צריך שמשון להציל את דרוקר

אחרי סיבוב ארוך אצל מועמדים להיכנס לעסקי זכריה דרוקר, שהסתיים ללא הצלחה, נחתם אתמול הסכם עם הקבלן שמשון גבאי, שעיקרו הזרמה מיידית של 1.75 מיליון שקל תמורת %50 מהרווחים, ואופציה לרכישת החברה, שתנאיה לא לגמרי סגורים

שמשון גבאי הציל את זכריה דרוקר, ואולי ישתלט על החברה.

הקבלן בן ה-49 מאשקלון, עם ותק של 25 שנה בענף, חתם אתמול (א') לפנות בוקר, על הסכם, לפיו יזרים לחברה את ההון החוזר הדרוש להמשך פעילותה. בתמורה, יקבל 50 אחוז מרווחי הפרוייקטים, ואופציה לרכוש 50 אחוז, ואולי יותר, ממניותיה. בראיון לגלובס כבר מדבר גבאי כבעל בית, וחושף את האירועים שהובילו לעיסקה המפתיעה.

גבאי: "חברת 'קידוחים' שבבעלותי, העוסקת בקידוחי ביסוס, היתה בעבר קבלן משנה של חברת דרוקר, באחרונה בבניית הילטון ירושלים. בשבוע שעבר פנה אלי חשב החברה, אלי כהן, ועניין אותי בחברה. אמרתי לו: כשיבוא דרוקר - נדבר. ביום ששי חזר דרוקר לארץ מנסיעה עיסקית בלונדון. ומיד קיימנו פגישה ראשונה. במוצאי שבת המשכנו, בישיבה ארוכה במשרדו של עורך הדין שלי, דני אזוגי, בשדרות רוטשילד פינת נחמני בתל אביב. ב-4 לפנות בוקר נחתם ההסכם".

"גלובס": מה אומר ההסכם?

גבאי: "שמשון קידוחים תזרים לדרוקר מיליון שקל מיד, ועוד 750 אלף שקל בשבוע הבא. הכסף דרוש לפרעון חובות דוחקים לעובדים ולספקים. אחר כך אזרים עוד כסף, כנדרש, להמשך בניית כל הפרוייקטים של החברה. עוד לא ידוע מה יהיה הסכום המדוייק".

- זוהי הלוואה?

גבאי: "לא. זוהי הזרמת הון, שבתמורה לה אקבל 50 אחוז מרווחי כל הפרוייקטים, ללא תקרה. אני מניח שנוכל להגיע לרווח של 15 אחוז על המחזור".

- מי ינהל את החברה?

גבאי: "זכריה דרוקר. לדעתי, הוא הקבלן הטוב ביותר בארץ, גם מהנדס בהשכלתו, שבנה רבבות דירות. המוניטין שלו שווה עשרות מיליונים. אני לא אהיה מעורב בניהול".

למרות אמירתו האחרונה, מוסיף גבאי, בנשימה אחת: "אציע לדרוקר לחסוך, אם הוא רוצה להרוויח. עכשיו, אחרי המשבר שעבר עליו, הוא מבין טוב יותר מבעבר שעליו לחסוך. לדרוקר יש מנגנון גדול מאוד. אפשר לצמצם בכח האדם, ולחסוך בדרך זו הרבה כסף. אני גם מניח שהספקים יוזילו את חמרי הגלם, כי היום אין הרבה עבודה, ויש תחרות בין הספקים. אני בטוח שדרוקר יתיעל ויחסוך".

- כיצד תקבל את כספך חזרה אם הפרוייקטים לא ירוויחו?

גבאי: "חברת דרוקר הפקידה כספים בבנקים. יש הבטחה בעל פה של הנאמן חן ברדיצ'ב, שאם הפרוייקטים לא ירויחו, אקבל את כספי חזרה מתוך הפקדונות".

- האם תרכוש בעתיד את חברת דרוקר?

גבאי: "קיבלתי אופציה בעל פה, לא בכתב, שתוך שנתיים אוכל לקנות עד 50 אחוז ממניות החברה, במחיר שייקבע אז לפי שוויה".

כאן יש להוסיף שתי הערות: ראשית, דרוקר לא היה מוכן עד עתה למכור יותר מ-50 אחוז מן המניות. העיסקה עם קלרנס האנגלית, בשליטת עו"ד שמעון טברסקי, התפוצצה, לאחר שהחברה דרשה לקבל %51 ממניות דרוקר. שנית, עורך דינו של גבאי, דני אזוגי, אמר ל"גלובס", כי ככל הידוע לו, נתן דרוקר אופציה לגבאי לקנות גם 100 אחוז מן החברה. יש להניח, שאי-בהירות זו תסולק, כאשר הצדדים יגשו לניסוח ההסכם בכתב.

- מה קרה לחברת דרוקר? מדוע נקלעה לקשיים?

גבאי: "אינני יודע. זוהי חברה טובה מאוד. על פי מה שראיתי בחוזים בינה לבין נותני העבודה. הפרוייקטיים רווחיים. גם המאזן לדצמבר 1997 (שהסתיים ברווח נטו של כ-2.5 מיליוני שקלים - א.ל.) טוב".

חברת דרוקר תהיה רק אחד העסקים של שמשון גבאי, שבבעלותו גם חברה יזמית בשם שפי. מחזור עסקיו הגיע אשתקד לכ-70 מיליון שקל. הוא בונה 320 דירות במרינה של אשקלון, על קרקע שקנה ממוטי זיסר ב-6 מיליון דולר. גבאי גם שותף בפרוייקט לבניית 730 דירות בצפון רחובות. הוא עומד לבנות 166 דירות וחניון בן 12,000 מ"ר בשכונת נוה ברבור בתל אביב. כן הוא שותף ב-50 אחוז, עם הקבלנים נגר כדורי ודוד חי, במיתחם באיסטובל, פורטוגל, המיועד לבניית 1,000 דירות. היזמים קנו את הקרקע אשתקד מפרטיים ב-5 מיליון דולר.

לפני כשנתיים זכה גבאי במיכרז של מינהל מקרקעי ישראל וקנה מיתחם לתיכנון 5,000 דירות בראש העין, ב-20 מיליון דולר (תשלום-בעתיד תמורת %20 מהקרקע). לאחר זמן קצר חזר בו וביטל את העיסקה. גבאי אומר היום: "טעיתי בחשבון. הקרקע לא היתה שווה יותר מ-12 מיליון דולר".

- איך תשתלב חברת דרוקר בפרוייקטים שלך?

גבאי: "בכוונתי למסור לדרוקר את בניית השלב השלישי בפרוייקט המרינה באשקלון, וכן תהיה הקבלן לבניית בית אבות שאני יוזם בעיר. החברה עשויה להיות גם הקבלן הראשי לבניית הפרוייקט הגדול ביד אליהו. אציע, בתיאום עם השותפים, שדרוקר יהיה הקבלן בפורטוגל, כי יש לו ידע ונסיון בבנייה למגורים בחוץ לארץ. בנוסף לכך אציע לכדורי וחי להעסיק את דרוקר כקבלן ראשי גם בפרוייקטים אחרים שלהם".

- האם דרוקר תהיה שותפה גם בבניית פרוייקט זיסאפל ברמת החי"ל?

גבאי: "אני מקווה שכן. נכון שהחוזה נחתם רק עם דניה-סיבוס, אבל הוצגו בפני פרוטוקולים ומסמכים, שמהם ברור שלדרוקר יש זכות להיות שותף בפרוייקט ב-50 אחוז. אינני מאמין שחברה כמו דניה-סיבוס תלך לדרוס אדם קצת חלש".

- האם יש תוכניות נוספות לעתיד?

גבאי: "אני מאמין שתוך שנה תהפוך דרוקר לחברה יזמית, תתחיל לקנות קרקעות לבנייה למגורים. הכסף יבוא מרווחי הפרוייקטים שלה כקבלן"