ראובן קובנט: "החלטתי למכור את כל אחזקותיי ב-D&B"

רגע לפני ש-D&B ישראל מחליפה ידיים מספר קובנט, מנכ"ל החברה, על פרישתו מהתפקיד ועל "הצעות עבודה מעניינות" שקיבל ומפרגן למנכ"ל החדש

רגע לפני שחברת המידע העסקי D&B (דן אנד ברדסטריט) ישראל מחליפה ידיים וחוזרת לבעליה הקודמים, המנכ"ל המיתולוגי, ראובן קובנט, מספר היום בראיון בלעדי ל"גלובס" על הפרישה: "החברה נמצאת בשיאה, ועצתי למנהלים אחרים שמנהלים חברה בשיא היא תמיד לפרוש בשיא".

קובנט, המחזיק כיום ב-5% ממניות D&B ישראל (לעומת 20% שהחזיק בעבר), סוגר 13 שנה בתפקיד. את מקומו יתפוס בקרוב חיים כהן, מנכ"ל כלל ביטוח אשראי מקבוצת אי.די.בי (הנשוי לזהבית כהן מאייפקס). "סיכמתי עם בעלי החברה החדשים שאכהן בתפקיד עד שיימצא לי מנכ"ל מחליף. 13 שנה זה זמן ארוך וראוי", הוא אומר ומוסיף, שבמקביל לפרישתו החליט למכור גם את כל אחזקותיו בחברה. "החלטתי למכור את יתרת אחזקותיי בחברה אחרי שכבר עשיתי לביתי עם שורה של אקזיטים ב- D&B", הוא אומר ומסרב לחשוף מספרים.

הקונים, אנשי העסקים דורון כהן והרשי פרידמן הקנדי, רוכשים באמצעות "פוקוס הולדינגס" את השליטה ב- D&B ישראל מידי "דפי זהב", שנימקה את החלטתה למכור למי שבעבר מכרו לה את המניות כך: "פעילות D&B אינה תואמת עוד את עסקי הליבה של דפי זהב".

קובנט, שהיה בעבר אימת נחקרי הצווארון הלבן, בתפקידיו כקצין ביחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל וכראש מערך החקירות ברשות ני"ע, מספר בעיניים בורקות ומחויכות על האטרקטיביות שלו בשוק העבודה: "בעקבות פרסום מכירת D&B קיבלתי הצעות עבודה מעניינות מהשירות הציבורי ומהמגזר הפרטי".

- ממי קיבלת הצעות?

"אשקול את ההצעה שבה אוכל להביע את שירותיי הכי טוב".

- יש סיכוי שתחזור למגזר הציבורי?

"לשירות הציבורי לא יזיק ברק בעיניים, סכין בין השיניים ו'קצב ראובן'. אני בוחן את כל ההצעות שהוצעו לי. אני לא ממהר לשום מקום ורוצה לבחור בשקט ובשלווה".

- מה דעתך על המנכ"ל החדש שנבחר?

"חיים כהן הוא איש מוכשר ואני שמח שקיבל את התפקיד. סיכמתי עם הבעלים החדשים שאכהן בתפקידי עד שחיים ייכנס לתפקידו בעוד כחודש וחצי וגם אעשה לו חפיפה, אם ירצה בכך. אני מבחינתי אגיש לו את מלוא את הסיוע".

"פיטרתי את כל העובדים כדי להפוך גוף חלש לחזק"

קובנט הוא מסוג המנהלים המעידים על עיסתם בגאווה רבה. "הקמתי את מערך החקירות של הרשות לני"ע והפכתי אותו למה שהוא היום: גוף נושך עם שיניים. גורם חקירתי מוביל", אומר קובנט, שבין החקירות המפורסמות ביותר עליהן פיקח נמנית פרשת הדיסקונטאים (חבורת הבנקאים שהואשמה בהרצת ני"ע). לדבריו, "בתחילת שנות ה-90, שוק ההון התנהג בצורה עבריינית: הרצת מניות, תצהירים כוזבים וכיו"ב, ושכח שיש שריף חדש בעיר. פתחתי במסע חקירות ב'קצב ראובן' - תוך שנה מסיימים פרשיות ומגישים כתבי אישום".

- איך הופכים גוף חסר השפעה לגוף עם שיניים?

"פיטרתי את כל העובדים, לרבות המזכירה, והקמתי אותו מחדש. זאת הדרך להפוך גוף חלש לחזק. הגעתי לשם אחרי התמוטטות הבנקים והיה צורך ליצור הרתעה".

- איזה מנהל חקירות היית ברשות?

"מנהל שמעולם לא אוכל צהריים עם מנכ"לים ובעלי חברות ציבוריות, כי בדרך זו או אחרת הם נתונים לפיקוחי. מנהל שלא מפתח קשרים חבריים, כי קשה אחר כך להיות אובייקטיבי ונקי כפיים".

- מה דעתך על רשות ני"ע היום בהשוואה לזו שבתקופתך?

"מאז שעזבתי את הרשות, עשיתי לי מנהג לא לבוא בשעריה ולא לשבח או לבקר אותה. הייתי שותף לבניית עוצמתה כפי שהיא היום, וכל דבר שאגיד על הרשות עלול להיתפס לא נכון. לא נכון שאגיד משהו גם בגלל שאני מכהן כיום גם כיו"ר דירקטוריון מיקרומדיק".

"רבים מתקמצנים לשלם עבור מידע ואוספים לבד"

קובנט מדבר במוזיקה דומה גם על פועלו ב-D&B. "כשנכנסתי לתפקידי זו הייתה חברה מפסידה. נשיא D&B אירופה ביקש ממני לעשות לה תפנית. נעניתי, כי אני אוהב אתגרים".

- אילו שינויים חוללת בחברה?

"כמו שמערך החקירות ברשות ני"ע לא היה שווה כלום, גם D&B הייתה בבעיה כשקיבלתי אותה. משרדי החברה, באותה עת בתל אביב, שיקפו את המצב: שטיחים מפוררים, מורל נמוך של העובדים, מערכות IT במצב ארכאי ומעט לקוחות. גיבשתי תכנית התייעלות וביקשתי כסף ליישומה, אבל בחברה אמרו לי 'עד כאן. תקבל מאיתנו סימפטיה, וזהו'. אחרי שמונה חודשים העברתי את החברה מהפסד של 8-9 מיליון שקל והון שלילי של עשרות מיליוני שקלים, לאיזון. את זה ניתן לזקוף, בין היתר, להחלטה להגדיל את קו המוצרים ולצאת למיתוג מחדש כחברה מובילה".

- איזו חברה D&B כיום?

"חברה עם סל של עשרות מוצרים; עם כ-8,000 לקוחות, גדולות וקטנות; עם מאגר של חצי מיליון דוחות מפורטים על חברות ועסקים בישראל; ועם מערכות IT מהמתקדמות בעולם. עשינו הרבה מאוד פעולות שתרמו רבות למיתוג והפכו את D&B ישראל לאחד הסניפים החזקים בעולם של החברה. כיום, חברות ועסקים רבים מקבלים החלטות ובודקים את לקוחותיהם על סמך מסד הנתונים שלנו - זה מהפך ושינוי אדיר לעומת מה שהיה בעבר. היום החברה מייצרת מזומנים ולא חייבת אגורה לאף אחד. למעשה שילשנו את המחזור בשבע השנים האחרונות".

- אילו דגשים שמת כמנהל?

"מידע וחדשנות. על זה שמתי את הדגש. האג'נדה הייתה ברורה: להיות חדשניים ומובילים מבחינת המוצרים שאנחנו מציעים ללקוחות. אני סוג של מנהל שבא בבוקר למשרד וצריך להמציא מוצר חדש. ואכן, אנחנו מקפידים כל שנה להשיק מספר מוצרים חדשים בטכנולוגיות המובילות הקיימות באותה עת".

- עד כמה הנגישות למידע באינטרנט מהווה לכם תחרות?

"מהווה תחרות, ובדיוק בגלל זה אנחנו צריכים להיות צעד אחד קדימה לפני 'גוגל' למיניהם. כמנכ"ל, אני לא יכול לשבת דקה אחת ולהגיד סיימתי את השנה יפה, עשיתי את שלי. התחרות גורמת לך לרוץ קדימה".

- מה באשר לתחרות מול בי.די.איי?

"בי.די.איי היא חברה ראויה וטובה, אבל אין ספק שהגידולים המשמעותיים בהכנסות שלנו באו גם על חשבון המתחרים. זה טוב שיש תחרות כי היא מחזיקה אותך במקום טוב".

- איך היית מגדיר את הלקוח הישראלי כצרכן מידע?

"יש רבים שמתקמצנים לשלם עבור מידע, ואומרים 'נאסוף אותו בעצמנו'. כשהגעתי ל-D&B, הנורמה הייתה שבעל העסק יודע הכי טוב על הלקוח שלו ואף אחד לא יכול ללמד אותו עליו. הגישה הזאת הולכת ופוחתת, בין היתר, כי התחלנו לספק מידע מעמיק, איכותי ואמין יותר".

- איזה מנהל אתה?

"אני לא מנהל של ישיבות אינסופיות. אחרי רבע שעה אני מרגיש שהישיבה מוצתה. כמו-כן, אני לא מוכן להיות cc באי-מייל לכסת"ח של מישהו. אני רוצה להיות cc רק לפעולה. להיות בדינמיקה כל הזמן. רבים מדי נוטים לשמרנות, ומגנים בחירוף נפש על החלטות שאני קיבלתי לפני ארבע שנים. צריך לבעוט בכל פרה קדושה בארגון, גם על החלטות מטומטמות שאני בעצמי קיבלתי ובדיעבד התבררו כלא נכונות. אני תמיד אומר לא לשמר את הקיים. רק כך יבוא השינוי".

- איפה נכשלת כמנהל?

"התרחבות של החברה צריכה להיעשות בדרך של מיזוגים ורכישות של חברות סינרגטיות. אחרי שלב מסוים של מובילות אתה עשוי להגיע לתקרת הזכוכית, שאותה אפשר לעבור רק באמצעות מיזוגים ורכישות. כך למשל, כשבסס"ח עמדה למכירה, חשבתי שנכון לקנות אותה אבל לא הצלחתי לשכנע את דירקטוריון D&B. זה קרה בגלל שביעות הרצון שלו מרווחיות D&B. אני חושב שעמידה במקום, זו נסיגה לאחור. מיזוגים ורכישות יכולים לתרום רבות, ואני מקווה שהבעלים החדשים ישכילו ללכת בכיוון".

ראובן קובנט
תפקיד: מנכ"ל D&B ישראל
תפקידים נוספים: יו"ר דירקטוריון מיקרומדיק טכנולוגיות
גיל: 57
מצב משפחתי: נשוי ואב לשלושה
השכלה: תואר ראשון במדעי החברה ושני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב
תפקידים קודמים: חוקר ביחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל (1988- 1978, בין החקירות עליהן פיקח נמנות פרשת אהרון אבוחצירא ואלבין); ראש מערך החקירות ברשות ני"ע (1989-1998, על פועלו בשנים אלו הוענק לו ב-1999 אות אביר איכות השלטון); דירקטור בבנק דיסקונט למשכנתאות ובתמיר פישמן קרנות נאמנות