הניצחון של בנט: הבינתחומי יהפוך להיות אוניברסיטה פרטית

המועצה להשכלה גבוהה אישרו לבינתחומי להעניק תארים שלישיים, החלטה שמשמעותה טשטוש ההבדלים בין המכללה לאוניברסיטאות

נפתלי בנט / צילום: ענבל מרמרי
נפתלי בנט / צילום: ענבל מרמרי

חברי המועצה להשכלה גבוהה אישרו למרכז הבינתחומי להעניק תארים שלישיים. הבינתחומי תהיה המכללה הראשונה שקיבלה אישור כזה, ולמעשה ייסגר הפער בינה לבין האוניברסיטאות. שר החינוך נפתלי בנט תמך בהחלטה ובימים האחרונים עשה מאמצים רבים כדי להעביר אותה, למרות התנגדות האוניברסיטאות, שחוששות מתחרות ומזילות של תואר דוקטורט. בנט אף הגיע בעצמו לישיבה, בצעד חריג מאוד מבחינתו, כדי שקולו ייספר.

ועדת משנה של המל"ג אישרה להעניק לבינתחומי את הסמכות כבר לפני שלושה שבועות, והיום התקיימה ישיבה שנועדה כדי לאשר את ההחלטה. כעת ייבחן המוסד על ידי ועדה בינ"ל שתבחן אם הוא עומד בקריטריונים שונים, ומה עליו עוד לשפר.

המרכז הבינתחומי לא מתוקצב על ידי המדינה (באמצעות הוועדה לתכנון ותקצוב ההשכלה הגבוהה - הות"ת), ולא יהיה מתוקצב גם אם יהפוך לאוניברסיטה פרטית. עם זאת, המוסד מפוקח ברמה האקדמית על ידי המל"ג.

משמעות ההצבעה היא אישור סופי של החלטת ועדת המשנה, והעברת התהליך לאישור בוועדה בינלאומית שתבחן אם המוסד עומד בקריטריונים המצופים ממוסדות המעניקים תארים שלישיים כמו לדוגמה מספר הפרופסורים במוסד.

בשלב זה אישרה המל"ג להגיש בקשה לפתיחת תוכנית לתואר שלישי במשפטים. המרכז הבינתחומי הגיש בינואר 2016 בקשה להגשת תכנית לתואר שלישי במשפטים. הבקשה נבדקה בקפידה והיא הובאה לדיון במל"ג, רק לאחר שנמצא כי המוסד עמד בכל תנאי הסף. במידה שהבדיקות וחוות הדעת של הוועדה הבינלאומית יהיו חיוביות, יוכל המוסד לפתוח את התכנית לתואר שלישי במשפטים.

שר החינוך ויו"ר המל"ג נפתלי בנט, מסר: "היום אנחנו עושים היסטוריה - לראשונה, נאפשר פתיחת מסלול דוקטורט במכללה פרטית במדינת ישראל. מדובר בבשורה לעולם האקדמיה ובשורה לסטודנטים. לאחר עשור של גרירת רגליים הגענו להחלטה טובה, למען גיוון המחקר האקדמי והרחבת אפשרויות ההשכלה עבור הסטודנטים. פתיחת עולם המחקר למוסדות נוספים יעצים את המחקר גם באוניברסיטאות, יעודד עוד מוחות מבריקים ומצוינים להמשיך לתארים מתקדמים ויזניק את איכות המחקר האקדמי במדינת ישראל".

מועד ראשי האוניברסיטאות נמסר: "מדובר בהחלטה מוטעית שרק מחזקת את המועדון האליטסטי והסגור של המרכז הבינתחומי, וזאת משיקולים של אגו וכבוד, הבאים על חשבון קידום המחקר המשמעותי במדינת ישראל."

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "חשוב להעמיד את הדברים על דיוקם: המרכז הבינתחומי לא הופך לאוניברסיטה. זהו מידע חיוני עבור הצעירים שעשויים לקבל מידע מוטעה מהפרסומים. אמנם המרכז הבינתחומי מוכיח מזה שנים רבות את האיכויות הרבות שלו בשלל תחומים, והיום אכן אושרה במל"ג ההחלטה שתאפשר לו להעניק תארים מתקדמים בזכות ולא בחסד. עם זאת, המערכת לוקה בחוסר תכנון לטווח הארוך בכל הנוגע לסוגיות יסודיות המבחינות בין אוניברסיטה למכללה בישראל, כדור השלג הזה יכול לאבד שליטה והרגולטור חייב להתערב".