הבורסה בת"א ננעלה בירידות שערים: מניות הריבוע הכחול איבדו 1.6% בעקבות הדו"חות

[ לפורום הבורסה בת"א ][ לאתר קרנות ][ לברומטר ] טבע השילה 1.2%; אודיוקודס השילה 2.4%; פריגו עלתה 1.7%

רמת הפעילות בשוק המניות התל אביבי ממשיכה להישחק. נכון, יום ראשון תמיד מאופיין בפעילות מינורית, בעיקר בגלל שהזרים נחים את מנוחת סוף השבוע שלהם, אולם עדיין מחזור של 444 מיליון שקל בלבד הוא משהו שכבר הרבה זמן לא ראינו באחד העם.

על רקע הירידות שחתמו את המסחר בוול-סטריט, ולמרות שבמישור המדיני המצב נראה טוב (מחר, על פי הפרסומים, תועבר גם טול כרם לשליטת הפלשתינים), פותחת אחד העם את השבוע בירידות שערים קלות. מדד תל אביב 100 ירד היום ב-0.3%, גם מדד המעו"ף ירד ב-0.3% ואילו מדד תל-טק 15 סיים ללא שינוי.

האיום העיקרי כיום על שוק ההון הוא נושא התקציב. הגרגרים בשעון החול הולכים ואוזלים וה-31 במארס - המועד האחרון לאישור התקציב (ולא - הולכים לבחירות) מתקרב בצעדי ענק. בסביבתו של ראש הממשלה אומנם לא משדרים לחץ, אבל אין ספק שמאחורי הקלעים לא מעט אנשי אוצר מזיעים כעת כדי לעמוד ביעד.

גם בסקירות סוף השבוע של הגופים הכלכליים מתייחסים לנושא התקציב, אם כי ברור שמדובר על השפעה קצרת טווח. כלכלני בנק לאומי צופים, כי עד להצבעה על חוק התקציב בסוף החודש המדדים יסחרו בעצבנות ובמגמה מעורבת, בין היתר, גם על רקע רמתם הגבוהה. עוד הוסיפו בלאומי, כי בטווח הארוך יותר המגמה החיובית בבורסה צפויה להמשך, זאת נוכח המשך פרסום אינדיקטורים כלכליים חיוביים המאותתים על המשך צמיחת המשק. לטענתם, התפתחויות חיוביות בתחום המדיני והביטחוני יכשירו גם הן את הקרקע להמשך העליות באחד העם.

עם זאת, למרות איום התקציב נראה, כי הפעילים בשוק לא ממש חוששים. למרות שאי העברת התקציב פירושו אי ודאות גבוהה מאוד, הרי שניסיון העבר מלמד שחברי הכנסת לא ימהרו להיפרד מכיסאם, ולכן התקציב צפוי לעבור - ככל הנראה דקה לפני חצות ה-31 במארס (יום חמישי הבא). לכן אנחנו לא רואים לחץ של מכירות על ידי הפעילים - מה שהיה מביא למחזורי מסחר משמעותיים בהרבה מאלו שנרשמים בתקופה האחרונה.

נזכיר גם, כי השבוע יפקעו אופציות המעו"ף למארס. לכן, למרות הפעילות המינורית בימים האחרונים, סביר להניח שבהמשך השבוע נראה גידול בנפח הפעילות, כששועלי המעו"ף יערכו לקראת המשחק החודשי.

החלו דיווחי הבנקים

עונת הדו"חות השנתיים בתל אביב נכנסת לשיאה, כשבשבועיים הקרובים צפויים לזרום לשוק כמעט 500 דו"חות שנתיים של החברות. מי שכמובן ירכזו עניין מיוחד הם הבנקים, כשכבר בשבוע שעבר גנב המזרחי את הכותרות עם אזהרת רווח, בעקבות הפרשות בגין האיחוד עם טפחות. היום, אגב, עלתה מניית המזרחי ב-1.3%.

הראשון שפרסם את תוצאותיו השנתיות הוא הבנק הבינלאומי. מהדו"חות עולה, כי הרווח הנקי של הבנק ב-2004 הסתכם ב-242 מיליון שקל - גידול של כ-55% לעומת 2003. רווח זה העמיד את התשואה על ההון של הבנק ברמה של 6.9%. נציין, כי תשואה זו נמוכה משמעותית בהשוואה ליתר הבנקים הגדולים (למעט המזרחי), שצפויים לסכם את 2004 בתשואה דו-סיפרתית.

הרווח ברבעון הרביעי של 2004 הסתכם ב-72 מיליון שקל, לעומת 24 מיליון שקל ברבעון המקביל, רווח זה משקף תשואה על ההון בשיעור של 8.2%.

מהדו"חות עולה עוד, כי הבנק רשם גידול של 6% ברווח מפעולות מימון של 1.43 מיליארד שקל, כשעל סכום זה רשם הפרשה בסך 437 מיליון שקל בגין חובות מסופקים - קיטון של 28.5%.

מניות הבינלאומי הגיבו היום לדו"חות בעליות שערים, מניות 1 של הבנק עלו ב-1.1% ומניות 5 של הבנק עלו ב-0.7%. ביתר מניות הבנקים נרשמו ירידות קלות, כשמניית הפועלים איבדה 0.1%, ולאומי השילה כ-0.3%.

הרבוע עצרה את הדימום

למרות בעלי בית שרבים זה עם זה, הרבוע הכחול עצרה את הדימום שאפיין את רשתות השיווק בשנים האחרונות. בדומה לשופרסל, שהציגה שיפור ניכר בתוצאותיה לפני כשבועיים, גם דו"חות הרבוע מציגים שיפור ביחס ל-2003.

בסיכום שנתי צמחו הכנסות החברה בכ-3.8% ל-5.365 מיליארד שקל, וזאת לאחר שנתיים של ירידה בהכנסות. המכירות בחנויות הזהות ירדו בכ-0.6% בלבד, בהשוואה לצניחה של כ-11.2% בשנת 2003. נציין, כי ברבעון הרביעי חלה עלייה של 3.7% במכירות לחניות זהות, לעומת 4.6% שהציגה שופרסל.

בשורה התחתונה דיווחה הרבוע ב-2004 על רווח נקי של 60.5 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כ-7 מיליון שקל ב-2003. מניית הרשת ירדה היום 6%.

גם סאמיט מתרחבת לגרמניה

מניית סאמיט קפצה היום בכ-16.3%, לאחר שחתמה על הסכם לרכישת 30-24 מרכזי קניות מעוגני סופרמרקטים בערים שונות בגרמניה. היקף ההשקעה במרכזי בקניות ינוע בין 270 ל-300 מיליון שקל, בהתאם למספר המרכזים שיירכשו בפועל. מדובר על הרחבת העסקה עליה דיווחה סאמיט בחודש דצמבר.

מרכזי הקניות יניבו 26-23 מיליון שקל בשנה, מהם סאמיט צפויה לממן את ההלוואה שתיקח מבנק גרמני למימון 80% מהשקעתה במרכזים אלו.

בשבוע שעבר נפרדו המשקיעים ממניית אגיס , לאחר שהושלם המיזוג המדובר בינה לבין פריגו , שהחלה להיסחר באחד העם. היום התווספה פריגו לרשימת המעו"ף במקומה של אגיס. כניסתה למעו"ף הביאה לפעילות ערה במניה כשגופים רבים, כמו קרנות נאמנות, תעודות הסל ושחקני המעו"ף התחילו לסחור בנייר. ביומה הראשון במעו"ף ריכזה פריגו מחזור של 13 מיליון שקל, בעלייה של 1.4%.

מניית אפריקה ישראל הגיבה באדישות יחסית (ירידה של 1.1%), להודעת החברה על מכירתן של 156 דירות מתוך 306 המצויות בפרויקט MARQUIS שבמיאמי, בהיקף של 168 מיליון דולר, במסגרת השקת פרויקט המגורים. עוד הוסיף כהן, כי החברה מתכוונת להוציא לשוק, בחודשיים הקרובים, שני פרויקטים נוספים במיאמי הכוללים עוד 400 יחידות דיור.

מניית פטרוכימיים טיפסה ב-1.3%, לאחר שדיווחה כי קבוצת מנטפ, באמצעות החברה-הבת אלדר, רוכשת 26% ממודגל תעשיות, בעלת השליטה בחברה. במסגרת העסקה רוכשת אלדר 20% ממניות מודגל תעשיות, שהוחזקו ע"י חברת פלסטיש. בנוסף, מתבצעת הקצאת מניות במסגרתה תקצה מודגל תעשיות לאלדר כ-7.5% ממניותיה, כך שסך החזקות אלדר במודגל תעשיות יעמדו על 26%.

מניית רודמקו זינקה היום בעוד כ-26%, והשלימה קפיצה של 62% בשני ימי מסחר. כזכור ביום חמישי, הודיע רוני יצחקי, בעל השליטה בחברה על כוונתו להעביר את הפעילות הפרטית של החברה שבבעלותו שדרכה הוא מחזיק בשליטה ברודמקו לתוך השלד הבורסאי.

נסיים במניית מדקון שטיפסה ב-7.5%, לאחר שביום ה' קפצה ב-9.9% בעקבות פרסום דו"חות טובים לשנת 2004.

פעילות ערה בשחרים

בשוק המט"ח לא התקיים היום מסחר (יום א') ובמסגרת המסחר באופציות המשיך לשמור הדולר על יציבות ברמה של 4.31 שקלים.

בשוק הסולידי נרשם היום מסחר ער מאוד בשחר 2682 (הארוך ביותר), שירד ב-0.3% במחזור גבוה כמעט פי 10 מהממוצע היומי בו. התשואה באיגרת נעה היום סביב 6.52%. באפיק הצמוד נרשמו עליות מתונות, כשהתשואה בגליל הארוך נעה סביב 4.12%.