ים תטיס חושפת נתונים על עיסקת הגז: תמכור יחידת גז ב-2.47 דולר

חברת החשמל קיבלה מהשותפות ערבויות בסך 26 מיליון דולר; הערכות: העיסקה עם מימן לרכישת גז ממצרים תתבצע לפי מחיר דומה

שותפות ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק, מוכרת לחברת החשמל יחידת גז ב-2.47 דולר ליחידה. זו הפעם הראשונה שהשותפות חושפת את המחיר בו מבוצעת העיסקה למכירת גז טבעי לחברת החשמל. כמו כן, ים תטיס חושפת לראשונה את היקף הערבויות שניתנו לחברת החשמל בגין עיסקת הענק, 26 מיליון שקל.

שותפות ים תטיס, באמצעות החברות המחזיקות בשליטה בה: דלק קידוחים, דלק השקעות ואבנר, דיווחה כי המחיר נקבע במסגרת עיסקת הגנה שביצעה עם בנק השקעות בינלאומי. לדברי גורמים במשק הגז הטבעי, מדובר במחיר נמוך במיוחד ברמה עולמית. בעבר היו הערכות, כי מחיר העיסקה עם חברת החשמל בוצע לפי 2.5 דולר ליחידה, אך סכום זה מעולם לא אושר על-ידי הצדדים.

לפי הערכות, העיסקה של חברת החשמל עם השותפות המצרית-ישראלית, בראשות יוסי מימן, לרכישת גז טבעי ממצרים, תתבצע לפי מחיר דומה.

בשעתו נאלצה ים תטיס להוריד את המחיר שהציעה לחברת החשמל, עקב מחיר נמוך יותר שהציעה לפני 5 שנים השותפות המצרית-ישראלית, 2.5 דולר ליחידה.

בעקבות התנודתיות החדה שהיתה במחירי הנפט בעולם בשנה האחרונה, החליטה ים תטיס, להגן על מחיר הגז שהיא מוכרת לחברת החשמל. במסגרת זו ביצעה הגנה, ב-300 מיליון דולר, על 20% מכמויות הגז שהיא עתידה למכור לחברת החשמל.

העיסקה כולה עם חברת החשמל היא בשווי של 1.5 מיליארד דולר ל-11 שנים. כעת חושפת ים תטיס לראשונה את מחיר ההגנה שנקבע מול בנק ההשקעות הבינלאומי. מחיר הגז נחשב לנמוך, אך בשעתו, כאשר בוצעה ההגנה, היו ירידות במחירי הנפט בעולם, דבר שגרם לחששות לירידות במחירי הגז.

על-פי הנוסחה שסוכמה בשעתו עם חברת החשמל, מחיר הגז נקבע גם בהתאם למחירי הנפט בעולם עם רף מסוים.

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, מחזיקה ב-53% מים תטיס, והחברה האמריקנית סמדן מחזיקה ב-47%. אספקת הגז הטבעי לחברת החשמל החלה לפני שנה, ומאז מרוויחה ים תטיס. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרוויחה השותפות 150 מיליון שקל.

ים תטיס חשפה את הנתונים, במסגרת דיווח על כך שבכוונתה לבצע גיוס אג"ח בשווי כולל של 275 מיליון דולר. הגיוס נועד בעיקר כדי להחליף את הלוואות הגישור הבנקאי, 102 מיליון דולר, שנטלה השותפות לפני שנתיים, וכן כדי לממן את המשך ההשקעות הצפויות בפיתוח הפרויקט.

מדובר בפיתוח שדה הגז הטבעי נועה, שמול חופי אשקלון, שעשוי להתבצע במשותף עם החברה הבריטית בריטיש גז, שמחזיקה שדות גז בסמוך מול חופי עזה, בשטח הפלשתיני. עד כה נמצאו כל תגליות הגז של ים תטיס בשדה הגז הסמוך, "מרי".

תמורת ההנפקה תיועד בנוסף עבור הערבויות הנדרשות על-פי עסקאות ההגנה למחיר, 37 מיליון דולר; וערבויות לחברת החשמל בהתאם לחוזה, 26 מיליון דולר.

בנוסף, תיתן השותפות "כריות ביטחון" הנדרשות לצורך הדירוג וסכומים הנדרשים להשלמת ההשקעות במתקן קבלת הגז באשדוד, 41 מיליון דולר; היתרה תהיה למימון השקעות נוספות בפרויקט. בהסכם עם המצרים, אמורה חברת החשמל להעמיד ערבויות בנקאיות הפוכות כדי להבטיח שישראל תרכוש את הגז. ים תטיס לא קיבלה ערבויות מסוג זה.