נצחון במערכה: רוב מוחץ בין בעלי מניות קאטרפילר למכירת דחפורים לישראל

יו"ר קאטרפילר: אנו לא מוכרים לישראל; אנו מוכרים דחפורים לממשל האמריקני והוא מעביר אותם לישראל

ברוב מוחץ הביסו אתמול (ד') בעלי המניות בחברת הציוד הכבד קאטרפילר הצעת החלטה שקראה להנהלה לבחון מחדש מכירות דחפורים לישראל בגלל השימוש שעושה בהם צה"ל להרס בתי פלשתינים בשטחים.

את הצעת ההחלטה הגישו כמה ארגונים לזכויות האדם וקבוצות דתיות, ובכללם הארגון "קול יהודי למען הצדק", שרכשו מניות בחברה כדי שיוכלו להצביע ובעיקר לשכנע בעלי מניות אחרים לתמוך בהם. כדי להשיג תמיכה רחבה, לא קראה הצעת ההחלטה להטיל איסור על מכירת דחפורים לישראל אלא לחייב את חבר המנהלים למנות ועדה חיצונית שתבדוק האם מכירה ישירה או עקיפה של דחפורים לישראל עולה בקנה אחד עם התקנות האתיות של החברה לניהול עסקים.

אך 97% מבין בעלי המניות הצביעו נגד הצעת ההחלטה. יו"ר קאטרפילר, ג'יימס אואנס, אמר לאסיפה הכללית, שהתקיימה בשיקאגו, כי החברה "אינה מוכרת מוצרים משורינים וחמושים" ובכל מקרה "אין ההנהלה יכולה לפקח על השימוש שנעשה מדי יום ביותר משני מיליון מכונות מתוצרת החברה ברחבי תבל".

בעוד שתבוסתה של הצעת ההחלטה היתה צפויה, קיוו יזמיה להשיג לפחות 6% מקולות, תוצאה שהיתה מאפשרת להם לשוב ולהעלות את הצעת ההחלטה באסיפה הכללית הבאה, באפריל 2006. תוצאה של 3% גונזת למעשה את היזמה לזמן רב מאוד.

להצבעה קדם מאמץ הסברתי גדול של אוהדי פלשתינאים בארה"ב, שארגנו, לדבריהם, עשרות עצרות מחאה נגד קאטרפילר בערים בארה"ב, בעיקר בקמפוסים של אונירסיטאות. שרה נורמן, מראשי "קול יהודי למען הצדק", באסיפה הכללית, כי אין זה נכון שרוב הבתים שהרס צה"ל בשטחים ובמזרח ירושלים שימשו כמקומות מסתור לפלשתינים. רוב הבניינים נהרסו "למטרות אדמיניסטרטיביות", כטענתה.

בהצעת ההחלטה תמכה משפחתה של רייצ'ל קורי, מתנדבת פרו-פלשתינית בארה"ב, שנהרגה במארס 2003 מפגיעת דחפור קאטרפילר של צה"ל, בעת שנסיתה למנוע הריסת בית פלשתיני בשטחים.

למעשה, ההצבעה באסיפה הכללית נהפכה לזירת התמודדות כלל-ארצית בין אוהדי פלשתינאים לאוהדי ישראל בארה"ב. ארגונים יהודיים ארציים, ובראשם הקונגרס היהודי האמריקני ומכון שמעון וויזנטאל , יחד עם קבוצות יהודיות ברמות אזוריות, ארגנו התנגדות פעילה להצעת ההחלטה שביקשה לבחון מכירת הדחפורים.

"ההצעה לבחון מכירת דחפורים לישראל היא הטיה בוטה נגד ישראל ונגד חברות אמריקניות, והטיה זו מהווה חרם נגד אחת מבעלות בריתה החזקות של ארה"ב במזה"ת והדמוקרטיה החזקה באזור", אמרה אליסון רואן טיילור, מראשי הקונגרס היהודי אמריקני בחוף המערבי.

נשיא הקונגרס, פול מילר, אמר בשבוע שעבר, כי "יש כאן מאמץ מטריד ושגוי לקידום התנערות מהשקעות בחברות שעושות עסקים עם ישראל".

פעילים יהודיים רואים ביזמה הפרו-פלשתינית בקאטרפילר חוליה נוספת בשרשרת יזמות שמנסות לשלול את הלגיטימיות מעשיית עסקים עם ישראל, במתכונת המסע שנערך בזמנו נגד דרום אפריקה. מבחינה זו, להבסת ההצעה הפרו-פלשתינית בקאטרפילר יש חשיבות רבה מאוד.