ראש מינהלת קרנות הפנסיה, ירון ארבל, מסיים תפקידו; יעל אנדורן מועמדת להחליפו

לאחרונה נתגלעו חילוקי דעות בין האוצר לבין ארבל, ששאף לעזוב את התפקיד עוד קודם

ראש מינהלת קרנות הפנסיה שבהסדר והמנהל המורשה של קרן מבטחים הוותיקה, עו"ד ירון ארבל, יסיים את תפקידו לאחר שנתיים. המועמדת העיקרית להחליפו היא המשנה לראש אגף התקציבים באוצר, יעל אנדורן, שטרם נתנה תשובה סופית.

ארבל הודיע מלכתחילה שהוא מגיע לתפקיד לזמן מוגבל. ההערכות בענף הן, כי הוא פורש בשל שחיקה אישית ומיצוי. ארבל שאף לעזוב כבר קודם, אך לבקשת בכירים באוצר דחה את עזיבתו. עוד נודע, כי לאחרונה נתגלעו חילוקי דעות בינו לבין האוצר, וייתכן שהן האיצו את רצונו לפרוש.

ארבל סירב להתייחס לעניין זה ואמר, כי "כשיהיה לי מה להודיע - אודיע".

האוצר מסר בתגובה, כי "ארבל הודיע על רצונו לפרוש לאחר שנתיים וחצי בתפקידו. לאור בקשתו תבחן ועדה ציבורית בראשות השופט וינוגרד מועמדים להחליפו. שמה של יעל אנדורן עלה כמועמדת ראויה".

ארבל (48) כיהן במשך עשור כסגן האפוטרופוס הכללי. ביולי 2003 מינה אותו המפקח על הביטוח, אייל בן-שלוש, לראש מינהלת קרנות הפנסיה. בתפקידו רשם ארבל הישגים רבים, כמו פעולות הארגון מחדש של שמונה קרנות הפנסיה המולאמות, טיוב מסד הנתונים, ביטול הסכמי פנסיה חריגים ותנאי שכר מופרזים, הטמעת התקנון האחיד ואיחוד תפעולי של ארבע קרנות.

מוקד פעילותו של ארבל היה המכרז למכירת קרנות הפנסיה ההסתדרותיות לשעבר מבטחים, מקפת ומיטבית, שהסתיים בהצלחה גדולה. תוך חצי שנה בלבד התחיל ארבל וסיים את הליך המכרז כאשר המדינה קיבלה כ-1.1 מיליארד שקל, כפול מהציפיות המוקדמות.

אנדורן (35) בעלת תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית, החלה את דרכה בשירות הציבורי ב-1994 בפיקוח על הבנקים, ולאחר מכן הצטרפה לאגף התקציבים. בארבע השנים האחרונות כיהנה אנדורן כסגנית הממונה על התקציבים בתחומי המשרדים החברתיים. היא מוערכת מאוד באוצר ונחשבת למקצוענית.

בשנים האחרונות לקחה אנדורן חלק בשורה של רפורמות משמעותיות במשק, ביניהן קידום תוכנית ויסקונסין לקליטה חוזרת של מקבלי הבטחת הכנסה בשוק העבודה; צמצום מספרם של העובדים הזרים; המעבר מקצבאות לעבודה; רפורמה מבנית באוניברסיטאות ומכירת תרופות ללא מרשם רופא.