הארגונים החברתיים: הפכנו למדינת עולם שלישי - מעמד הביניים נעלם

יובל אלבשן: "נתניהו הצליח להפריד כוחות, ולהוביל מהלכים לטובת שכבה מצומצמת של בעלי הון"

"ההישג היחיד שבנימין נתניהו יכול לזקוף לעצמו הוא, שבפעם הבאה כשיתמודד בבחירות, לא תהיה לו בעיה לגייס תורמים בעלי הון, לאור מכירת החיסול שהוא הוביל בשנתיים האחרונות. כל בעלי ההון בעולם המערבי ישמחו לתרום לו, כדי שימשיך במדיניות שהוביל בשנתיים אלה". כך אומר עו"ד יובל אלבשן, מראשי הארגונים החברתיים.

לדברי אלבשן, "המדיניות של נתניהו היא למעשה הפיכת ישראל למדינת עולם שלישי, לא במובנים של פגיעה בעניים ורעבים. מה שמאפיין מדינת עולם שלישי הוא, שאין בה מעמד ביניים.

"יש בה עוני מחפיר של מרבית האוכלוסייה, לצד עושר מופלג של מתי מעט. נתניהו הצליח בשנתיים האלה להרוס כמעט לחלוטין את מעמד הביניים הישראלי, באמצעות האצת תהליכי ההפרטה, רמיסת זכויות העובדים ושבירת מנגנוני הכוח שלהם, קרי ההסתדרות והשירות הציבורי.

"מי שרוצה להבין את התהליך, צריך להכיר את המונח החדש שנוצר בשנתיים האחרונות, והוא העובדים העניים. אנשים שקמים בבוקר, עובדים עד הלילה, ובכל זאת לא שורדים, אלא הופכים עניים יותר מיום ליום".

"איך הוא עשה את זה? למשל, ע"י הפרטת הנמלים, או פגיעה בזכויות המורים באמצעות דו"ח דברת, דרך הפגיעה במתנ"סים. כלומר, בכל הדברים הגורמים לכך שהשירותים החברתיים שהמדינה היתה אמורה לספק, ושצרכניהם הם בעיקר אנשי מעמד הביניים, כמו חינוך, תרבות ובריאות, הפכו יותר ויותר יקרים. לעומת זאת, המשכורות והזכויות הסוציאליות פחתו". אמר אלבשן.

מהארגונים החברתיים הוסיפו כי "מעמד הביניים שומר על פאסון של אנשים אמידים. הם שותים קפה בבוקר בבית קפה, ונוסעים לנופש בטורקיה. אך אלה לא המבחנים האמיתיים של מעמד הביניים. מעמד הביניים נבחן בכך שיש לו מספיק כסף לדאוג למחר, ואינו עסוק רק בהישרדות".

"זה מה שמבדיל את מעמד הביניים מהעניים. כשמדברים על המחר, יש שני מבחנים: האחד, שאנשי המעמד הזה יכולים לרכוש נכסים בכוחות עצמם אשר מצטרפים לנכסי המשפחה שקיבלו מהדור הקודם והשני שהם יכולים לחסוך די כסף כדי שילדיהם יוכלו לרכוש חינוך שיאפשר להם לעבוד בעבודות של מעמד ביניים".

"הקריסה של מעמד הביניים הישראלי באה לביטוי בכך שמי שרוכש דירה לילדים הם ההורים. הוא לא מצליח לחסוך כדי שילדיו ירכשו השכלה גבוהה. זה אומר, שדור הביניים הנוכחי מכלה את נכסי ההורים שלו, ולכן הוא כבר לא מעמד ביניים".

"לכן התוצאה היא, שאנשים עובדים שאמורים להיות מעמד ביניים, הפכו עניים. המגמה הזו שנתניהו מוביל מחריפה למשל בכך שהנקלטים במשרדי הממשלה הם עובדי חברות כוח אדם. ביטוי נוסף למגמה הוא הרס ארגוני העובדים והמסמר האחרון שנתניהו דפק הוא הפרטת הנמלים". הוסיף אלבשן.

"השביתה הגדולה שתהיה מחר לא תעניין אף אחד ברגע שאין פגיעה בנמלים. זה מה שקרה כאשר שבתו עובדים הרשויות המקומיות שלא קיבלו שכר. אם הנמלים לא היו מצטרפים לשביתה בשעתו למשך 24 שעות, לא היה זז שום דבר.

אלבשן סיכם ואמר כי "מעבר לאלמנטים הכלכליים, נתניהו הצליח להפוך את החברה הישראלית שהיתה סולידרית לחברה של זאבים בודדים, שבה כל אדם לנפשו. בדרך זו הצליח להפריד בין הכוחות, ולהוביל את המהלכים שלו לטובת שכבה מצומצמת של בעלי הון".