חוות הדעת של מני מזוז תומכת בהדחת ג'ו בראל מרשות השידור

נותרו 5 ימים להצבעת הממשלה בעניין לאחר החלטתו של אולמרט להדיח את בראל, ובינתיים יוצא בראל למלחמה על שמו

חמישה ימים בלבד נותרו עד לקיום הצבעת הממשלה בנושא הדחתו של מנכ"ל רשות השידור, יוסף (ג'ו) בראל, כפי שהוגשה על ידי השר הממונה על רשות השידור, אהוד אולמרט. הזמן לא פועל לטובתו של בראל. רק בימים האחרונים הצטרפה להצעת ההחלטה של אולמרט חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אשר ממליץ לאשר את הדחתו של בראל.

בחוות הדעת של מזוז כפי שנשלחה לשרי הממשלה ביום שישי האחרון, ערב חג הפסח, נכתב כי הצעת ההחלטה בעניין ההדחה, אותה מנסה אולמרט להנהיג כבר למעלה משנה, נתמכת בתשתית עובדתית מוצקה.

"הצעת ההחלטה של שר התמ"ת נתמכת בתשתית עובדתית מוצקה, לרבות ממצאים חמורים של מבקר המדינה בכמה דו"חות שעסקו ברשות השידור, שמהם עולה כי מנכ"ל הרשות פעל בניגוד לחוק ולכללי מנהל תקין בהקשרים שונים וביניהם גם מינוי מקורבים, העסקה וקידום של עובדים ללא מכרזים כדין והתקשרויות עם יועצים חיצוניים ועם מפיקי תוכניות ללא קבלת אישור הגורמים המוסמכים", נכתב בחוות הדעת של מזוז.

את חוות הדעת מסיים מזוז עם המלצה בה נכתב כי, "בנסיבות אלו נראה כי אין מנוס מאישור הצעת ההחלטה על ידי הממשלה". חוות דעת זו גררה באופן מיידי את תגובתו של בראל, אשר עד אותו רגע ידע כי לפחות בשלב זה לא מסתמן רוב בממשלה להדחתו. אולם, עתה חוות הדעת שינתה את התמונה וגם במידה ושרי הממשלה לא יקבלו את עמדתו, אזי הדברים יגיעו להכרעת בג"ץ.

"מרשי הופתע לקרוא את הערותיך בנושא הפסקת כהונתו כמנכ"ל רשות השידור, שכן זה לוקה באי דיוקים ומתבסס על עובדות שאינן נכונות ועל מידע חלקי בלבד", כתב עו"ד יוסי ארנון, בא כוחו של בראל.

עוד כתב עו"ד ארנון למזוז כי, "על פני הדברים עולה כי הנך מייחס למרשי דברים שאירעו בטרם כניסתו לתפקיד. מקריאת מכתבך עולה כי לא קראת את תשובות מרשי לטענות שהועלו כנגדו ולא בחנת הדברים לעומקם בטרם נקיטת העמדה על ידך... מכך שעמדתך מתבססת על האמור בדו"חות המבקר, על אף שאלה קדמו לכניסת מרשי לכהונתו כמנכ"ל(!). לדעת מרשי, הוטעית על ידי גורמים בפרקליטות בכל הנוגע לטענות שהועלו כנגד מרשי, ומרשי מבקש כי תשמע את עמדתו ותקרא את תשובותיו בטרם תנקוט בעמדה כנגדו".

בראל מסרב להתראיין בימים אלה, שכן כל ראיון עימו עשוי להוות עילה כנגדו. אולם, בכירים ברשות השידור אמרו היום, כי עיקר הבעיה היא עצם העובדה שעד כה, מזה כשנה וחצי, לא מונו ועד מנהל ומליאה לרשות השידור, דבר עליו אחראי השר הממונה מטעם הממשלה לביצוע חוק רשות השידור, קרי אולמרט. על פי החוק, בכדי לשמור על עצמאותה של רשות השידור מול הגורמים הפוליטיים והממשלתיים, יש להקפיד כי הרשות תנוהל על ידי הוועד המנהל כאשר המנכ"ל הוא הגורם המבצע החלטות אלה.

מראשית דרכם של אולמרט כשר המנהל ושל בראל כמנכ"ל הרשות, היחסים בין השניים היו רחוקים מלהיות טובים.

בכירים ברשות טענו היום כי ברגע שאין יו"ר ברשות ואין סגן יו"ר, אזי לא ניתן לכנס את המליאה, מה עוד שחלק נכבד מחברי המליאה כבר עזבו את הרשות, דבר שעשוי להוות סיבה להחלטות שמתקבלות על ידי בראל, ללא מכרזים.

בראל מבחינתו מעוניין כי ימנו שופט עליון בדימוס, אדם בעל מעמד על שדעותיו אינן משוחדות, והוא זה שיבדוק את הטענות נגד כפי שהועלו על ידי אולמרט. בקשה שכזו הועברה על ידי בראל למזכיר הממשלה. גורמים ברשות טוענים כי מסקנותיו של שופט שכזה יספקו את בראל ובמידה ויימצא כי טענותיו של אולמרט נכונות, אזי הוא ילך הביתה.

בראל נמצא כיום בתחושה לפיה הן לאולמרט והן לפרקליטות גישה עוינת באשר למינויו למנכ"ל, זאת עוד מהיום הראשון למינויו. אולם לדברי בכירים ברשות, למרות ההאשמות נגדו וחוות הדעת שיצאה לאחרונה, בראל מאמין כי מעמדו בקרב השרים נשמר וכי השרים שומרים על דעתם ועצמאותם בהצבעה שכזו. אולם, יש לזכור כי במידה ולא יימצא רוב להדחה, הסוגיה תגיע לבית המשפט העליון ושם הדברים כבר לא משחקים לטובתו של בראל, לפחות לא כמו בממשלה.

בראל, אומרים גורמים בכירים ברשות, יצא למלחמת עולם על שמו. בעוד ימים ספורים ניתן יהיה לדעת אם הוא ניצח במלחמה, או שלא.

מלשכתו של אולמרט נמסר בתגובה: "אחת הסיבות המרכזיות להדחתו של בראל היא התעלמותו ממליאת רשות השידור ומהוועד המנהל. פתאום הוא רוצה לנהל תהליך עבודה מסודר? זו התחסדות".

באשר לטענותיו של בראל כי מזה כשנה וחצי לא מונה על ידי אולמרט ועד מנהל לרשות, נמסר כי, "במקביל לסיום כהונתו של הוועד המנהל הקודם, החליט אולמרט להביא לסיום עבודתו של בראל, והוא מצטער שהתהליך ארך זמן רב יותר מהמתוכנן. צר לשר אולמרט ששיקולים זרים גרמו לעיכובים מיותרים. השר אולמרט הבהיר מספר רב של פעמים שבכוונתו להוביל מהלך משולש שייתן סיכוי אמיתי להבראת השידור הציבורי בישראל: החלפת המנכ"ל, מינוי מליאה חדשה ראויה ורצינית ויישום של המלצות ועדת דינור. רק שילוב של שלושת המהלכים הללו יביא, לדעת השר, לשינוי מבני ותפקודי ברשות השידור, ויאפשר רפורמה". *