השמאים: הרפורמה בתכנון תיצור מקלטי מס; "אף אחד לא ישלם היטל השבחה"

לשכת שמאי המקרקעין מזהירה את שר האוצר, בנימין נתניהו, שהרפורמה לקיצור וייעול הליכי התכנון והבנייה עלולה ליצור מקלטי מס והיא "רצופה כשלים הסותרים דינים קיימים ופוגעים בזכויות יסוד". הרפורמה מתוכננת להיכנס לחוק ההסדרים של תקציב 2006.

יו"ר הלשכה, רן וירניק, תוקף בעיקר את הצעות האוצר להגמשת מלאי תוכניות המתאר ברמה המקומית, ולעדכון שיטת הפיצויים של בעלי מקרקעין כתוצאה מאישור תוכנית בנייה.

וירניק תוקף את ההצעה לאשר למרחב תכנון מקומי תוכנית מתאר "גמישה" שלא תהיה חייבת בהיטל השבחה, אשר תכלול פרוגרמה לצורכי ציבור, תשתיות, יעוד קרקעי וכו'.

לדבריו, אי-גביית היטל השבחה תיצור מקלטי מס שיאפשרו לבעלי המקרקעין למכור את נכסיהם בעת שהושבחו ע"י התוכנית הגמישה ללא תשלום ההיטל. הוא מציין, כי בהתאם לדין הקיים, גם רוכשי הנכסים יהיו פטורים מתשלום ההיטל, מאחר שהתוכנית אושרה סמוך למועד הרכישה.

האוצר טען שאישור התוכנית הגמישה לא יהווה על-פי רוב עילה לתביעה בשל ירידת ערך המקרקעין, בהעדר "מסוימות תכנונית" עקב יצירת מעמד של "תכנית אב" סטטוטורית לתוכנית הגמישה.

לדברי וירניק, טועה מי שמניח כי בהיעדר "מסוימות תכנונית" לא יתגבשו תביעות על ירידת ערך המקרקעין.

באשר לעדכון שיטת הפיצוי, תוקף יו"ר לשכת השמאים את ההצעה לאפשר תביעת פיצויים בגין ירידת ערך כתוצאה מאישור תוכנית, רק בעת מימושה. הוא טוען בין השאר, שהערכת הפיצוי היא מלאכת שמאות מורכבת וביצועה באופן רטרואקטיבי רק תעצים את המחלוקות וההתדיינויות סביב גיבוש הפיצוי.