יותר טכנולוגיה - פחות הרוגים

המלחמה בתאונות הדרכים

אחד ההישגים הגדולים של משרד התחבורה בשנים האחרונות הוא פיתוח תשתיות התחבורה הבין-עירונית בארץ. עם זאת, על אף ההשקעה העצומה בתשתיות, אנו ממשיכים לראות מגמה תמידית של עלייה במספר ההרוגים השנתי בתאונות הדרכים, ושנת 2016 הייתה הקטלנית ביותר בחמש השנים האחרונות. הסיבה להחמרה במצב, למרות השיפור בתשתית, פשוטה: רק מיעוטן של התאונות נגרמות בשל התשתיות או הרכב עצמו ואילו ברובן המכריע הסיבה היא טעות אנוש.

בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות מואצת בתחום טכנולוגיות ומערכות בטיחות מצילות חיים לכלי רכב, לרבות מערכות אוטונומיות אשר מתערבות באופן אקטיבי בנהיגה, בהן מערכות בלימה, תיקון סטייה מנתיב והתרעה חיצונית; וכן מערכות להתמודדות עם תאונות, בהן מערכות ה-Ecall , וה-Push SOS. מערכות תבוניות אלה, שלא היו קיימות עד לפני מספר שנים, יכולות להפחית בעשרות אחוזים את מספר הנפגעים בתאונות, ולמרות זאת, רבים מכלי הרכב הנעים על כבישי ישראל אינם מצוידים בהן, וזאת מכמה סיבות:

1. לא קיים במשרדי הממשלה הרלבנטיים גוף ייעודי שבוחן ומקדם הטמעת אמצעים טכנולוגיים.

2. יש מיקוד בטכנולוגיות למניעת תאונות ולא בטכנולוגיות המעניקות לנהגים סיוע מיידי עם התרחשות התאונה.

3. אין חקיקה המחייבת את כלל הנהגים בישראל ואת יבואניות הרכב להתקין טכנולוגיות אלו בכל כלי הרכב.

בחלק גדול מהמדינות הנכללות ב-OECD, לדוגמא, כבר השכילו להבין שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם תאונות הדרכים הקטלניות היא באמצעות אימוץ מערכות טכנולוגיות חכמות, ואף עיגנו זאת ברגולציה וחייבו את כל יצרני המכוניות בטכנולוגיות אלו. כך, החל באפריל 2018 כל המכוניות באיחוד האירופי תהיינה מחויבות במערכת eCall פעילה.

לפי חישוב שנעשה במשרדי התחבורה והאוצר, העלות השנתית הכוללת של נזקי תאונות הדרכים למשק הישראלי בשנת 2012 מוערכת ב-15 מיליארד שקל. נתון זה מדגיש שיש לשנות את סדר העדיפות בתקציב משרד התחבורה ויש להשקיע יותר בהטמעת טכנולוגיות מצילות חיים שיכולות להפחית את תאונות הדרכים ואת מספר ההרוגים.

כדי שנוכל להפיק את המרב מההתקדמות הטכנולוגית בבטיחות בדרכים, יש לפעול בשני מסלולים מקבילים: מחד על המדינה לעודד כניסה של טכנולגיות חדשות שיספקו מענה היקפי לאתגרים, ומאידך, למצוא מנגנון לסבסוד, גם אם חלקי, של אביזרי הבטיחות ומערכות הבטיחות התבוניות לרכב, תוך בחינת אפשרות מעשית להתניית מתן רישיונות היבוא לארץ בהרכבת סל בטיחות משמעותי בכל מכונית. במקביל, יש להגביר את ההסברה ולחדד את מודעות הציבור לחשיבות העליונה של הימצאותן של מערכות בטיחות מתקדמות בכלי הרכב.

כבר שנים שאנו שומעים שהמלחמה בתאונות הדרכים היא יעד ראשון במעלה, אבל בפועל אנו רואים את מספרי ההרוגים בתאונות הדרכים עולים ויותר דם נשפך בכבישים. כש-300 אלף כלי רכב חדשים נקנים מדי שנה בישראל, הכבישים הולכים ונסתמים וממשיכים להוות מלכודת מוות. על משרד התחבורה לאמץ את הקידמה, לחבק את הטכנולוגיה ולהוביל בעזרתה את המאבק בתאונות הדרכים.

הכותב הוא יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה