סדקים התגלו במנועי מטוסי אף-16 בבסיס של חיל-האוויר האמריקני

התקלות - במנועים תוצרת פראט אנד וויטני, אשר סופקו גם לחיל האוויר הישראלי

חקירה שנערכה בבסיס חיל האוויר האמריקני לוק באריזונה, הסובל מגל התרסקויות של מטוסי אף-16, גילתה סדקים במנועים המותקנים במטוסי הבסיס, מתוצרת פראט אנד וויטני.

נציגות החברה בישראל, המנוהלת ע"י אריק טאוב, אישרה היום (א') את הדבר, ונמסר, כי מתנהלת בדיקה גם של מנועי האף-16 הפועלים בחיל האוויר הישראלי. החיל בוחן את רכש מטוסים נוספים מתוצרת לוקהיד-מרטין בעיסקה חדשה, בהיקף 2.5 מיליארד דולר, והם מתמודדים מול מטוסי אף-15 מתוצרת בואינג.

סוכנות איי.פי מסרה היום (א') מפי מפקד בסיס לוק, בריגדיר גנרל ג'ון ברי, כי ב-17 מתוך 200 מטוסי האף-16 המוצבים בו, התגלו סדקים נימיים במנוע, באורך של עד 2.5 ס"מ, וכי נותרו עוד 50 מטוסים שיש לבודקם. הסדקים התגלו בתעלות מערכת המכונה AUGMENTOR DUCTS, המסייעות לאספקת כוח דחף. ברי הוסיף, כי סדקים אלה עלולים לגרום להתרסקות.

איי.פי הוסיפה, כי קורקעו בארה"ב כל 400 מטוסי האף-16 בהם מותקנים מנועי פראט אנד וויטני, וזאת לאחר התרסקות במארס - החמישית של אף-16 מאוקטובר 1998 והרביעית שיוחסה לכשל מנוע.

העיתון "אריזונה רפבליק" מסר, כי התגלו פגמים גם בטורבינות המנוע ובלהבי המאוורר. מפקד בסיס לוק מסר, כי בבדיקות קודמות לא נתגלו הסדקים, מכיוון שציוד הבדיקה לא היה מסוגל לכך, והדבר התאפשר רק לאחר שהמימשל סיפק ציוד מתקדם.

לדברי מנהל יחסי הציבור של פראט אנד וויטני, רבים מהמנועים סופקו בשנת 1991 ולפניה, והטכנולוגיה שלהם היא בת למעלה מ-20 שנה. הבסיס ביקש מהפנטגון תקציב להחלפת חלקי מנוע שונים שהתגלו כפגומים. לדברי ברי, המטוסים שעברו את הבדיקה חזרו כבר לטוס, אך הם מבצעים מחצית מכמות הגיחות הרגילה.

הנהלת פראט אנד וויטני בישראל הוסיפה, כי נבדקים כל מטוסי האף-16 בעולם, בהם מותקנים מנועי הסדרה הפגומה. "לישראל לא סופקה הסדרה", נמסר, "אולם מטוסי האף-16 ייבדקו בכל זאת. לעומת מטוס אף-15 שבו שני מנועים, דבר שמאפשר לו לשוב לבסיס גם במקרה של תקלה כזאת, האף-16 הוא חד-מנועי, וכפי שאירע בחיל האוויר לפני מספר שבועות, על הצוות לנטוש את המטוס במקרה של תקלה חמורה".

עד סגירת הגיליון לא התקבלה תגובת דובר צה"ל