המוסדיים דחו בקשת הבנקים לשנות הסדר החוב באפריקה: מוסדי: "או שיחזרו בהם, או שאין הסדר"

גלובס tv הסתיימה הישיבה הדחופה במשרדו של עו"ד מאיר ■ נציגי האג"ח הוציאו הודעה המבצרת עמדתם כי אין להכניס שינויים בהסדר שנחתם מולם: "ההסדר בינינו לבין לבייב מאוזן, פועל לטובת כל הצדדים ומתחשב גם בזכויות הבנקים כנושים"

המשקיעים המוסדיים באפריקה ישראל דחו היום (ד') את בקשת הבנקים לשינוי במתווה הסדר החוב שהגיעה החברה עם נציגות מחזיקי האג"ח. בכך, הסדר החוב כולו, על כל מרכיביו, עומד בספק.

אחד המוסדיים אמר ל"גלובס" בסיום הישיבה, כי "או שהבנקים יחזרו בהם, או שאין הסדר". ביום א' הקרוב המוסדיים אמורים להגיש תשובה לבית-המשפט לגבי אישור הסדר החוב, אך נוכח ההתפתחות האחרונה עדיין לא הוחלט מה תהיה עמדתם.

בסיום ישיבת מחזיקי האג"ח, הם החליטו להוציא הודעה בזו הלשון: "ההסדר של בעלי האג"ח עם אפריקה ובעל השליטה בה מאוזן ופועל לטובת כל הצדדים הרלוונטיים. ההסדר מתחשב גם בזכויות הבנקים, כנושים של בעל השליטה".

בכך קובעת, למעשה, נציגות בעלי האג"ח כי ההסדר שנחתם מולה חייב להישאר במתכונתו ללא שינוי. מחזיקי האג"ח מבצרים את עמדתם כי לא משנה מי יהיה בעל השליטה באפריקה-ישראל, יחס החברה מול מחזיקי האג"ח יהיה זהה כפי שנחתם בהסכם המקורי.

נקודת המחלוקת העיקרית מתייחסת להזרמת הון של לבייב. הבנקים רצו שבמידה ומתמנה כונס נכסים למניות של לבייב באפריקה במקרה שלא ייפרע את החוב כלפיהם, אז הכונס לא יהיה תחת מגבלות, כפי שנקבעו בהסדר מול מחזיקי האג"ח.

נציגות מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, שהגיעה למתווה הסדר חוב עם אפריקה ישראל ב-30 באוקטובר, כינסה היום (ד') בצהריים ישיבה דחופה וייתכן שתחליט להתנגד להסדר החוב באפריקה. זאת, בעקבות ההסכמים אליהם הגיע לב לבייב עם הבנקים באשר לחוב של חברת ממורנד הפרטית של לבייב, המחזיקה במניות אפריקה.

הישיבה הסתיימה סמוך לשעה 15:30. סמוך לשעה 13:00 התקיימה פגישה בארבע עיניים בין מנכ"ל אפריקה איזי כהן לעו"ד ליפא מאיר, כנראה על מנת להכין את הקרקע לפגישה עם המוסדיים. נציגי המוסדיים החלו להגיע למשרד לקראת השעה 13:45, בינהם עמנואל לזוביק ממגדל.

מנכ"ל אפריקה, איזי כהן, עזב את הישיבה סמוך לשעה 14:30 בפנים זועמות.

איזי כהן אגח אפריקה / צלם: איל יצהר

בנקאי בכיר, שהיה שותף מלא להסדר עם לב לבייב באפריקה-ישראל, דחה את טענות המוסדיים: "ההסכם שסגרנו עם לבייב נחתם ואין לנו שום כוונה לפתוח אותו. ההסכם הוגן ומביא בחשבון את ההסכם עם המוסדיים שהיה מולנו על השולחן כל הזמן, ונוסח כך שלא תהיה סתירה".

הבכיר העריך כי ייתכן שהמוסדיים, כשראו את הישגי הבנקים במו"מ עם לבייב החליטו למצוא אמתלה כדי לפתוח את ההסדר ולשפר את עמדתם. "שלא יהיו גרידיים" אמר הבנקאי.

גורם בכיר בקרב המוסדיים אמר היום ל"גלובס", כי הבנקים הכתיבו ללבייב שינויים במתווה הסדר החוב שהושג עם המוסדיים, ולשינויים אלה מתנגדים המוסדיים. סלע המחלוקת הוא 4 סעיפים בהסכם אליו הגיע לבייב עם הבנקים אשר עומדים בסתירה למתווה ההסדר שהושג עם המוסדיים. כפי שדווח ב"גלובס" מוקדם יותר השבוע, לבייב הגיע להסכמים עם הבנקים, במסגרתו הוא יזרים 450-500 מיליון שקל לנושה הגדול ביותר שלו - בנק הפועלים - וכן יזרים סכום נוסף של כרבע מיליארד שקל לשאר הבנקים. לבייב התחייב גם לחזק את הביטחונות כנגד החובות שלו, ובתמורה זכה לפריסת החובות.

אך הבעיות התעוררו כאשר ההסכמים של לבייב עם הבנקים הגיעו לידי המוסדיים לאישורם, ואלה גילו התנגדות להסכמים. בין היתר, בהסכם של לבייב עם הבנקים צוין כי ממורנד יכולה להפעיל את כוח שליטתה כך שלא יושלם הסדר האג"ח ובכלל זה לא יכונסו אסיפות בעלי המניות והאג"ח של אפריקה לאישור ההסדר, במידה ולבייב לא יזרים את הכסף לבנקים בסכום שהתחייב.

בהסכמים עם הבנקים קבעו הבנקים שההגבלות שהוטלו על לבייב על ידי המוסדיים לא יחולו על המניות שמשועבדות לבנקים, מה שעורר את חמת המוסדיים. "הגבלות על מכירת מניות אפריקה המוחזקות על ידי ממורנד לא תחולנה ביחס למימוש השעבוד על מניות אלה במכירות כפויות שלהן לאחר מכירת המניות המוחזקות על ידי הבנקים", נכתב בהסכם של לבייב עם הבנקים.

"כל ההגבלות שהטלנו על לבייב לא מקובלות עליהם", אומר מוסדי בכיר ל"גלובס". "לא יהיה הסדר תחת הסעיפים האלה וזה שלבייב הלך וסגר עם הבנקים בלי להתייעץ איתנו - לא מקובל. אלה סעיפים שמרוקנים את ההסדר מתוכן".

ההסכם עם הבנקים מרוקן מתוכן גם את ההגבלות שהטילו המוסדיים על אפריקה באשר לחלוקת הדיבידנד כנגד הזרמת הכספים של לבייב בעתיד, שכן הבנקים מעוניינים שהגבלות אלה לא יחולו עליהם, מה שלא מקובל על המוסדיים. כזכור, במסגרת ההסדר של לבייב עם המוסדיים, הם הטילו הגבלה על חלוקת דיבידנד למשך עד שנתיים, והתנו חלוקה כזו בעמידתו של לבייב בהזרמות הכספים להן הוא התחייב.

הקושי בהשגת הסכם שיהיה מקובל הן על המוסדיים והן על הבנקים היה ידוע זה מכבר, וכעת יצטרך לבייב לתמרן בין הצדדים ולמצוא פתרון יצירתי.

אתר "גלובס" מפרסם כאן דף מההסכם בין לבייב והבנקים, הכולל כמה מהסעיפים שלטענת המוסדיים שומטים את הקרקע מתחת להסכם עליו הם חתמו עם אפריקה-ישראל:

22