ארה"ב תומכת: ישראל לא תיקרא לפתוח הכור בדימונה לפיקוח

בוועידה למניעת הפצתו של נשק גרעיני שתיפתח היום בניו-יורק - מאמץ אמריקני למקד את האג'נדה באיראן, לא בישראל

ערב פתיחת הוועידה למניעת הפצתו של נשק גרעיני בניו-יורק, מבהירות ישראל וארה"ב שיש ביניהן תמימות דעים לגבי פירוז המזה"ת מנשק כזה. הוועידה נפתחת היום (ב') ותימשך כל החודש, בהשתתפות נציגים מ-185 מדינות החתומות על האמנה למניעת הפצה, לרבות איראן. ישראל, שאינה חתומה על האמנה, אינה משתתפת בוועידה.

ידיעות בסוף השבוע עוררו רושם שארה"ב תירתם לקמפיין איראני-ערבי, בהנהגת מצרים, להסיר את מעטה מדיניות העמימות הגרעינית של ישראל, כשלב ראשון לקראת אילוצה להתפרק מנכסיה הגרעיניים. למעשה, וושינגטון וירושלים מדגישות שמזרח-תיכון נקי מנשק גרעיני הוא מטרה משותפת לשתיהן, אך זו תושג רק לאחר שיכונן שלום אזורי. שתי המדינות מתאמות את עמדותיהן בסוגיה זו.

אין סיכוי שהוועידה תינעל בקריאה לישראל להתערטל מכסות העמימות ולפתוח את הכור בדימונה לפיקוח בינלאומי, מפני שארה"ב לא תיתן ידה למהלך כזה.

רה"מ בנימין נתניהו רמז בבירור, בראיון טלוויזיוני בישראל, זמן מה לאחר פגישתו הראשונה עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן, אשתקד, שאובמה התחייב להוסיף ולתמוך במדיניות העמימות הגרעינית של ישראל. מדובר בהבנה בת 40 שנה, שהושגה בין גולדה מאיר וריצ'ארד ניקסון, שלפיה ארה"ב לא תלחץ על ישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצה, ואילו ישראל לא תודה שיש לה נשק גרעיני.

ארה"ב אכן ניהלה באחרונה מגעים עם ממשלת מצרים על תכנית לפירוז גרעיני של המזה"ת, אך מגעים אלה נמשכים כבר שנים, במידות שונות של אינטנסיביות. וול סטריט ג'ורנל אפילו ציטט פקיד אמריקני שאמר, כי ארה"ב הציעה למצרים הצעה לפירוז אזורי ש"חורגת מכל מה שהצענו בעבר".

אבל בכיר בבית הלבן, שצוטט אתמול בעיתון וושינגטון טיימס, אמר שהמגעים הדיפלומטיים סביב ההצעה למצרים מתואמים באופן הדוק עם ישראל. ופקיד ישראלי אמר לעיתון: "המדיניות הישראלית מעולם לא השתנתה. אנחנו מצדדים ותומכים במזרח-תיכון נקי מנשק גרעיני. אנו מאמינים, שמטרה זו צריכה להיות להתממש בסופו של תהליך, לא בתחילתו, ותהליך זה צריך לכלול הסכמי שלום בילטרליים בין ישראל לבין מדינות ערביות".

הצהרה מדינית של ישראל, שפורסמה בוועידה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בספטמבר אשתקד, סומכת יד על מטרה "ארוכת טווח" של פירוז המזה"ת מנשק גרעיני, אך היא מדגישה: "להשקפתנו, התקדמות לקראת מימוש החזון הזה אינה יכולה להיעשות בלי שינוי בסיסי ביותר בנסיבות בשטח, באזור, לרבות טרנספורמציה משמעותית ביחסן של מדינות האזור לישראל".

וזו בדיוק עמדתה המוצהרת של ארה"ב. אלן טאושר, תת שרת חוץ של ארה"ב לביטחון בינלאומי ולפיקוח על הנשק, אמרה ביום ו' בתדרוך לכתבים בוושינגטון, כי ארה"ב תומכת באופן עקרוני במטרה ארוכת טווח לפירוז גרעיני של המזה"ת. אך גם היא הדגישה, כי הפירוז המקווה יוכל להתמש רק לאחר שיושג הסכם שלום מקיף במזה"ת. היא אמרה, שפירוז צריך לחבוק לא רק נשק גרעיני אלא גם כלים אחרים של של מערכות נשק להשמדה המונית.

"אנו מאמינים, שזו מטרה ראויה מאוד, מטרה שאנו תומכים בה מאז 1995", אמרה טאושר. "אך אנו חוששים שהתנאים (עתה) אינם מתאימים. ועד שכל מדינות האזור יישתתפו במיזם, וקרוב לוודאי שזה לא יקרה אלא אם כן תוצג תכנית שלום מקיפה...".

העמדה שביטאה טאושר אינה שונה באופן מהותי מהדוקטרינה האסטרטגית הישראלית שקרויה 'הפרוזדור הארוך'", אומר וושינגטון טיימס. "דוקטרינה זו מציבה תנאים (לפירוז), כגון הסכמי שלום עם מדינות ערביות".

בוועידה בניו-יורק, צפוי מאמץ אמריקני חזק למקד את האג'נדה במאמצי איראן להשיג נשק גרעיני, לא בישראל. אך נציגי ארה"ב יצטרכו לזרוק למצרים עצם: קרוב לוודאי מינוי מתאם מיוחד לפירוז המזה"ת ו/או ועדה לצורך זה, במיזם שיתואם, קרוב לוודאי, עם החברות הקבועות במועצת הביטחון.

ובמילים אחרות: לא כדאי לעצור את הנשימה בציפיה לפירוז גרעיני של ישראל. או אפילו לקריאה זה לא יקרה בשנים הקרובות.