האם ישראל היא חיית המחמד הצייתנית החדשה של פוטין?

מה היינו מגלים לו היו מחברים את הרמטכ"ל לפוליגרף בעת שאמר כי ישראל הופתעה מהסגת כוחות רוסיה מסוריה? ■ ניתוח הזירה הצבאית והפוליטית במזה"ת מגלה: טורקיה מבודדת, וישראל בצבת בין ענקיות

ולדימיר פוטין / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילומים: רויטרס

הרוסים, ולא רק הם, היו שמחים לחבר את הרמטכ"ל, רב אלוף גדי אייזנקוט למכונת אמת, בעת שאמר בשבוע שעבר שישראל הופתעה מהסגת כוחות רוסיה מסוריה.

"המעורבות הרוסית חיזקה את אסד והוא יכול להגיע לשיחות בז'נבה מעמדת כוח," העריך הרמטכ"ל, הערכה שכל גולש באינטרנט יכול להנפיק. "להערכתנו הנסיגה הרוסית צפויה להתבצע באופן מדורג, והרוסים כנראה ימשיכו להחזיק בסוריה בשני בסיסים גם אחרי שסדר הכוחות שפרוס בשטח יצטמצם, אך לא באופן מוחלט".

כדי לספק הערכה כזו לא צריך להיות רמטכ"ל. הרוסים עצמם הודיעו שהם ימשיכו להחזיק בבסיסים, הימי בטרטוס והאווירי ליד לטקיה.

באותה שעה בה הודיע פוטין על הנסיגה, נפגשו שר הביטחון הישראלי משה יעלון ושר הבטחון האמריקני אשטון קרטר, ודנו בחבילת הסיוע הצבאי לישראל ל-10 השנים הבאות. גם הם, כך דווח, הופתעו מהודעתו של פוטין.

אלה כמובן התבטאויות ודיווחים, שיש לקחתם עם יותר מקורטוב של מלח. הדוברים הרי לא חוברו לפוליגרף. אבל, אם אכן לאף אחד מארגוני הביון של ישראל, ארה"ב ושותפיהם במערב, לא היה מידע מוקדם על כוונת רוסיה לבצע צעד משמעותי בסוריה, הרי שמדובר בכשל מודיעיני, אם במידע ואם בהערכת מצב. לא עניין להתגנדר בו.

 

גדי אייזנקוט  / צילום: אפי שריר
 גדי אייזנקוט / צילום: אפי שריר

מה הוא יודע? הרמטכ"ל גדי אייזנקוט

סגן הרמטכ"ל מתואם עם שר הביטחון

בהופעה פומבית אחרת בשבוע שעבר אמר סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, שהוא רואה בטורקיה "גורם בעייתי ביותר" כל עוד היא "נשלטת ע"י מפלגה בעלת אוריינטציה איסלמיסטית חזקה, על ידי שליט לעומתי כארדואן".

עד לרגע כתיבת שורות אלה לא נשמעה כל מחאה טורקית בגנות טיעוניו של האלוף גולן. הטורקים הבליגו גם כאשר שר הביטחון, משה יעלון, תקף אותם וגם כאשר שרת המשפטים איילת שקד טענה שיש להקים מדינה כורדית, בין השאר על חשבון טורקיה.

טורקיה עדיין מקווה, כמעט נואשות, לשבור את הקרח ביחסים בינה לבין ישראל. עד כדי כך טורקיה מקווה לפשרה, שאחרי הפיגוע הקטלני אתמול באיסטנבול, ראש ממשלת טורקיה מיהר לשגר את תנחומיו לראש ממשלת ישראל וחברת מפלגתו של ארדואן, שייחלה למותם של הפצועים הישראלים, תודח מהמפלגה. מי היה מאמין מה שהבידוד המדיני עושה לטורקים.

עמדתו של גולן מתואמת היטב עם עמדתו של שר הביטחון יעלון, וככל הנראה גם עם זו של הרמטכ"ל. יעלון יצא לאחרונה בכמה הזדמנויות נגד הסכם פשרה עם טורקיה. לכן, גם אם יש מי שסבורים שהאלוף גולן לא צריך היה לומר את שאמר בפומבי, הם מתעלמים מכך שזו עמדה כמעט רשמית של משרד הביטחון והמטכ"ל. הטורקים מכירים אותה.

רג'פ טייפ ארדואן / צלם: רויטרס
 רג'פ טייפ ארדואן / צלם: רויטרס

נפלאות הבידוד המדיני. רה"מ טורקיה טאיפ ארדואן

לא בהכרח רעה? 

לדבריו של האלוף גולן משקל רב משל כל פקיד בכיר אחר, מאחר שהוא עומד בראש הצד הישראלי של ועדת התיאום עם כוחות הצבא הרוסי, השוהים בסוריה. בעוד שגולן העיר הערות על איכותו של הצבא האמריקני, "צבא מרשים... בהרבה מאד מובנים הם לא הרבה יותר טובים מאתנו. יש דברים שהם יותר טובים ויש דברים שהם פחות טובים", הרי שהצבא הרוסי, זכה ממנו רק לשבחים.

אפשר לשער שבהתייחסותו לצבא האמריקני, האלוף גולן התייחס ליכולות מבצעיות בעוד התייחסותו לצבא הרוסי היתה ברמה של תיאום ומפגשי ועדת התיאום, ובכל זאת נשמע לא מנומס לשמוע הערות כאלה מסגן הרמטכ"ל שרק בחודש שעבר צולם בעת תרגיל עם כוחות אמריקנים בישראל וגם נהנה מסיר הבשר האמריקני.

"מהנוכחות הרוסית באזור אי אפשר להתעלם," אמר האלוף גולן באנדרסטייטמנט, "אך היא לא בהכרח רעה". מעניין האם לדעה זו שותפים גם חבריו של האלוף גולן במטה הכללי, שכעת צריכים להיזהר בכבודו של חיל האויר הרוסי וגם להתחשב בנוכחותה של סוללת טילים מדגם S-400 באזור, שלא תוחזר בשלב זה לרוסיה. האם ייתכן שאלוף בצה"ל סבור שהגבלת יכולת הפעולה של ישראל מעל שמי סוריה "היא לא בהכרח רעה"? שוב, חבל שהפוליגרף לא היה בסביבה.

בהשוואה שעשה האלוף גולן בין צבא ישראל לצבא ארה"ב הוא קבע שיש תחומים שבהם הצבא האמריקני טוב יותר ואחרים שבהם הישראלי טוב יותר, כאילו מדובר בתחרות אולימפית. האלוף גולן לא פירט באיזה תחומים הישראלים טובים יותר ובאילו האמריקנים. אפשר רק לומר שהעוצמה הצבאית הישראלית היא כמעט זניחה מול האמריקנית או הרוסית. לאיכות פעולותיהם של הזרועות השונות כמעט ואין משמעות. הצבא הגרמני במלחמת העולם ה- II היה הרבה יותר טוב ויעיל מכל הצבאות שעמדו מולו - והובס.

ישראל נמצאת בצבת הרוסית-אמריקנית ביחסיה עם טורקיה. בפועל, היא נכנעת כעת לתכתיב הרוסי המונע את חידוש קשריה עם טורקיה. אפשר לראות בכך תוצאה של בדלנות במדיניות החוץ של ברק אובמה, נשיא ארה"ב, או לחילופין תוצאה של שינויים בזירה הבינלאומית והירידה בחשיבותה של ישראל לארה"ב.

נתניהו, התומך הגדול והעיקרי ביצוא גז טבעי מישראל, נאלץ, בשלב זה להוריד מעל הפרק את אפשרות מכירות נשק ויצוא גז לטורקיה, עסקות שהיו, לכאורה, מניבות למשק הישראלי הכנסות נאות לצד בעלת ברית חשובה כטורקיה; ומצדיקות לכאורה את השימוש בסעיף 52 המפורסם, שכמעט ונשכח.

רק הווטו של פוטין הרס את האידיליה.

 

 

מסביב לגלובוס - סלפי פוטין / צילום: רויטרס
 מסביב לגלובוס - סלפי פוטין / צילום: רויטרס