרים, העוסקת בייצור ושיווק מוצרי פלסטיקה מפוליאוריטן ופי.וי.סי עבור תעשיית הרהיטים.

רווח ממכירת דירות בעסקת הבנייה בה לוקחת וולפסון קלור מאיר חלק, אפשר לה לסיים את 97' ברווח נקי של 3.5 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 98' המשיכה הפעילות התעשייתית להפסיד, ובהיעדר רווחים ממכירת דירות, סיימה גם וולפסון קלור מאיר עצמה את התקופה בהפסד.

החזות הסולידית של וולפסון מסתירה חילוקי דעות הקיימים בין בעלי החברה למחזיקי מניות מיעוט בחברה בת. הללו מאפשרים חרך הצצה לאחד מנכסיה העיקריים - חברת בית הרכב. הם גם שופכים אור על המצב הלא סימפטי אליו עשוי להיקלע משקיע, המסרב להצעת רכש שמפנים בעלי שליטה בחברה שהוא מחזיק בה מניות.

בית הרכב היא בעלת שטחי החניונים של מגדל שלום, ובנוסף היא מפעילה 14 חניונים נוספים ברחבי הארץ תמורת דמי תפעול ודמי שכירות המשולמים לבעלים. לחברה הכנסה שנתית של 21 מיליון שקל ורווח נקי של כ-2 מיליון שקל. מדפסת כסף עם רשיון.

עד דצמבר 1980 נסחרה בית הרכב בבורסה. בעקבות הצעת רכש שהפנו בעלי החברה למחזיקי המניות מהציבור, נמחקו מניותיה מהמסחר. עדיין, %6 מזכויות ההצבעה ו-%8 מזכויות ההון בבית הרכב מוחזקים בידי בעלי מניות שסירבו לאותה הצעה.

בימים אלו נעשים ניסיונות של חלק מאותם בעלי מניות להיחלץ מהשקעתם. הכול כמובן עניין של מחיר. בוולפסון לא דוחים את הרעיון כשלעצמו, אך לא ממהרים שם לפתוח את הארנק.

מדו"חות הכספיים של בית הרכב, שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי כמעט כל נכסיה הנזילים, סכום של 22.8 מיליון שקל, הועברו לחברה האם, וולפסון קלור מאיר, בדרך של הלוואה לזמן ארוך, שניתנה ללא ביטחונות.

הדו"חות הכספיים של וולפסון קלור מאיר, כמו גם אלו של בית הרכב, לא נוקבים בתאריך מתן ההלוואה, אך הם מציינים כי היא עומדת לגבייה לא לפני ה-1 בינואר 99', עם זכות הלווה לפירעון מוקדם, שלהערכת הנהלת וולפסון לא תנוצל.

בשנת 96' לא נשאה ההלוואה, הצמודה למדד, ריבית. החל במארס 97' נוספה לה ריבית שנתית בשיעור של %2. אובדן הכנסות הריבית של בית הרכב בשנתיים אלו, לעומת ריבית ממוצעת של %6 אותה יכולה היתה לקבל בית הרכב מהפקדת הכסף בבנק, מגיע ליותר מ-2 מיליון שקל.

האופן בו נוהגת וולפסון בבית הרכב כבשלה (למרות שהבעלות המלאה בה איננה בידיה), מרגיז את חלק מבעלי מניות המיעוט, שכאמור מבקשים למקסם את השקעתם בחברה באמצעות מכירה לבעלת השליטה.

היום (ד') לא ניתן היה לקבל תגובה ממנכ"ל בית הרכב, יצחק עדיני, או ממנכ"ל וולפסון קלור מאיר, יוסף אבנת. השניים, היחידים שיכולים להגיב בנושא, כך נמסר, שוהים בחו"ל. בעלת השליטה בוולפסון קלור מאיר, רינה מאיר, שהיא גם יו"ר הדירקטוריון של החברה, איננה מעורבת בניהולה השוטף. מאיר (59), תושבת סביון, משכה אשתקד שכר בעלות של כמיליון שקל.

בוולפסון קלור מאיר מועסק גם יועץ פיננסי שהיה בלתי זמין היום. זהו לא אחר מאשר איתן רף, יו"ר הדירקטוריון של בנק לאומי, שכידוע איננו נמנע מפעילויות עסקיות משלימות (מניות בחברת הדלק אלון ובחברת התוכנה מיראביליס). רף, ששימש בעבר כמנכ"ל וולפסון קלור מאיר, מועסק כיום בחברה על תקן של דירקטור ויועץ פיננסי ששכרו אשתקד הסתכם ב-314 אלף שק