שבע מבעיותיו של האורן

קודם היו זיתים ותמרים, עצי בוסתן וגפן, חורש טבעי, אלון, אלה ועוד. אורנים לא היו פה! הקרן הקיימת בנטיעת מיליוני העצים, שינתה את נוף ארצנו הקדום

זה 100 שנה עוסקת הקרן הקיימת, במפעל המבורך של נטיעת היערות. הציונות ראתה בנטיעות החזרת עטרה ליושנה וסמל לצמיחה, ללבלוב ולתקומה של העם היהודי בארצו החרבה. הקרן הקיימת, נטעה מיליוני עצים, יצרה חורשות ויערות לתפארת.

מעניין, כי מעל 90% מנטיעות הקרן הקיימת הם של עצי אורן, אך האורן הוא העץ האחרון, שהיה צריך לשתול פה. במה דברים אמורים?

ראשית, מן הפן הערכי, כשמחזירים עטרה ליושנה, צריך לתת כבוד למסורת, למה שהיה פה קודם. קודם היו זיתים ותמרים, עצי בוסתן וגפן, חורש טבעי, אלון, אלה ועוד. אורנים לא היו פה! הקרן הקיימת בנטיעת מיליוני העצים, שינתה את נוף ארצנו הקדום.

שנית, מן הפן הגינוני, מדובר בכישלון חרוץ. יערות אורן משגשגים בסביבתם הטבעית, באירופה. בישראל משגשגת צמחייה ים תיכונית, צמחייה שיודעת לשרוד את החמסינים הדליקים של יולי-אוגוסט.

שלישית, בכדי להשיג אפקט מקסימלי בזמן מינימלי, בוצעו מיליוני הנטיעות "במרווחי שתילה צפופים". לימים בגרו השתילים וקמה בעיה. האורן אוהב שמש. ענפים תחתונים יתייבשו וימותו.

האורן משיל את הענפים היבשים לקרקע ורק האמירים העליונים, החשופים לשמש מלבלבים. מאחר והשתילה בוצעה בצפיפות יתר, מצלים ענפי עץ על משנהו וגורמים לתהליך התייבשות ונשירה טבעית.

רביעית, האורן משול לג'ריקן נפט. השרף, המחטים, האצטרובלים והגזעים בוערים במהרה. בשל הצללת יתר, ספוגה אדמת היער, בענפים יבשים. כך ורק כך, ניתן להבין את התופעה המיוחדת, בה מישהו זרק סיגריה ושתי דקות לאחר מכן, בוער יער מחדרה לגדרה.

פתרון חלקי לבעיה נעשה ע"י דילול. על כל עץ נטוע, יש לכרות שישה עצים סביבו, על כל מיליון נטיעות, שש מאות אלף מיותרים.

הבעיה החמישית, נוגעת לחומציות של עלי האורן כך שהקרקע הופכת להיות "עקרה". בשל עודף חומציות, מעטים הצמחים היכולים לשרוד בה.

הבעיה השישית נקראת "תוואי התהלוכה". המדובר ביצור קטן ונבזי, הרואה את ייעודו בחיסול אורנים. היצור יתקוף את האורן, יעשה עד לחיסולו המוחלט של היער ואין נגדו פתרון. בעצם, יש פתרון, להזריק לכל עץ זריקה יקרה שמחסלת את המזיק.

הציניים יאמרו: אדרבה, תנו למזיק הקטן לכלות כל חלקת אורן טובה ונתחיל מבראשית, אך תוואי התהלוכה גורם לאלרגיות והמגע עימו יכול לגרום לעיוורון.

ומכאן לבעיה השביעית. האורן נמצא במקום טוב בראש רשימת העצים שגורמים לאלרגיה ופריחות.

השאלה הפיקנטית היא מי החליט לנטוע מיליוני אורנים? ולמה רק אורנים? התשובה, מדהימה בעליל. האורן הזכיר לראשי הקרן הקיימת את תבנית נוף המולדת, באירופה המושלגת. לא נותר לנו, אלא לברך על כך, שמייסדי מפעל הקרן הקיימת, לא עלו ממכסיקו. או אז, היינו צפויים ליערות של קקטוס הפיוטה.

השאלה המעניינת היא למה הקרן הקיימת לא שינתה כיוון, תוך כדי תנועה? יערות של דובדבנים, תפוחים, אגסים ואגוזים בשילוב פרחי בר מקומיים, צמחי בוסתן ותבלין. נישמע וגם ניראה, הרבה יותר יפה והרבה פחות דליק.

ככלות הכול מדובר בפקידים שקובעים את נוף ארצנו, כמו גם היכן נבלה השבת.