S&P מעלות הורידה את תחזית דירוג האג"ח של גזית גלוב ל"שלילי" מ"יציב"; שומרת על דירוג "-AA"

הדירוג מתייחס גם לסדרה החדשה, י', וסולל את הדרך בפני ההנפקה הצפויה ; בין הסיבות להורדת התחזית: הגידול במינוף הפיננסי של הקבוצה ועליה בשיעורי ההיוון ; "עלולה להיות בתקופה הקרובה ירידת שווי נוספת בנכסי הקבוצה בשל המשבר הכלכלי המתמשך" ; ובינתיים: החברה הבת סיטיקון סגרה שנה בהפסד

S&P מעלות הורידה את תחזית דירוג האג"ח של גזית גלוב ל"שלילי" מ"יציב" אך שומרת על דירוג "-AA", הרביעי מלמעלה בדירוגי ההשקעה של חברת הדירוג. הדירוג מתייחס גם לסדרה החדשה, י', וסולל את הדרך בפני ההנפקה הצפויה. גזית גלוב מתכננת לגייס עד 600 מיליון שקל בסדרה זו, אם כי בשלב ראשון היא צפויה לגייס 180 מיליון שקל בלבד (ועוד 90 מיליון שקל בכתבי אופציה לאג"ח).

בין הסיבות להורדת התחזית ניתן למנות את הגידול במינוף הפיננסי של הקבוצה (בין היתר בשל רכישת אטריום האוסטרית) ועליה בשיעורי ההיוון. "יצוין, כי על פי הנהלת החברה, בכוונתה לפעול בטווח הקצר/בינוני להורדת המינוף ולשיפור ביחסי הכיסוי, במאוחד ובסולו", נכתב בהודעתו של האנליסט עופר עמיר. זה האחרון אינו פוסל מכלל אפשרות כי התמשכות המשבר הכלכלי העולמי תשפיע לרעה על החברות הבנות של גזית לגוב בחו"ל. כך למשל, החברה הבת סיטיקון סגרה את שנת 2008 בהפסד.

"להערכתנו, בשל המשבר הכלכלי המתמשך, עלולה להיות בתקופה הקרובה ירידת שווי נוספת בנכסי הקבוצה הנובעת מהשך העלייה בשיעור ההיוון", מתריע האנליסט של S&P מעלות, ואף מציין כי יחס שווי האחזקות (לפי ה-IFRS, עקרונות הדיווח החשבונאי הבינלאומי) לחוב ברוטו עלה ל-59% במונחי פרו-פורמה בספטמבר האחרון, ואך "אינו לוקח בחשבון את הירידה המשמעותית בשווי השוק של החברות הבנות הציבוריות בעקבות המשבר בשווקים הפיננסיים, עובדה המעיבה גם היא על הדירוג".

בולטת לחיוב, לדעתו של עמיר, היא התפרסותה של החברה על פני מספר שווקים ונכסים רבים, כמו גם העבודה שמניות החברות הבנות נסחרות על פני לא פחות מ-5 בורסות לניירות-ערך, מה ש"מאפשר לקבוצהשימוש במניותיהם כמטבע לרכישת נכסים חדשים (כדוגמת עסקת DIM)". האנליסט מציין לחיוב גם גם את רמת הנזילות הגבוהה יחסית של הקבוצה, הבא לידי ביטוי ביתרות נזילות של 1.8 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר, לצד תיק נכסים לא משועבדים רכב ומסגרות אשראי פנויות לניצול.

עניין הנכסים הלא משועבדים מהווה אנקדוטה מעניינת, שכן הגיוס הקרוב של גזית גלוב במסגרת סדרה י' משועבד בנכסיה - בעיקר אלו הקשורים למרכז המסחרי G בראשון לציון ומגרש נוסף באילת.על-פי התשקיף, היא רשאית לגייס עד 75% מהערכות השווי של הנכסים המשועבדים (קרי, 619.5 מיליון שקל).

בכך מבקשת חברת הנדל"ן הגדולה בישראל לנכס למשקיעים הפוטנציאלים ביטחון בימים אלו, נוסף על דירוג הסדרה, כאמור. נזכיר, כי במקור תכננה גזית גלוב לשווק את סדרת האג"ח ללא דירוג, ואולם המשקיעים המוסדיים שלחו אותה לדרג אותה - שכן אין באפשרותם של רבים מהם להשקיע באג"ח קונצרניות שאינן מדורגות בשוק הראשוני בהיקף העולה על 5% מהיקף ההנפקה.

טרם ההפניה לקבלת הדירוג, הריבית אותה אמורה היתה לשאת האיגרת עמדה על 6.5% לשנה. בכירים בשוק החיתום מסרו ל"גלובס" כי לאור הדיסקאונט למשתתפים בהנפקה, השיעור עלה ל- 7%, ואף למעלה מכך, בשקלול רכיב כתבי האופציה לאג"ח. ואולם, נותרת השאלה האם לאור הדירוג תיקבע לסדרה ריבית נמוכה יותר. בינתיים, נצטרך להמתין להודעת הדירוג של מדרוג, חברת דירוג השנייה, שכיום מדרגת את סדרות האג"ח של גזית גלוב בדירוג מקביל - "Aa3".

גזית גלובגזית גלוב

[לאתר אפיקים סולידיים]