סטארט-אפ ישראלי חדש מגייס רק אנשי היי-טק מעל גיל 45

Startappist, שהוקם על ידי היזמים יהודה בן יעקב וסאם באב"ד, פיתח מודל עסקי שיתופי לקראת הסתערות כוח הוותיקים דווקא על תחום האפליקציות בסמארטפונים ■ איך זה יעבוד?

בעיה מספר 1

בעולם שכל כולו התקדמות טכנולוגית מטורפת, נדמה לפעמים שאין דבר עצוב יותר שיומולדת של איש היי-טק בן 45. דווקא כשהם בשיא כוחם, עם ילדים שכבר גדלו קצת, הם חווים צניחה קשה בביטחון התעסוקתי, במקרה הטוב, שלא לדבר על פיטורים משפילים.

זה לא קורה, בדרך כלל, בגלל אי יכולתם של ההיי-טקיסטים המתבגרים להתעדכן בטכנולוגיה שמשתנה כל הזמן. זה קורה, לא נעים לומר, כי אפשר. כי הם הגיעו לרמות השכר הגבוהות בענף, וכי יש אלפי צעירים שישמחו להחליף אותם מיידית בשכר ותנאים נלווים נמוכים יותר.

בעיה מספר 2

עולם האפליקציות לסמארטפונים דומה כיום, במובן מסוים, להשקעה בלוטו: קל מאוד למלא טופס ולחלום - קשה מאוד לזכות. בשעה שמיליוני סטארט-אפיסטים בכל העולם יוצרים אפליקציות חדשות בכל רגע נתון, רק בודדים מהם יזכו לראות הכנסה כלשהי מפרי עמלם.

מה עושים?

סטארט-אפ ישראלי חדש, Startappist שמו, מתיימר לפתור את הבעיות במהלך מבריק אחד. הרעיון הבסיסי פשוט: Startappist מגייסת מתכנתים ואנשי היי-טק בני 45 ומעלה ויוצרת מעין מרכז פיתוח של אפליקציות סלולריות. כל אחד מהמפתחים מקבל אחוזים מהפיתוחים שלו, אבל גם מכל הפיתוחים כולם. כך שאם הקבוצה תפתח, נאמר, 100 אפליקציות סלולריות ומהן רק 2-3 יצליחו לרשום הכנסות משמעותיות, העוגה תתחלק בין כולם.

Startappist היא יוזמה של שניים: יהודה בן יעקב, שכיהן משך יותר מ-7 שנים כמנהל פעילות המובייל בנס טכנולוגיות, וסאם באב"ד, מבעלי חברת מידלינק, השותפה העיקרית במיזם, עם רקע של יותר מ-20 שנה בפיתוח, ניהול ויזמות, בהן באמדוקס.


סאם באב
 סאם באב

"הם רוצים לחזור לשורשים". באב"ד

בן יעקב ובאב"ד לא נרתעים מהשילוב המוזר, במבט ראשון, בין תחום האפליקציות שנחשב צעיר במיוחד לכוח האדם שלהם, שכבר איבד, מה לעשות, את נעוריו.

"גילינו שרבים מהאנשים הכי מנוסים בתעשייה רוצים לחזור לשורשים שלהם אחרי הפרישה", אומר באב"ד, "הם רוצים לחזור לתכנת, כמו פעם, בתחילת דרכם. אנחנו נותנים להם את האפשרות הזו, עם בונוס של להיות חלק מקבוצה גדולה, שאולי תפתח האפליקציה המצליחה הבאה. אנחנו צריכים רק הצלחה אחת גדולה מתוך מאה כדי שהעסק הזה יהיה משתלם לכולם".

"מודל עסקי שיתופי". בן יעקב

בן יעקב: "המיזם שלנו הינו עסקי, אידאולוגי וחברתי. אנחנו מחפשים את ותיקי ענף ההיי-טק, בני 45 ומעלה, אשר אינם מועסקים והינם בעלי בסיס ידע באחד מהמקצועות הדרושים להקמת אפליקציות לטלפונים חכמים וטאבלטים כגון תכנות, עיצוב, ניהול מוצר, בדיקות וכד'. בכוונתו להדריך אותם ללא עלות, לסייע בהורדת החלודה ולכוון לפיתוח אפליקציות".

- ומה יהיה התפקיד שלכם, המייסדים?

"אנחנו נספק תשתית נוחה, באמצעותה יגובש צוותי פיתוח לאפליקציות על בסיס רעיונות שקיימים במאגר שלנו. כל אחד יוכל גם להציע אפליקציה משלו. כל זאת, ללא דאגה למשוכות וסיכונים הכרוכים בהקמת עסק עצמאי".

- תאר לי את המודל העסקי שלכם.

"זה מודל עסקי שיתופי. חברי הקהילה שתרמו לפעילותה יהיו זכאים ל-70% מכלל ההכנסות העתידיות כאשר 30% יועברו ישירות למפתחי האפליקציה הספציפית -40% יחולקו בין כל מפתחי האפליקציות, כל אחד יחסית לתרומתו, כך שכל אחד תורם לאחר ומרוויח מהאחר. ככל שיותר אפליקציות יפורסמו, כולם ירוויחו יותר ותהליך הפיתוח יהפוך לקל ופשוט יותר מכיוון שנצבור, נשמר ונשתף את הידע בין כולם. 30% הנותרים ישמשו את החברה להוצאות תפעול ולשיווק האפליקציות ולבסוף - כרווח ליזמים ולמשקיעים".