חנות נוספת נסגרה במתחם התחנה בת"א; "תחילתו של גל"

סניף צומת ספרים הוותיק נסגר, ובמקומו תיפתח גלריה לאמנות ■ בעלי חנויות במתחם טוענים כי הוא לא מצליח בגלל תמהיל החנויות, המושך "קהל של הפריפריה, ולא של קניון רמת-אביב"

האם מתחיל גל עזיבות של חנויות במתחם התחנה בתל-אביב? השבוע נסגר סניף צומת ספרים, אחד העוגנים של המתחם. מדובר בסניף קונספט גדול, שכלל היצע ספרים ומגוון ושפעל מהשקת המתחם, ב-2010. במקום הסניף צפויה להיפתח גלריית האמנות ארטנובה, המחזיקה סניפים בקיסריה, ירושלים, יפו העתיקה ומושב בית נקופה.

אלא שצומת ספרים אינה היחידה: לפני כמה שבועות סגרה המעצבת נעמה בצלאל את הסניף במתחם, שגם הוא פעל מהיום הראשון שלו. גם החנות "מייד אין תל-אביב" נפרדה מהמתחם לאחרונה.

הסיבה לסגירת הרשתות נעוצה בשורת הרווח - או ההפסד. רוב השבוע המתחם שומם מאנשים, והוא מתעורר לחיים בסופי שבוע או במסגרת אירועים שנערכים מעת לעת, כמו פסטיבל יין או שוקולד, אלא שהסוחרים טוענים כי הקהל מגיע בעיקר כדי לבלות ולא כדי לערוך קניות.

"הפעילויות לא מתאימות למתחם ולא מביאות את הקהל שמתאים עבורו", אומר אחד הסוחרים במקום. "זה מתחם שיש לו הרבה יתרונות במבנה הקטן והאינטימי שלו, והכשלים שלו מתחילים מתמהיל לא נכון של בחירת עסקים. אין במתחם בית-קפה טוב או מקומות של אוכל - העוגנים הכי חשובים במקומות של קניות - ויש הרבה חללים שוממים וריקים. ניסינו להציע רעיונות טובים למשוך לכאן את הקהל של קניון רמת-אביב, ולא את קהל הפריפריה, שמחנה את האוטו ב-12 שקל ליד, מגיע לבלות עם כל המשפחה ומקסימום קונה גלידה לילדים.

"התמהיל של בתי העסק בתחום האוכל רע, ולא נראה שזה מתקדם. מסביב למתחם נבנו שכונות של קהל טוב כמו הווילאג' או מתחם נוגה, וכמובן נווה-צדק - ובמקום שהתושבים יבואו אלינו, הם נוסעים לקניון רמת-אביב לעשות קניות, וזה לא בגלל המזגן שיש שם".

אותו סוחר מחזיק בעסק עם השכם שכירות ישן יחסית. "היום אני כבר יודע שיש עסקים שלא משלמים שכירות ופועלים רק על אחוזים - אין לי ספק שזה מה שמציעים לעסקים שנכנסים, העיקר שהחנויות לא יישארו שוממות. כיום אנחנו במצב של הפסד בכל חודש. עד לפני שנתיים המצב היה טוב יותר, והיום הוא פשוט רע. אני לא יודע כמה זמן עוד אמשוך פה. סגירת החנות היא אופציה שעומדת על הפרק, ואני יודע שגם החנויות לידי ימשכו כמה שהן יכולות".

"אין תנועת אנשים"

סוחר נוסף אומר ל"גלובס" כי "מתחם התחנה לא מושך קהל. נפתחים כל-כך הרבה מתחמים מתחרים, שיש עודף בשטחי מסחר ועודף היצע של מקומות דומים - מתחם שרונה, נמל יפו, עזריאלי שפותח ליד שרונה, השוק הסיטונאי ומעל כולם נמל תל-אביב. אנחנו מתחם לא ממוזג, ובקיץ חם פה. אין למתחם קונספט שימשוך את הצרכנים.

"בהתחלה עבדנו ממש טוב, ועכשיו אני יכול להגיד שהעסק לא מפסיד, אבל הוא בטח לא מרוויח. בנוסף, בגלל תנאי השימור המחמירים אנחנו מציבים שלטים קטנים מאוד, אז לא רואים אותנו. אם לא ייתנו למתחם אופי משלו, למשל כמתחם של גלריות אמנות, הוא לא יוכל להתרומם, ואנחנו נצטרך להחליט אם להישאר".

לטובת חברת הניהול של המקום, אומר הסוחר: "הם באים לקראתנו. דמי השכירות מידתיים, כי בכל זאת אנחנו בתל-אביב, אבל אין תנועה של אנשים. אני מניח שיהיו עוד עסקים שייסגרו, וזו תחילתו של גל".

- לדעתך צריך לשים דגש על כיוון אחר, אולי כמו שוק אוכל?

"לא. צריכים להיות במתחם מסעדות ובתי-קפה טובים, אבל שוק אוכל יש בשרונה, והוא מצוין. פה צריך ללכת לכיוון אחר".

שרית סבן-שליט, מנכ"לית המתחם, מנמקת את סגירת החנויות כ"מהלך עסקים רגיל. יש מחזוריות טבעית במתחמי חנויות".

- האם מדובר בסיום של חוזים?

"מדובר במחזוריות של חוזה שקשורה להסכמים ולמימושים. הסגירה של נעמה בצלאל משקפת את מצב האופנה בישראל".

- אז זה אומר שעסקי אופנה אחרים עשויים להיסגר במתחם?

"זה אומר שכמו בכל המקומות, יש עסקים שמצליחים יותר, ויש שמצליחים פחות. סגירה של חנויות אופנה קיימת בכל מקום, אפילו בקניון רמת-אביב. למתחם שלנו, שהוא פתוח, יש גם את סוגיית מזג-האוויר שמשפיעה בעיקר בימי הקיץ החמים".

מצומת ספרים ומנעמה בצלאל לא הגיבו לסגירת הסניפים.