משלוח מניות: מחזיקי האג"ח של אפריקה יקבלו פיצוי של 5% מאפריקה נכסים בשווי 60 מיליון שקל

בעקבות ביקורת של רשות ני"ע, נאלצת אפריקה ישראל להפחית כ-1.1 מיליארד שקל משווי הנכסים של החברות הבנות אפ"י פיתוח ואפריקה נכסים *מחזיקי האג"ח לא יקבלו מניות נוספות באפ"י פיתוח

האם שבועיים לפני אישורו הסופי, עתיד מתווה הסדר האג"ח באפריקה ישראל להשתנות? מחר אחר הצהריים תיפגש נציגות מחזיקי האג"ח עם הנהלת אפריקה ישראל, ותשמע את הצעת החברה לשיפור ההסדר, וזאת בעקבות אזהרת רווח שפרסמה הקבוצה בסוף השבוע.

על פי הערכות, צפויים המוסדיים לקבל עוד 5% ממניות אפריקה נכסים (זרוע הפעילות של הקבוצה במזרח אירופה, למעט רוסיה), ששווי השוק שלהן עומד כיום על כ-60 מיליון שקל. שיעור המניות שמקבלים מחזיקי האג"ח באפ"י פיתוח (זרוע הפעילות ברוסיה, הנסחרת בלונדון) לא ישתנה, ויישאר 17.7%. זאת, מכיוון שבהסדר סוכם כי היקף המניות באפ"י פיתוח לא ישתנה, ובמידת הצורך יגדלו החזקות המוסדיים רק באפריקה נכסים.

כדור השלג שיביא בסופו של דבר להגדלת היקף המניות שיקבלו מחזיקי האג"ח באפריקה ישראל, החל להתגלגל כאשר רשות ניירות ערך שלחה נציגים לבדוק את שווי הנכסים של החברה במזרח אירופה. בעקבות אותה בדיקה, הודיעה הרשות לפני כשלושה שבועות כי מצאה שהערכות שווי המופיעות בספרי אפריקה ישראל גבוהות משוויים האמיתי של הנכסים המוערכים.

אזהרות רווח באישון לילה

שלושה שבועות לקח לאפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, לעבד את המידע ולהפוך אותו לאזהרת רווח של שתי חברות בנות שלה, שפורסמה ביום חמישי בלילה. אפ"י פיתוח פרסמה אזהרה לפיה היא צפויה לבצע מחיקות בהיקף של 225 מיליון דולר, שיובילו אותה להפסד של 215 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2009. המחיקות יהיו בשני נכסים מרכזיים של החברה ברוסיה.

כתוצאה מאזהרת הרווח, צפויה אפ"י פיתוח לסיים את 2009 ברווח או הפסד לא מהותיים. את דוחותיה צפויה החברה לפרסם ביום ראשון הבא.

גם אפריקה נכסים צפויה להפחית משווי הנכסים שלה, ולמחוק ברבעון הרביעי כ-250 מיליון שקל, מה שיביא להפסד רבעוני בהיקף דומה. סך כל ההפחתות בשתי החברות הבנות - כ-1.1 מיליארד שקל.

למרות ההפסדים הצפויים בחברות הבנות, אפריקה ישראל עצמה לא צפויה לסיים את הרבעון הרביעי בהפסד. הסיבה לכך היא רווח חשבונאי בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל הנובע מהסדר החוב, שיקזז את ההפסדים בחברות בנות. יחד עם זאת, ספק אם את 2009 כולה תסיים החברה ברווח, לאחר שבתשעת החודשים הראשונים של 2009 הפסידה 762 מיליון שקל.

המנכ"ל יתבקש לתת הסברים

אזהרות הרווח של אפריקה ישראל כבר הפכו לעניין שבשגרה כמעט בשנתיים האחרונות (בהן צברה הפסדים של יותר מ-5 מיליארד שקל, ברובם ממחיקות חשבונאיות של שווי הנכסים שבבעלותה). אולם הפעם, לאזהרת הרווח עלולות להיות השלכות על הסדר החוב של החברה, שאמור להיות מאושר בעוד כשבועיים. במסגרת ההסדר, אמורים בעלי האג"ח של אפריקה ישראל להמיר 1.2 מיליארד שקל מהחוב למניות באותן שתי חברות בנות.

לפי ההסדר המקורי אמורים מחזיקי האג"ח לקבל 17.7% ממניות אפ"י פיתוח, ששווי השוק שלהן הוא כיום קרוב לחצי מיליארד שקל, ועוד 11.5% ממניות אפריקה נכסים ששוויין היום כ-130 מיליון שקל.

בהסדר סוכם, כי היקף המניות שיקבלו מחזיקי האג"ח ייקבע כממוצע בין שווי השוק שלהן לשוויין בספרי אפריקה ישראל (אשר מתבסס על ההון העצמי של החברות).

ההפסד הצפוי בעקבות הפחתת שווי הנכסים ברבעון הרביעי יקטין את ההון העצמי של החברות הבנות, מה שיפחית את שוויין. יחד עם זאת, לירידה בשווי השוק לא אמור להיות אפקט דרמטי, שכן שווי השוק לפיו ייקבע שווי החברה הוא ממוצע של שער המניה בחצי שנה האחרונה. כך, שמשקל הירידה הנוכחי קטן יחסית בקביעת שווי החברה.

כאמור, מחר אמורה נציגות מחזיקי האג"ח להיפגש עם הנהלת אפריקה ישראל ולדון בשינויים הצפויים. מנציגות מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל נמסר, כי "בהסדר בין אפריקה ישראל לבעלי האג"ח הוכנסו מראש מנגנוני התאמה, לפיהם במידה שיורד ההון העצמי של אפ"י פיתוח, אפריקה ישראל מחויבת לפצות את בעלי האג"ח בתוספת מניות מהחברות האחרות. יחד עם זאת, הנציגות תכונס כבר בתחילת השבוע ותזמן את מנכ"ל אפריקה ישראל לתת הסברים לגבי התשקיף והפחתת השווי. בהתאם לכך, הנציגות תדון בהשלכות נתונים אלה על ההסדר עצמו".