פולקסווגן: הקרן לסיוע לעובדי כפייה לשעבר - המחווה האחרונה כלפיהם

החברה תקים קרן בסך 12 מיליון דולר, בראשות פרס, ורניצקי ופון-וייצקר

חברת פולקסווגן הודיעה שלשום (ו') על הקמת קרן בסך 20 מיליון מארק (12 מיליון דולר), לסיוע הומניטרי לעובדי כפייה שהעסיקה במלחמת העולם השנייה. החברה הדגישה, כי זוהי המחווה האחרונה שבכוונתה לעשות כלפי העובדים שעודם בחיים, ואשר לדברי החברה מספרם אינו ידוע.

בראש הנהלת הקרן יעמדו ראש הממשלה לשעבר, שמעון פרס, נשיא גרמניה לשעבר, ריכרד פון-וייצקר, וקנצלר אוסטריה לשעבר, פרנץ ורניצקי. החברה הודיעה, כי על המעוניינים בסיוע יהיה לפנות אליה, על פי נוהל שטרם פורסם.

פולקסווגן היא אחת הנתבעות בבקשה לתביעה יצוגית, שהוגשה בניו-יורק נגד שורה של חברות גרמניות מובילות שהעסיקו עובדי כפייה. ככל הידוע, הועסקו בגרמניה ובמדינות הכבושות כ-8 מיליון עובדי כפייה. רבבות מבין קורבנות השואה הועסקו בעבודות כאלו, בכוונה ברורה לרוצחם באמצעות עבודות פרך.

היסטוריונים שצוטטו בסוף השבוע ברויטר'ס אמרו, כי פולקסווגן רכשה מן הס"ס 7,000 עובדי כפייה, תמורת עבודתם שילמה לארגון הנאצי. עובדים אלו הועסקו בבניית טילי קרקע-קרקע מדגם וי-1, מוקשים ומשגרי נ"ט. רבים מבין עובדי הכפייה מתו בשל תשישות, מחלות ותת-תזונה. אחד ההיסטוריונים העריך, כי רק כ-1,000 מעובדי הכפייה שהעסיקה החברה עודם בחיים.

עו"ד מייקל וויטי, המייצג לצידו של עו"ד אד פייגן את מגישי התביעה הייצוגית, אמר, כי מדובר אמנם בסכום מכובד, אך ההליכים המשפטיים יימשכו. הוא דרש מפולקסווגן לפתוח את ארכיונה ולפרסם רשימות של עובדי הכפייה. לעומת זאת הביע קלאוס פון-מינכהאוזן, אקדמאי המייצג 150 עובדי כפייה לשעבר, שביעות רצון מהחלטתה של פולקסווגן והודיע שלא יצטרף להליכי התביעה הייצוגית.

דיימלר-בנץ, ב.מ.וו וסימנס - הנתבעות אף הן בידי עובדי כפייה לשעבר - רמזו אף הן לאחרונה על רצונן להגיע להסדר בדבר תשלום שכר עבודה, אך טרם הודיעו על מהלכים מעשיים.

דובר איגוד התעשיינים הגרמני, דיטר ראט, אמר היום (א') ל"גלובס", כי אירגונו לא ייזום הקמת קרן של חברות לפיצוי עובדי כפייה. ואולם הוא אישר, כי חברות גרמניות גדולות יילכו כנראה בעקבות פולקסווגן, ויקימו קרנות נפרדות כדי לפצות את עובדי הכפייה שהעסיקו