לאפייט בוחנת רכישת חברת צעצועים נוספת

זאת, לאור השינויים הרבים בשוק הצעצועים הישראלי * מותג הדגל של לאפייט השנה יהיה מדאגסקר

יבואנית הצעצועים לאפייט, שבבעלות ארז רול, בוחנת רכישת חברה בינונית בתחום הצעצועים כחלק ממגמת הריכוזיות המאפיינת את הענף. זאת בהמשך להתחזקות מגמה זו בעקבות שתי התפתחויות מרכזיות שאירעו בשנה החולפת: חברת קודקוד שקיבלה את זיכיון הסברו, וחברת נחלים שרכשה את אלפיט.

"השוק שלנו ישתנה, לא ישארו פה אותן חברות. צפויים השנה רכישות ומיזוגים, כי לא יכול עוד להיות מצב שחברה תייצג רק מותג אחד", אמר רול. רול מסר כי באופן ספציפי, "אנחנו חלק מהמשחק, ובטוח שיהיו דברים".

"אם פעם היו עשרות ומאות יבואני צעצועים וכל בעל חנות היה נוסע לתערוכה בחו"ל ומייבא לחנות שלו מוצרים לא ממותגים, הרי שהיום זה הפסיק", קובע רול, "השוק הופך כמעט ממותג לחלוטין".

את הדברים מחזק קובי מזרב, מנכ"ל סקאל טויס, זכיינית מאטל בארץ שמפעילה במקביל את חנות הצעצועים בדיוטי פרי: "השנה חלה צמיחה פנומנלית של כ-50% בשוק הצעצועים הממותגים, אחרי שנתיים של ירידה בשוק זה ומעבר לרשתות שבהן נמכרים מוצרים לא ממותגים".

רול אמר היום כי לאפייט תייצג לראשונה בישראל את חברת IMC הספרדית, יצרנית צעצועים אלקטרוניים ממותגים. בין הצעצועים נמנים גם דמויות של ברבי ודיסני. ההבדל בהתחברות זו היא מעבר לאספקת מוצרים רוחבית על בסיס קטגוריאלי חוצה מותגים, ולא להיפך.

בין המותגים אותם מייצגת לאפייט נמנים ניקו, דיסני, פליימטס, פריציוזי, ז'אק פסיפיק ובשנה האחרונה נוספו טונקה, X- קונספט והמסריחולים. אחת ההחמצות הגדולות של לאפייט היה הויתור על ההצעה לשווק את בובות בראץ בארץ, זיכיון שניתן לבסוף לאילנית: "עשינו טעות", מודה רול, "שלא הימרנו על בראץ. זה הפסד גדול ללאפייט שהיה תחת ידנו. אבל מה לעשות, אנחנו לא גמבלרים".

שוק הצעצועים מסתכם בכ-150 מיליון דולר בשנה. החברות הדומיננטיות בשוק הן אילנית, קודקוד משחקי יצירה וכן לפאייט שנרכשה על ידי נחלים. כל אחת מהן מוכרת בהיקף של כ-20-30 מיליון שקל.

היקף המכירות של לאפייט יסתכם בכ-10 מיליון דולר בשנת 2005. אולם היקף מכירות זה מתחלק בין תחום הצעצועים, החזרה לבית הספר וכן מוצרי פופ. בהתייחס לשאלה על המנעותה של לאפייט משוק משחקי המחשב הצומח, אמר רול כי שוק זה אינו רווחי מספיק בגלל התחרותיות הגדולה.

רול ציין את התחזקות רשתות הצעצועים, כפר השעשועים בעיקר וכן צעצועים חצי חינם, שמביאה בעקבותיה להתחזקות מספר מצומצם של יבואנים שירכזו חלק הולך וגדל של השוק: "הרשתות מחפשות למתג את המשפים. הם לא יוכלו להמשיך להחזיק ג'אנק. הם יצטרכו להחזיק יותר מותגים כדי להיראות יותר טוב".

לדבריו, חלה התחזקות גדולה בטויס אר אס: "טויס אר אס הפסיקו לנסות להלחם בנו ובמקום זאת הבינו שהדרך הנכונה היא לשתף איתנו פעולה ולהיעזר בנו. הם הפסיקו לנסות לזנב בנו דרך פניה ישירה בחו"ל ליצרניות הצעצועים, המיוצגות על ידנו בארץ".

לאפייט תשקיע השנה 10 מיליון שקל בשיווק מוצרים ממותגים לחזרה לבית הספר. מותג הדגל שיעמדו במרכז הקולקציה שפותחה הוא "מדגסקאר", הסרט החדש של חברת דרימוורקס, בית היוצר של להיטים ענקיים קודמים כגון "שרק" ו"תפוס את הכריש".

בנוסף מציגה לאפייט בשנה השלישית ברציפות את תיקי נייקי ואוניל, בהם תשקיע כ-2.5 מיליון שקל. לאפייט היא בעלת הזיכיון לשיווק התיקים, אפילו לחנויות אוניל שבזיכיון סקאל.

פרט לסבלימינל בשנה שעברה, לאפייט נמנעה בשבע השנים האחרונות לשווק מוצרים של מותג ישראלי, זאת לאחר שהניסיון לשווק מוצרים ממותגים של אביב גפן נחלו כשלון. "לא מספיק שהמותג ידוע", אמר אז ארז רול, "צריך גם שתהיה כלפיו אהדה גבוהה".