אהרון לילוף התאבד שבועיים לאחר שנעצר בחשד למירמה באורליין

רשות ני"ע חשדה שלילוף, שכבר היה מעורב בהסתבכות חברות בורסאיות, הוא בעל השליטה האמיתי

כשבועיים לאחר שנעצר על-ידי רשות ני"ע בחשד למרמה בחברת אורליין, התאבד אמש (ב') אהרון לילוף במלון דן פנורמה בת"א.

ב-8 ביוני נעצר לילוף, ביחד עם יוחנן שגיב נציה, בעל השליטה ומנכ"ל החברה, על-ידי רשות ני"ע בחשד להוצאה של מיליוני שקלים במרמה מקופת אורליין הציבורית, אשר המסחר במניותיה הושהה לפני חודשיים וחצי. רשות ני"ע חושדת, כי לילוף היה בעל השליטה האמיתי באורליין.

בעבר, היה לילוף מעורב בעבר בפרשת קריסתן של שתי חברות בורסאיות, יוזמה וטריידקל, שמקופתן נמשכו עשרות מיליוני שקלים. בתחילה, בשנת 1996 היתה פרשת חברת ל.ס יוזמה. באפריל 2001 הסתבכו שתי חברות בורסאיות, יוזמה (פעם שנייה) וטריידקל.

בין היתר טענה הרשות, כי הפסדים בסך של 9.2 מיליון שקל באופציות מעו"ף, שעליהם דיווחה אורליין בתחילת דצמבר (ושמחקו את רוב ההון העצמי של החברה), לא היו ולא נבראו.

רישומים כוזבים

החשד הנחקר הוא, כי לילוף, ששלט באורליין באמצעות "אנשי קש", ושגיב נציה הוציאו בדרכי מירמה מיליוני שקלים מקופת החברה לכיסם הפרטי ולחברות שבשליטתם. לאחר מכן נקטו בפעולות שונות, ביניהן זיוף ורישום פרטים כוזבים בדבר ההשקעה באופציות מעו"ף שנמחקה, לשם טשטוש משיכות כספים אלה.

על מנת לבסס את הדיווח הכוזב, טענה הרשות, יצרו החשודים שורה ארוכה של רישומים כוזבים ומסמכים מזויפים. הם הכינו מספר רב של קבלות מזויפות, לפיהן החברה הפקידה 7.5 מיליון שקל בחשבון חבר בורסה, ומספר דפי יתרות חשבון מזויפים של אותו חבר בורסה, לפיהם נכנסה החברה לפוזיציית מעו"ף שכאמור לא היתה ולא נבראה. כמו כן, נחקר חשד לשורה של דיווחים כוזבים נוספים שננקטו על-ידי החברה כדי להטעות את המשקיעים בה. השניים נחשדו בשורה ארוכה של עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין, עבירות שהעונש הקבוע בצד כל אחת מהן הוא 3-5 שנות מאסר וקנס.

הקצאה פרטית

מממצאי החקירה עולה, כי במהלך התקופה הנחקרת, יצאו מאורליין מיליוני שקלים לגורמים שונים, שהוצגו בספרי החשבונות של החברה ובדו"חותיה הכספיים כבעלי חוב של החברה - לקוחות שטרם שילמו את חובם, ספקים שקיבלו מקדמות וכיוצא בזה. החקירה העלתה, כי בפועל כספים אלה יצאו ברובם לחברה פרטית המצויה בשליטתו, במישרין או בעקיפין, של לילוף.

במהלך שנת 2004 דיווחה אורליין, כי ביצעה הקצאה פרטית של מניות החברה לארבעה ניצעים, בתמורה להשקעה של 1.5 מיליון שקל בחברה. מממצאי החקירה עולה, כי גם הדיווח אודות ההקצאה הפרטית היה כוזב.

חלק מהניצעים, שדווחו כמי שקיבלו מניות בהקצאה, מכחישים כל קשר להנפקה הפרטית וחברת אורליין. יתרה מזאת: הסכום של 1.5 מליון שקל, שכביכול נכנס לקופת החברה במסגרת ההקצאה, לא נכנס אליה מעולם.

מחליפה ידיים

אורליין, בעלת הפסד צבור של 40 מיליון שקל לצרכי מס, החליפה ידיים לא פחות משלוש פעמים תוך פחות משנתיים. ביולי 2003 רכש סוחר מוצרי החשמל שלמה זילברמן, העומד בראש קבוצת משקיעים, את מניות השליטה בחברה (שנקראה כדורי את חי) מצמד הקבלנים ששלטו בה. באוקטובר 2003 מכר זילברמן את מניותיו לקבוצת משקיעים שכללה את שגיב נציה, ארז לילוף (בנו של אהרון) וחלי מנשה, והתפטר מתפקידיו בחברה.

שבועיים לאחר העברת השליטה, הוגשה ע"י בנק פאג"י תביעה נגד החברה ובעליה בסך 1.2 מיליון שקל בגין חוב כספי קודם של זילברמן. בחודש אפריל הופסק המסחר במניות החברה, שטרם פרסמה את דו"חות הרבעון האחרון של 2004.

עורך דינו של לילוף, ניר רשף, אומר כי פגש את האיש לראשונה לאחר מעצרו: "הוא היה בסד. תיכננו יחד את המשך הליווי המשפטי. מבחינתנו מדובר בעלילה. הרשות טענה ששגיב נציה, שרכש מלילוף את אורליין ב-2003, היה מעין איש קש שלו. לא הכרתי אדם שבור נפשית, אלא איש חזק שמאמין בחפותו. לדעתי, אין קשר בין ההתאבדות לחקירה והמעצר.