זהר חוצות צפויה לזכות במכרז לשילוט ע"ג תחנות אוטובוסים בחיפה

הציעה כמיליון שקל לשנה - 5,000 שקל לחודש יותר מהמתחרה מקסימדיה

מהפך מסתמן בתחום שילוט החוצות בחיפה: ל"גלובס" נודע, כי בימים אלה מתקיים מכרז על הזיכיון לשילוט על גבי תחנות אוטובוס בחיפה. הזיכיון הוחזק בשנים האחרונות על-ידי מקסימדיה, שקיבלה אותו לאחר קריסתה של חברת השילוט פוסטר מדיה שהחזיקה במקור בזיכיון. במכרז הנוכחי מתמודדת מקסימדיה על הזיכיון מול חברת זהר שילוט חוצות. מדובר במכרז על 700 פני פרסום בתחנות האוטובוס בחיפה, שנחשבת לעיר השנייה בחשיבותה בענף שילוט החוצות לאחר ת"א.

הזיכיון אמור להינתן לחמש שנים עם אופציה לשלוש שנים נוספות. בסוף השבוע שעבר נפתחו מעטפות המכרז, והסתבר כי המובילה בהצעות הכספיות היא זהר שילוט חוצות, שהציעה כמיליון שקל לשנה עבור הזיכיון - 5,000 שקל לחודש יותר משהציעה מקסימדיה. לכן כנראה צפויה זכייתה של החברה במכרז כבר בימים הקרובים.

הצלחה של זהר שילוט חוצות במכרז חיפה תסמן כי היא ממשיכה להשתלט על נתחים בתחום שילוט החוצות. החברה הוקמה אמנם כבר ב-1989, אך פעלה כחברה מקומית המתמחה באזור הדרום, לשם הגבילה פעילותה. כשפוסטר מדיה, השחקן השלישי בגודלו בשוק בשנת 2003 פשטה את הרגל, החליטה זהר פרסום חוצות "לעלות כיתה", ולנסות להפוך לשחקן משמעותי גם בהסתכלות הכוללת של השוק ולשאוף להגיע לפריסה ארצית.

הצעד המשמעותי הראשון בכיוון היה הזכייה במכרז לפרסום החוצות על גבי תחנות אוטובוס בת"א של החברה לפיתוח כלכלי של עיריית ת"א. המכרז, שהעניק לחברה 1,800 פני פרסום ב-700 תחנות אוטובוס בתל-אביב-יפו, יצא לדרך לאחר שחברת פוסטר מדיה, שזכתה במכרז הקודם, נכנסה לכינוס נכסים. מקסימדיה זכתה בזיכיון הזמני לשלושה חודשים, אך הפסידה במכרז על הזיכיון הקבוע. על-פי הערכות בענף, תמורת זיכיון זה תשלם זוהר 6 מיליון שקל בשנה.

זוהר חוצות נמצאת בבעלות פרטית של ציון כהן. בנוסף לפני הפרסום בת"א לחברה גם כ-4,000 פני פרסום נוספים ברמת גן, כפר סבא, רמלה, אור יהודה, קרית אונו, באר שבע, אשקלון, נתיבות, שדרות, קרית מלאכי, קרית גת, גדרה, אופקים ובאר יעקב. ל"גלובס" נודע, כי לאחרונה זכתה החברה בזיכיון לכל שילוט החוצות בעיר ערד - לרבות בילבורדס.

כאמור, חיפה נחשבת לשנייה בחשיבותה לת"א בכל הקשור לפרסום חוצות. אמנם ירושלים גדולה יותר מבחינת שטח, אך בגלל אופייה המסורתי הנגזר מהציבורים הדתיים שחיים בה קשה למפרסמים לפרסם בה באופן חופשי.

ההפסד בחיפה מצטרף לשורת טלטלות שעוברת מקסימדיה בשנה האחרונה שכללה מצד אחד ויתור על זיכיונות שנתפסו בחברה כלא רווחיים כגון הזיכיון לפרסום ע"ג אוטובוסים של דן בו החזיקה כ- 30 שנה. מצד שני, על רקע המשבר הקשה בענף השילוט, התחולל מחברה מספר שינויים פרסונאליים בתקופה קצרה: המנכ"ל הוותיק אבי לנט פוטר ושני סמנכ"לים בכירים פרשו, רוני הראל, שהיה בעבר דירקטור של חברת פולאר במקסימדיה, מונה למנכ"ל, ועופר גל, מבעלי חברת הדיה בה מחזיקה מקסימדיה 50% מהמניות, מונה למשנה למנכ"ל.

בחברה נעשו מספר שינויים כגון כינוס מותגים וכדומה אך תוך פרק זמן קצר יחסית שוב התחוללו שינויים פרסונאליים ועופר גל פרש. מקסימדיה הינה בבעלות קבוצת עורק 50% ופולאר 50%. החברה רשמה הפסד של 17 מיליון שקל בשנת 2003 ושל 6 מיליון שקל בשנת 2004.