את מי טבע רוכשת? הפעם זה יהיה ברופיות

עיתון הודי "שידך" לטבע את אורובינדו ההודית ע"פ שווי של כ-400 מ' ד' * עיתון הודי אחר מציין כי טבע שכרה את דיבינדר בראר, לשעבר מנכ"ל רנבקסי, חברת התרופות ההודית הגדולה ביותר, לחיפוש מועמדות לרכישה * אורי הרשקוביץ, לידר: "העסקה הגיונית. כל המתחרות בטבע עושות כך"

ספורט לאומי החביב על אנליסטים, משקיעים, עיתונאים וכל מי שיש לו מה לומר הוא הצמדת זוג חברות, אחת נרכשת והשנייה רוכשת. כמו בחיים, גם בשוק נחמד פעמים רבות לראות קונסולידציה. זה הרמוני, ולא טוב היות החברה לבדה. החודשים שלאחר מכן הם מבחן תוצאת האמת: האם אומנם השמועה/הערכה קרמה עור וגידים או שמא חלפה עם הרוח.

שם פופולארי בבורסת ההימורים הוא ענקית התרופות הגנריות הישראלית טבע (סימול: TEVA). ככלות הכל, עם היסטוריה של רכישות קדחתניות (בהן רכישת ענק בשנה שעברה של סיקור, תמורת 3.4 מיליארד דולר) ועם 1.6 מיליארד דולר כיום בקופה, הרי שטבע היא מועמדת מובילה לביצוע מהלכי מיזוג. מובן שמיזוג הוא תהליך ארוך וכואב, אבל הניסיון של טבע יוצר את התחושה - שאיננה מקסם שווא - כי הרכישות הן טובות לחברה, מביאות אותה למימדים גדולים ומאפשרות לה להשיג את מטרתה להכפיל מכירות כל ארבע שנים ואת הרווח תוך זמן קצר יותר.

כמעט שאין חברת תרופות ששמה לא הוזכר ליד זה של טבע בשלב זה או אחר. ישנם שמות שתמיד עולים מחדש, כמו אימפקס, באר לבורטוריז או אפילו חברות גדולות יותר. אך הימים האחרונים הביאו איתם לא רק שמות חדשים לארסנל, אלא גם מיקום גיאוגראפי שלא דובר בו רבות בעבר בהקשר של טבע - הודו.

שמה של טבע כבר נקשר בעבר בתת היבשת, כאשר שילמה 8 מיליון דולר עבור חברת JK Group ההודית, ספקית חומרי הגלם. מאז ביצעה השקעות של מיליוני דולרים במדינה. השמועה הנוכחית, לפיה טבע בוחנת את רכישת רנבקסי, חברת התרופות ההודית הגדולה ביותר, אינה חדשה, אם כי נראה כי כרגע כי היא לא עומדת על הפרק. ובכל זאת, נראה כי הפעם יש התגייסות של ממש למצוא לטבע זיווג, כלה או חתן - תלוי בנקודת המבט.

במה מדובר? העיתון אקונומיק טיימס ההודי פרסם ידיעה לפיה טבע ומיילן נמצאות שתיהן במרוץ לרכישת חלקים בחברת Aurobindo פארמה, חברה ששווייה הנוכחי הוא 350 מיליון דולר בבורסה הראשית של הודו. לפי העיתון, טבע הגישה באחרונה הצעה לרכישת 26% ממניות החברה, אך בעלי המניות שלה לא מעוניינים למכור יותר מ-25%. בעלת המניות העיקרית באורובינדו היא קרן השווקים המתעוררים של טמפלטון ולפי ההערכות, היא זו שמובילה את המיזוג. מהדיווח עלה כי בחברה רוצים לקבל 400 רופי למניה, טבע מוכנה לשלם 325-350 רופי למניה וזאת לעומת מחיר של 303 רופי בו נסחרת המניה כיום. כלומר, טבע מוכנה לשלם עבור כרבע מהחברה 380-410 מיליון דולר, בעוד בעלי המניות שלה דורשים כ-470 מיליון דולר.

אורובינדו הכחישה שמשקיעה זרה אמורה להיכנס לתמונה, אבל הידיעה כבר עוררה גלים בהודו וגם, כמובן, תקוות בשוק התרופות המקומי, שמוערך בכ-10 מיליארד דולר לשנה. ההכנסות השנתיות של החברה הן 300 מיליון דולר והרווחים מסתכמים בכ-30 מיליון דולר לשנה הקלנדרית 2004.

בסיסה של Aurobindo הוא בהידרבאד שנחשבת לאחד משלושת מרכזי ההיי-טק הגדולים במדינה (השניים האחרים הם מומביי ובנגלור). אורובינדו, שהוקמה ב-1986, מייצרת חומרי גלם פעילים (API) וכן תרופות גנריות, ויש לה פורטפוליו המורכב מאנטיביוטיקות שונות, תרופות ייעודיות לגסטרואנתרולוגיה, תרופות נוגדות אלרגיות ותרופות לטיפול במחלות לב ובמערכת העצבים הראשית. החברה מייצרת 65 חומרים פעילים לתרופות שאינן אנטיביוטיקה ו-55 חומרים נוספים בתחום האנטיביוטיקה ומוכרת את המוצרים ביותר מ-100 מדינות. היא נבחרה על ידי פורבס ב-2004 ל"חברה הטובה ביותר באסיה המתעוררת שיש לה הכנסות של מתחת למיליארד דולר", ונחשבת למבטיחה.

גל ראשון של מיזוגים

"זהו גל ראשון בקונסולידציה ההודית", הכריזו העיתונים המקומיים בהודו. בתת היבשת כמעט ולא התרחשו מיזוגים, למרות שיש שם לא מעט חברות תרופות מוצלחות, כמו רנבקסי, Glenmark Pharma, Dr. Reddy's או Cipla.

שני השמות האחרונים נרשמו כאן לא רק לשם הדוגמה. בימים האחרונים, ליבה את האש גם העיתון Businessworld ההודי (Rediff.com), כאשר ציין כי טבע עשויה לקנות את Aurobindo או את אחת מן השתיים האחרונות - DRL או Cipla. הסיכויים הטובים ביותר, צוין בכתבה, הם לרכישת Aurobindo. "ייתכן שלא יחלוף זמן רב לפני שתיחתם עסקה", נכתב בכתבה מאת גאורי קמאת'. שמות נוספים שהוזכרו באחרונה בפורומים שונים הן Orchid ו-Intas. כלומר, לא חסר מה לקנות בהודו.

העיתון מוסיף לכל הקלחת הזו פרט מעניין: מי שנשכר על ידי טבע לעשות את ציד הראשים ולחפש לה מועמדות מתאימות לרכישה, הוא מנכ"ל רנבקסי לשעבר, דיבינדר (די.אס) בראר. בעיתון ציינו עוד, כי מנהלים בכירים של טבע ביקרו באחרונה מספר פעמים בהודו, ודי ברור שלא היה זה כדי לראות את האור באחד האשראמים. עד כאן, מכל מקום, הפרסומים בעיתונות המקומית ההודית.

דן זיסקינד, המנהל הפיננסי הראשי של טבע, אמר היום בכנס של CIBC, כי טבע אינה מגיבה בכל הפעמים שבהן מפורסמים שמות פוטנציאליים לרכישה, וכך גם הפעם. הוא הסכים לומר, עם זאת, שמודל לפיו טבע תרכוש אחוזים מסוימים מחברה, אינו משהו שהיא ביצעה בעבר.

טבע, יש לציין, שומרת על חשאיות בכל הנוגע לתוכניותיה בהודו וגם לגבי ההשקעות שביצעה שם עד כה. גם בעניין הרכישה היחסית קטנה שביצעה בעבר וכן ההשקעות הנוספות שביצעה, בהיקפים של מיליוני דולרים, לא דיברה החברה עם התקשורת. מקורות בשוק מציינים, כי טבע רכשה פעילויות נוספות של חומרי גלם במספר מקומות, בהם במדינת אוטר פראדש וכי היא מגייסת עובדי מו"פ בקצב מסחרר. למעשה, שנים רבות היא כבר רוכשת חומרי גלם בהודו, אם כי לא בהיקפים גדולים. נראה כי כעת, היא עשויה להעלות הילוך מבחינת פעילותה שם.

אורי הרשקוביץ, אנליסט בבית ההשקעות לידר ושות' מציין, כי האופציה ההודית נראית טבעית. "ייתכן שהרכישה תיעשה בצורת השקעה: החברה ההודית תפתח עבור טבע 20-30 תרופות וחומרי גלם ובתמורה טבע תשקיע באקוויטי. בשנה האחרונה, נחתמו מעל ל-10 שיתופי פעולה בהודו הכוללים שחקנים הודים גדולים, כמו רנבקסי או DRL, ומן הצד השני חברות כמו איווקס, ווטסון, מיילן או באר, אך טבע לא ביצעה שום הסכם מהותי. היא לא חייבת לעשות כן, אבל זה הגיוני. כל החברות המתחרות בה עושות כך". ההסכמים הללו, נציין, מקיפים יותר מ-200 מוצרים. על פי רוב, טבע אינה מבצעת השקעות אקוויטי באחוזים גבוהים בחברות זרות, אלא מעדיפה, בסופו של דבר, לרכוש את החברה.

מדוע הודו כה חשובה לחברות התרופות? התשובה, למעשה, נכונה גם להיי-טק ונוגעת להוזלת עלויות הייצור. כדי להמשיך ולתחזק את הצמיחה שלה ולהגדיל את הפער לעומת מתחרותיה, טבע צריכה לנצל את עלויות היצור הנמוכות בהודו כדי לרכוש שם חומרי גלם וליהנות מאלמנט שאין לכל מתחרותיה: אינטגרציה אנכית. מאחר וטבע בעצמה מייצרת API ואת התרופות עצמן, היא אינה חולקת את הרווח הגולמי עם שותפות אלא זוכה בכולו. יתרה מכך, פעמים רבות היא זו שמוכרת API למתחרותיה. אם תמשיך למכור להן במחירים הנהוגים כיום ותקנה את חומרי הגלם ההיוליים ביותר בהודו, הרי שתוכל לזכות ברווחים נאים.

מגמה נוספת שמאפיינת את השוק ההודי היא, שחברות הפארמה הגדולות בו, נמצאות בגפן בארה"ב. כלומר, רנבקסי (חברה של כ-5 מיליארד דולר) או Cipla (חברה של 2 מיליארד דולר), כבר מזמן אינן חברות הודיות בלבד - הן ממש מתחרות בטבע בארה"ב. העלויות אצלן נמוכות במקרים רבים, ולכן הן יכולות, באופן תיאורטי, לבוא לשוק עם גרסאות גנריות במחירים נמוכים מאלה של טבע.

DRL, Cipla או Aurobindo - כל השידוכים עליהם מדברים בהקשר של טבע הם הגיוניים. בשבועות או החודשים הקרובים יתברר מה היה נכון - אם בכלל. ככלות הכל, מאז רכישת דורום, הזרוע האיטלקית של פייזר, בדצמבר האחרון, טבע לא פתחה את הארנק והשוק ממתין למוצא פיו של ישראל מקוב, נשיא ומנכ"ל החברה. *