לפחות שישה בנקים בארה"ב יצטרכו לבצע גיוסי הון נוספים

יו"ר צוות היועצים הכלכליים של הנשיא אובמה: הכלכלה מתאזנת ואין צורך בתמריצים נוספים, לא צפויה נפילה של עוד בנק גדול במערכת הבנקאית בארה"ב ; שילה בייר: על הבנקים לפנות תחילה לבעלי המניות לשם גיוס ההון

מתוצאות ראשונית של מבחני כושר העמידה של המערכת הבנקאית בארה"ב, שפורסמו היום (ד') ב"בלומברג" עולה כי לפחות שישה בנקים בארה"ב יצטרכו לבצע גיוסי הון נוספים. את המבחנים עורך הממשל האמריקני ל-19 הבנקים המובילים במדינה, והתוצאות הסופיות צפויות להתפרסם ב-4 במאי.

על פי הנתונים הראשוניים יזדקקו חלק מהבנקים להזרמת הון מהממשל, אולם נראה כי הבנקים יוכלו גם לגייס את ההון באמצעות המרת מניות בכורה למניות רגילות. בין הבנקים שככל הנראה יצטרכו לעבות את הונם נציין את סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה .

יו"ר קרן ביטוח הפקדונות הפדרלית, שילה בייר אמרה כי על הבנקים לפנות תחילה לבעלי המניות לשם גיוס ההון, עוד לפני קבלת סיוע מהממשל.

נציין כי לאחרונה אמר שר האוצר האמריקני גייתנר כי למרבית הבנקים קיים הון מספיק על מנת לעבור את תנאי הסף שנקבעו במסגרת המבחנים. ביום בו פורסמו דבריו נרשמו עליות שערים חדות בקרב מרבית מניות הבנקים המצואים תחת עינו הבוחנת של הרגולטור.

עם זאת, אמר גייתנר, כי לבנקים שלהם אין הון מספיק ישנן מספר דרכים להגדלת הונם וביניהן: המרת מניות בכורה המוחזקות על ידי הממשלה למניות רגילות, גיוס הון מקרנות פרטיות או קבלת עזרה ממשלתית שמקורה במשלמי המיסים האמריקניים במסגרת תוכניות הסיוע כגון TARP. עוד אפשרות היא המרה של מניות בכורה המוחזקות בידי בעלי מניות פרטיים למניות רגילות.

עוד דווח הערב ב"בלומברג" כי יו"ר צוות היועצים הכלכליים של הנשיא ברק אובמה, אמר כי הכלכלה מתאזנת ואין צורך בתמריצים נוספים, והוסיף כי לא צפויה נפילה של עוד בנק גדול במערכת הבנקאית בארה"ב. היו"ר פול וולקר אמר גם כי הירידה בשיעור של 6.1% בתוצר המקומי הגולמי ברבעון הראשון עלייה דווח היום לפני תחילת המסחר - היתה צפויה. נתונים מאוחרים יותר מצביעים כי ההתכווצות בתחום הדיור, ההוצאות העסקיות והמלאים הצטמצמו, וזאת כאשר כספי הסיוע רק התחילו לחלחל לכלכלה.