התוכנית שתוסיף עשרות אלפי דירות חדשות בבת אחת

האדריכל ומתכנן הערים עדן בר עם פתרון מחוץ לקופסה למצוקת הדיור: "שינוי ייעוד מתחמי התעשייה הישנים בערים יכול להניב עשרות אלפי יחידות דיור חדשות"

"אם מוסדות התכנון והעיריות ישכילו לשנות את ייעוד אזורי התעשייה הישנים בערים במרכז הארץ ניתן יהיה לבנות במקומות אלו עשרות אלפי יחידות דיור בטווח זמן קצר יחסית", כך טוען האדריכל ומתכנן הערים עדן בר, בעלי משרד בר-לוי אדריכלים.

בימים בהם המחסור החמור בהיצע הדירות הוביל להקמת חברה ממשלתית חדשה, הקמת קבינט דיור וגיבוש תוכניות דיור לאומיות המתמקדות בעיקר בשטחים הפתוחים, מסביר אדריכל בר כי חלק ניכר מהגדלת ההיצע יכול ואף כדאי להיעשות במסגרת השטחים הבנויים. "אזורי התעשייה הישנים, הממוקמים בדרך כלל בצמידות לשכונות מגורים מפותחות, כוללים כבר היום תשתית תחבורתית קיימת הן לרכב פרטי והן בתחבורה ציבורית. גם תשתיות נוספות כמר קיימות ולא יהיה צורך להקים הכל מאפס כפי שצריך לעשות בשכונה חדשה".

התוכנית של בר, אותה הוא עתיד להציג בכנס התחדשות עירונית URBAN 2013, שיתקיים בשבוע הבא בתל אביב, מתייחסת גם לתמריץ הכלכלי של העיריות ליזום מהלך שכזה וגם מציעה פתרון לבעלי הנכסים הקיימים היום בתחום איזורי התעשייה הישנים. "נכון להיום הרבה מהקרקעות והנכסים שייכים גם לרשות מקרקעי ישראל וגם לבעלי עסקים קטנים שלא ימהרו לפנות את העסק ללא פיצוי מתאים. בדיוק מהסיבה הזו, יש לקדם תוכנית שתאפשר עירוב שימושים במתחמים אלו. גם מסחר, גם משרדים וגם מגורים. חלק מהזכויות יוכלו לשמש כדי לפצות את בעלי הקרקע כדי שיתנו הסכמתם לתוכנית.

"בנוסף, בניית פרויקטים המשלבים מסחר ומשרדים בהיקף קטן לא יעמיסו על התשתית אך יוכלו להניב הכנסה נוספת לרשות המקומית. הרעיון הוא שיוכלו להיבנות פרויקטים עם קומת מסחר ברחוב, קומה נוספת או שתיים של משרדים ומעליהן כמה קומות מגורים".

עוד לדברי בר, הפוטנציאל של הפיכת אזורי התעשייה הישנים למתחמי מגורים מסחר ותעסוקה חדשים יכול להניב עשרות אלפי יחידות דיור חדשות במיקומים הבאים: אזור התעשייה הישן בחולון (פוטנציאל של כ-15 אלף יחידות דיור); אזור התעשייה הצפוני של נתניה בקרית אליעזר (פוטנציאל של כעשרת נאלפים יח"ד); לב מתחם הבורסה ברמת גן (פוטנציאל של כ-6,000 יח"ד); מתחם כורזים בגבעתיים (פוטנציאל של כ-2,000 יח"ד); קריית אריה פתח תקווה (פוטנציאל של כ-18 אלף יח"ד); אזור התעשייה המזרחי של כפר סבא (פוטנציאל של כ-6,000 יח"ד); אזור התעשייה נווה נאמן בהוד השרון (פוטנציאל של כ-5,000 יח"ד).

על פי הערכה זו של בר, מדובר בכ-62 אלף יחידות דיור במיקומים אלו וזאת ללא מתחמים נוספים בערים בת ים, הרצליה ועוד.

"זיהוי המתחמים, תכנון וייזום מכרזים יכול לייצר במסגרת תוכנית זו היצע של כעשרת אלפים יחידות דיור בשנה", מסכם בר. "זאת על ידי הקמת גוף משולב של הממשלה ומתכנני העיריות שיצור בהקדם האפשרי תכנית אב כוללת לכל מרחב אזור הביקוש בגוש דן, תוך ראיית מאקרו ולא ראיית מיקרו כפי שקורה כיום".