האחים עופר יחפשו גז ב"מירה" ו"שרה"

עופר השקעות רוכשת 50% מזכויות IPC המחזיקה ב-13.6% ברישיונות הימיים *התחייבה להשקיע 30 מ' ד' בפיתוח רישיונות החיפושים

יולי וסמי עופר, טייקונים בתחומי הבנקאות, הנדל"ן, האנרגיה, הכימיקלים ועוד, משיגים דריסת רגל משמעותית ראשונה גם בתחום חיפושי הגז והנפט בישראל. השניים התקשרו בהסכם לרכישת 50% מחברת IPC, המחזיקה ב-13.6% ברישיונות החיפושים הימיים "שרה" ו-"מירה". הרכישה תתבצע באמצעות החברה הפרטית המשותפת "עופר השקעות", הנמצאת בשליטת משפחת יולי עופר, ולמשפחתו של סמי יש בה החזקות מיעוט.

הרכישה תעשה כנגד השקעה בהיקף של 3 מיליון דולר . בנוסף, התחייבו האחים עופר להשקיע כ-30 מיליון דולר בפיתוח הרישיונות שממוקמים כ-50 ק"מ מערבית לנתניה, דרומית לתגלית הגז הימית "תמר".

חברת Israel Petroleum Company) IPC) נמצאת בבעלות חברת בונטאן הקנדית (77%), חברה ציבורית הנסחרת מעבר לדלפק (סימול: BNTNF) בשווי של 17 מיליון דולר, וחברת Three Crowns International הפרטית שבשליטת איש העסקים הווארד קופר.

IPC היא שותפה זוטרה בקבוצה המחזיקה ברישיונות "שרה" ו"מירה", שבראשותה עומדים עופר נמרודי (באמצעות חברת הכשרת הישוב) וצחי סולטן-אי.די.בי (באמצעות השותפות המוגבלת מודיעין) .

לפני כחודשיים דיווחה IPC כי שווי הגז הטמון ברישיונות הימיים "מירה" ו"שרה" עשוי להגיע למיליארדי דולרים, וזאת על פי הערכת שווי שפרסמה במסגרת פנייה למשקיעים להצטרף כשותפים לזכויותיה ברישיונות. עם זאת, השותפים הישראלים המחזיקים ב"מירה" ו"שרה" הסתייגו מהערכה זו.

עופר השקעות העבירה לשותפות "יולי חיפושי נפט", שבשליטת החברה הציבורית "פרימיום פי.איי.אייץ" (הנמצאת בבעלות יולי עופר ונמרוד רינות), אופציה לרכישה ללא תמורה של עד 10% מהזכויות אותן תרכוש מ-IPC. האופציה היא למשך תקופה של 90 יום מיום חתימת עופר השקעות על הסכם ההשקעה, הכולל בתוכו גם רכישת זכות לתמלוג על בנכסי הנפט של IPC.

תמורת מימוש האופציה תשלם יולי חיפושי נפט לעופר השקעות את החלק היחסי בכל הוצאה או השקעה שתבוצע על-ידי עופר השקעות ב-IPC טרם מימושה. עלות זו מוערכת על-ידי יולי חיפושי נפט בכ-400 אלף דולר, כאשר סך ההשקעה היא 3 מיליון דולר.

הזכויות טרם נרשמו

מיד עם פרסום ההודעה, זינקה מניית פרימיום פי.איי.אייץ, אשר מחזיקה ביולי חיפושי נפט בכ-20%, אולם בהמשך התמתנו עליות השערים, ואת יום המסחר סיימה החברה בעלייה של 5%.

במידה שהאופציה תמומש על-ידי יולי חיפושי נפט, מדובר בכניסה ראשונה של השותפות החדשה לרישיונות החיפוש הימיים, וזאת לאחר שחתמה על הסכם לרכישת 10% מרישיון החיפושים היבשתי "שרית" מידי לפידות, וכן רכשה 15% בשלושת רישיונות החיפוש היבשתיים של שותפות גלוב אקספלוריישן.

על אף חתימת ההסכמים, הזכויות ברישיונות בספר הנפט של משרד התשתיות טרם נרשמו, וזאת בשל החלטת המשרד מלפני חודש להקפיא את העברת הבעלות ברישיונות החיפושים עד גיבוש תקנות מסודרות בנושא. מסיבה זו הוחלט ביולי לחתום כעת על אופציה לרכישת הזכויות ב"שרה" ו"מירה", ולא לרכוש מיידית את הזכויות.

בשותפות יולי חיפושי נפט פועלים במרץ בתקופה האחרונה, ורק בשבוע האחרון דיווחה השותפות על מינוי עמי סגיס, מנכ"ל גרנית הכרמל ויו"ר סונול לשעבר, לתפקיד יו"ר השותפות. כן הודיעה השותפות שהיא מנהלת מו"מ עם חברת לפידות, לפיו תיכנס האחרונה כשותפה בשיעור של 25% בשותף הכללי של "יולי חיפושי נפט".

הופקעו זכויותיו של טומלינסון

בתוך כך, הבוקר הודיעו שותפיה של IPC ברישיונות "מירה" ו-"שרה", הכשרת היישוב ומודיעין, כי הן מפקיעות את זכויותיו של פרנטיס טומלינסון - איש העסקים האמריקני המחזיק ב-8.8% מהזכויות ברישיונות "מירה" ו"שרה", הרשומות על שם Blue water ובמלוא הזכויות בששת רישיונות פלאג'יק - בשל אי תשלום חוב כספי. בנוסף, הודיעו השותפות כי הן אוסרות על טומלינסון לעשות עסקאות בזכויות.

ל"גלובס" נודע כי טומלינסון חייב לשותפיו ב"שרה" ו"מירה" כ-90 אלף דולר, אולם אין ביכולתו להחזיר כעת את הסכום לאחר שמשרד התשתיות סיכל את תכניותיו למכור זכויות ברישיונות פלאג'יק במיליוני דולרים.

טומלינסון רכש את חברת פלאג'יק מידי בעליה הקודמים לפני כחודשיים ופתח מיד במשא ומתן עם מרבית השחקנים בשוק חיפושי הנפט והגז למכירת זכויות ברישיונות. מדובר ברישיונות הנחשבים לאטרקטיביים בגלל שכנותם למבנה "לוויתן" ולבלוק 12 בקפריסין.

טומלינסון כבר הספיק לסכם עם הזדמנות ישראלית על מכירת 10% מהזכויות תמורת 2.5 מיליון דולר. בנוסף, הוא ניהל מו"מ עם שותפות רציו למכירת 25% ברישיונות וכן עם שותפות מודיעין למכירת נתח נוסף בזכויות. ואולם בתחילת החודש שעבר הודיעה הזדמנות כי היא מקפיאה את אישור העסקה באסיפה הכללית, בעקבות הודעת משרד התשתיות שלפיה לא יאושרו עסקאות להעברת זכויות עד לגיבוש מדיניות חדשה בנושא.

ביחידת הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות ראו בהתנהלותו של טומלינסון "ספסרות רישיונות לשמה". בימים האחרונים הודיע המשרד לאיש העסקים האמריקני כי כל העסקאות עליהם חתם או יחתום בעתיד לא יאושרו באופן קטיגורי, וכי עליו להתכבד ולעמוד בתכניות העבודה של רישיונות פלאג'יק או להחזיר את הרישיונות לאלתר לממונה. ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי " לא התקבלה בקשה להעברת זכויות".