סטארט-אפ בשבוע: מאגר מידע עוצמתי לפיענוח הגנום

תמונה שווה טרה בייט מילים: חברת SQream משתמשת במעבד גרפי כדי לבנות מאגר מידע מהיר במיוחד

ביומד / צילום: Shuterstock
ביומד / צילום: Shuterstock

הרקע: כאשר קוסטריה וורקין הזמין את עמי גל להשקיע בחברת מאגרי מידע שהקים, הוא לא ציפה לתגובה נלהבת כל-כך. לגל, מתסבר, היה רעיון למוצר דומה, אך הוא לא הספיק לפתח אותו. כאשר הוא ראה את המוצר של וורקין, שהיה מתקדם יותר, הוא הרגיש שהחזון שלו מתממש.

חברת SQream הוקמה כאמור על-ידי וורקין, מומחה למיחשוב מקבילי וכרטיסי חישוב גרפיים, שעבד בעבר באינטל ובמעבדת הביואינפורמטיקה של בית החולים שיבא. גל היה המייסד של הקרנות גלעוז ונצ'רס וגרנות ונצ'רס וכיהן בין השאר כסמנכ"ל במג'יק.

השוק: החזון של המייסדים היה לפתח מאגר מידע מהיר וקטן פיזית ביחס למאגרים הקיימים. כיום, מאגרי מידע מטופלים על-ידי מערכת עיבוד (CPU) שמסוגלת לבצע 32 חישובים במקביל. לעומת זאת, כרטיס גרפי קלאסי יכול לבצע אלפי חישובים במקביל - אך רק חישובים מזן מסוים (ווקטוריאליים).

המוצר: המוצר של SQream הוא מאגר מידע שמשתמש בכרטיס גרפי כדי לבצע חישובים מסוג מטריציוני (קשר בין שתי נקודות), שמעבד גרפי לרוב אינו יכול לבצע. הסוד הוא ביכולת להמיר את המידע למערך דמוי-תמונה, להציג אותו לכרטיס הגרפי כאילו היה תמונה, ולהמיר אותו במהירות חזרה.

כך, בזכות יכולות העיבוד המשופרות של הכרטיס הגרפי, ניתן לעבד במהירות ואמינות כמות גדולה מאוד של נתונים. "מובילי השוק קורסים אחרי 300 טרה-בייט של מידע ואנחנו מגיעים לפטה-ביטים. יש מאגרים שמגיעים לכמות הנתונים שלנו, אבל הם איטיים מאוד".

ישנן חברות אשר משתמשות בכרטיסים גרפיים לשימושים שאינם גרפיים (למשל אלגו-טריידינג), אולם SQream היא הראשונה שמשתמשת בהם כמאגרי מידע.

שלב בפעילות: החברה כבר מוכרת את מוצריה לכעשרה לקוחות גדולים שפעילים בתחומים כמו הגנת סייבר, טלקום, צבא ופיננסים.

אחד היישומים המלהיבים של המוצר, שמושק בימים אלה, מתאים למשימת העל של העולם הרפואי היום: לקשר בין גנים לבין פעילותם הקלינית. גל מסביר: "היום כדי לבחון גנים של שני אנשים זה מול זה כדי לראות אם יש הבדל ביניהם שיכול להסביר הבדל בבריאות שלהם, החוקרים משתמשים בקבצי טקסט ובפונקציית 'חפש'. זה כמובן תהליך איטי מאוד. לא הייתה התקדמות מספקת בתחום הזה עד כה, כי מידע גנומי מגיע למאסות נתונים גדולות מאוד. באמצעות השיטה של SQream, ניתן להשוות בבת אחת בין פרטי מידע רבים, למשל לזהות גן שמופיע אצל כל חולי סרטן מזן מסוים.

"רצינו להגיע לתחום הבריאות במשך זמן רב, בין היתר בשל הקשר של קוסטריה לביואינפורמטיקה. כשאחד המגזינים בתחום הבריאות הכריז עלינו כחברה שיכולה לשנות את הביג דאטה בעולם הבריאות, הבנו שאנחנו יודעים להתמודד עם בעיות כאלה. עבדנו עם מכוני מחקר ואוניברסיטאות ויחד איתם פיתחנו מערכת שמפעילה את היכולות שלנו לניתוחים גנומיים". היישום של החברה מנסים לאבחן נטייה למחלות מסוימות, לחבר בין מבנה גנטי לבין טיפול תרופתי מוצלח ואף לפתח תרופות חדשות.

גיוסי הון: החברה גייסה מספר מיליוני דולרים ממשקיעים פרטיים זרים.

השלב הבא: גל: "אנחנו רוצים להיות חברה של 9 מיליארד דולר. כי מיליארד זה כמו כולם ו-10 מיליארד זה עגול מדי", הוא צוחק, "הכוונה היא שאנחנו רוצים לבנות חברה ישראלית גדולה ומובילה בתחום מאגרי המידע כמו טרהדאטה, אורקל ויבמ".

SQream

שנת הקמה: 2010

מנכ"ל: עמי גל

תחום פעילות: מאגרי מידע מהירים

גיוסי הון: מיליוני דולרים בודדים

משקיעים: פרטיים