7 עובדות על האורן

קק"ל לא נוטעת רק אורנים. חלק נכבד מהנטיעות הן של עצי חורש טבעי: אלונים, אלות, כליל החורש, שקד, לבנה רפואי, קטלב, שיזף ורבים אחרים

תגובה למאמר מאת עו"ד יעקב פרנקו, "שבע מבעיותיו של האורן", 3.7.05

7 עובדות שלא ידעתם על נטיעות ועל עץ האורן:

- האורן הוא עץ בר טבעי באזור אגן הים התיכון, קרן קיימת לא הביאה את האורן לארץ. אורן ירושלים הוא עץ בר טבעי באזור הים תיכוני ואורנים היו כאן כבר לפני עשרות אלפי שנים. מדענים העוסקים בניתוח גרגרי אבקה מתקופות קדומות מצאו אבקת אורנים מתקופות אלה. אורן י-ם כיום מקיף את אגן הים התיכון.

- צפיפות הנטיעות, קרן קיימת לישראל נוטעת בצפיפות גבוהה משיקולים של ניסיון ומקצועיות, אילו יכולנו לטעת מיד בצפיפות היער הרצויה, היה הדבר חוסך לנו כסף רב.

יתרה מזאת, אנו נוטעים בשטחים סלעיים בעלי שכבת קרקע דקה והעצים שלנו מנצלים כיסי קרקע וסדקים בסלע (מעין עציצים). מאחר שבהסתכלות על השטח אין באפשרותנו לדעת היכן נמצאים ה"עציצים" האלה, אין לנו ברירה אלא להשאיר לעצים לבצע עבורנו את העבודה. לאחר שנים אחדות אנחנו מבצעים דילול ראשון שבו אנחנו מורידים את צפיפות העצים, בגיל 15 מבצעים דילול נוסף. שיטות אלה לנטיעה בתנאי שטח קשים נלמדות כיום מקק"ל בעולם כולו כדוגמא ליערנות מקצועית.

- שריפות יער. הגיע הזמן לגלות, אנו לא מכירים עצים שאינם נשרפים ובוערים. מחקרים הוכיחו שהאורן לא נשרף יותר מעצים אחרים בגלל השרף, גם לאלונים ולאלות ולתאנה ולעוד רבים יש שרף. דווקא לאורן ירושלים יש יתרון כעץ גבוה שלעיתים שריפה מחסלת את הצמחייה הטבעית הנמוכה תחתיו, מבלי שתגרום בסופו של דבר לשריפת היער.

- טוואי התהלוכה. כדי להימנע ממזיק זה ביערות קק"ל אנחנו משתמשים בשיטות הדברה ביולוגיות, ידידותיות לסביבה ומקובלות בחקלאות האורגנית. בכל שנה מתבצע סקר יערות מקיף, להערכת נגיעות היער במזיק, ותוצאות הסקר הזה קובעות היכן צריך לרסס. הריסוס אינו משמיד את האורנים, ואורן שנפגע מלבלב מחדש מיד לאחר שהזחלים הופכים לגולם. הריסוס אינו מיועד להצלת היער, אלא להגנה על ציבור המבקרים בו מפגיעתו הרעה של המזיק.

- אלרגיות. האורן, מפיץ כמויות גדלות של אבקה, שמשפיעה על הסובלים מאלרגיה, אולם עצים רבים אחרים כמו הזית והתמר מפיצים אבקה אלרגנית הרבה יותר ממנו.

- חומציות הקרקע. הקרקעות בישראל הן ברובן המכריע קרקעות בסיסיות, והלוואי והיינו יכולים להחמיצן מעט, כי אז הן היו מתאימות יותר לייעור. האורן אינו עושה זאת. הוא גם לא מונע צמיחה, ולראייה בעונת הפריחה יכולים המטיילים ביערות קק"ל ליהנות ממרבדי הרקפות, הכלניות, הכרכומים, הנרקיסים ועוד רבים הפורחים בצפיפות מתחת לאורנים.

- לא רק אורנים. קרן קיימת לא נוטעת רק אורנים. חלק נכבד מהנטיעות של הקק"ל הן של עצי חורש טבעי: אלונים, אלות, כליל החורש, שקד, לבנה רפואי, קטלב, שיזף ורבים אחרים. אבל נכון, כדי לקבל יער גבוה לרווחת המטיילים צריכה הקרן הקיימת להמשיך ולנטוע אורנים.

הכותבים הם רכז השבחה ואקולוג באגף היעור קק"ל